مقالات مشاوره
پنجشنبه، 05 دی 1398
چطور باید برای دانش‌آموزان انگیزه‌ی درس خواندن ایجاد کرد ؟

چطور باید برای دانش‌آموزان انگیزه‌ی درس خواندن ایجاد کرد ؟

ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان سخت است و ترغیب دانش آموزان به یاد‌گیری کار دشواری است‌. روش‌هایی هست که می‌تونه کمک کنه برای اینکه انگیزه‌ی دانش‌آموزان را به یادگیری و آموزش زیاد کرد.
انگیزه هدف مشخص و معینی را برای افراد ایجاد می‌کند که برای رسیدن به آن هدف کلی تلاش کنند . باعث می‌شود که تلاش و انرژی دانش‌آموزان افزایش پیدا کند و دانش‌آموز را وادار می‌کند که سخت‌ترین تکالیف درسی را با اشتیاق انجام بدهد .
بنابراین انگیزه‌ی تعیین کننده‌ی خوبی برای تشویق و یا تنبیه هست .مثلا دانش‌آموزی که دوست داره شاگرد اول شود و یا نمره‌ی خوبی بگیرد با گرفتن نمره‌ی بالا تلاش زیادی می‌کند‌. خلاصه که انگیزه در هر جهت باعث بهبود شرایط دانش‌آموزدر روند رشد و شکوفایی رشد و تحصیل او خواهد بود‌. یعنی تلاش و پشتکار در بهتر شدن عملکرد تاثیر بسزایی خواهد گذاشت .
ایجاد یک فضای مناسب برای درس خواندن‌: محیط مناسب برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان خیلی موثر است. زمانی که دانش‌آموز تحت تاثیر معلم قرار می‌گیرد که ارتباط خوبی با او داشته باشد و به او ثابت شود که قرار است مطالب مفیدی یاد بگیرد‌. و مطمئن باشد که معلم بهترین کسی است که می‌تواند به او کمک کند پس با اشتیاق بیشتر سر کلاس حاضر می‌شود.
ایجاد احساس خوب در دانش‌آموز: برای دانش‌آموز اینکه حرف‌های خوبی برای شنیدن داشته باشید تاثیر مثبتی بر روند یادگیری آنها می‌گذارد‌. بنابراین سخنران خوب بودن و اطلاعات مفید داشتن برای ارائه در کلاس و با اشتیاق درس دادن و پر انرژی بودن و ظاهر آراسته داشتن معلم می‌تواند برای دانش‌آموز حس خوبی در یادگیری درس ایجاد کند .
در مورد موضوع درسی اطلاعات زیاد داشتن و به روز بودن و در اختیار دانش‌آموز قرار دادن سبب ایجاد انگیزه ی بیشتری در فرآیند یادگیری می‌کند .
با دقت به سئوالات مطرح شده پاسخ دادن و علاقمند کردن دانش‌آموزان به درس و موضوعات درسی و فراهم کردن مطالب آموزشی مفید نیز در ایجاد انگیزه بی‌تاثیر نخواهد بود‌. بنابراین برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان کار تقریبا دشواری است‌. نبودن انگیزه مانع بزرگی برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است‌. پس باید برای برطرف کردن این موانع و فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد و یادگیری تلاش بی‌اندازه کرد‌.



بهناز عظیمی - واحد مشاوره مبتکران


به وقت مشاوره

  

 

دسته بندی مقالات مشاوره