مقالات مشاوره
دوشنبه، 20 اسفند 1397
10 نکته برای افزایش اعتماد و عزت نفس

10 نکته برای افزایش اعتماد و عزت نفس

1) با نوجوانتان محترمانه برخورد کنید‌: فرزند شما کودک نیست بلکه دارد به یک جوان بالغ تبدیل می شود پس مانند هر بزرگسال دیگری شایسته‌ی احترام است. با احترام او را مورد خطاب قرار دهید و هرگز نگذارید لحن و آهنگ صدایتان اهانت آمیز و تحقیر کننده باشد .
2) نوجوانانتان را تحسین کنید‌: در تعریف کردن از فرزندتان سخاوتمند باشید. وقتی نوجوانتان را به خاطر خصوصیات و کارهای خوبش تمجید می کنید اعتماد به نفس او را بالا می برید و به تکرار کارهای خوب و بهتر شدن تشویق میکنید.
3) تا جایی که ممکن است، از نوجوان تان انتقاد نکنید‌: انتقاد و نکوهش اعتماد به نفس نوجوان شما را کم می کند وقتی مجبورید از او اننتقاد کنید به لحن خود دقت کنید .
4) او را به انجام فعالیت های فوق برنامه تشویق کنید‌: بگذارید نوجوانتان علایق خود را دنبال کند او را به شرکت در فعالیت‌های بیشتر تشویق کنید .
5) به او کمک کنید مهارت های دوستی را یاد بگیرد : ما می دانیم که نمی توانیم دوستی ها و روابط فرزندمان را انتخاب یا کنترل کنیم اما می توانیم در مواردی همچون احترام در روابط و پذیرش افراد مختلف او را راهنمایی کنیم .
6) به نوجوان تان بیاموزید بعضی چیزها واقعا مهم نیستند‌: بسیاری از نوجوانان تحت فشار رقابت با همسالان خود یا دیگران قرار می گیرند. به او یاد دهید آنچه اهمیت دارد رفتار مناسب، سلامت جسم و ذهن است.
7) به او بیاموزید روی توانایی‌هایش تمرکز کنید : به نوجوان خود بیاموزید بیشتر روی نقاط قوت خود تمرکز کند و هرگز با همسالان، دوستان و .... مقایسه نکنید به نوجوان تان بیاموزید که فقط با خودش رقابت کند و برای این کار باید بر نقاط قوتش تمرکز کند .
8) به او بیاموزید روحیه قوی داشته باشد‌: به نوجوانتان بیاموزید در برابر آزادی که از سوی جامعه و افراد دیگر به او آستانه تحملش را بالا ببرد این موارد اعتماد به نفس او را تحت تاثیر قرار می دهند. آرامش و می‌رسد صبور باشد و لبخند زدن بر مشکلات و صبوری از قواعد خوب زندگی هستند .
9) در صورت نیاز از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید : اگر نوجوان شما از کمبود اعتماد و عزت نفس رنج می‌برد تا جایی که این موضوع روی فعالیت های درسی یا روابط اجتماعی او تاثیر قابل ملاحظه ای گذاشته است، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرد .
10) حامی نوجوان خود باشید‌: فرزندتان باید مطمئن باشد که شما همیشه پشتیبان او هستید. حمایت شما مانند یک کاتالیزور و در رشد اعتماد به نفس فرزندتان عمل می‌کند، در این صورت فرزند‌تان زندگی‌اش را با اعتماد به نفس و قدرت بیشتری پیش  می‌برد .



مریم اسدی - واحد مشاوره مبتکران


به وقت مشاوره

  

 

دسته بندی مقالات مشاوره