مقالات مشاوره
شنبه، 09 اسفند 1399
نقش پول توجیبی در آینده فرزندان

نقش پول توجیبی در آینده فرزندان

مامان ، علی فقط 7 سالشه ولی از من بیش تر پول توجیبی می گیره؟!!
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که این جمله را از زبان فرزندانتان شنیده باشید. راجع به میزان پول توجیبی همیشه بین فرزندان و اولیا بحث هایی وجود دارد. برای مدیریت بهتر و آسان تر این مساله، برای شما نکاتی را در خصوص پول توجیبی بیان می کنیم.

برای چه نوجوانان به پول توجیبی نیاز دارند؟

پول توجیبی برای نوجوانان تنها منبع مالی است که می توانند به کمک آن آرزوهای شخصی شان را محقق کنند. اینکه بچه ها با پول توجیبی خود چه کار می کنند متفاوت است. بعضی ها سریعا بعد از دریافت آن تمامش را خرج می کنند. بعضی های دیگر تمام ماه آن را پس انداز می کنند تا بتواند یک آرزوی خاص را محقق کند. بعضی ها همیشه نیاز به پول دارند و بعضی های دیگر پولشان را با بقیه تقسیم می کنند. دریافت کردن پول توجیبی و استفاده درست از آن نقش مهمی در آینده ی فرزندان دارد.
برخی موضوعات مهم در خصوص پول توجیبی :
فهمیدن ارزش پول: با خریدن چیزهای مختلفی که نوجوان برای خود می خرد این حس را دریافت می کند چه چیزی گران و چه چیزی ارزان است.
* مقابله شدن با تصمیم گیری اقتصادی: با پول توجیبی چه چیزی می توان خرید؟ آیا چیزهایی که خریداری می شود با ارزش است یا بی استفاده باقی می ماند. نوجوان با خریدن چیزی که بی ارزش است احساس پشیمانی می کند و با خریدن چیزهای کوچک اما با ارزش احساس شادمانی می کند.
* دیدگاهش  وسعت می گیرد:  آدم با 100000 هزار تومن چه کارها می تواند بکند؟گر نوجوان خود نتواند تصمیم بگیرد که چگونه پول توجیبی اش را تقسیم کند خیلی زود تمام آن را خرج خواهد کرد.
بنابراین: نوجوانی که احساس کند پول در زندگی چه نقشی را ایفا می کند، کودکی که خودش آن را لمس کرده باشد و بفهمد چقدر سریع پول می تواند از دستش خارج شود و بداند چگونه با پس انداز کردن می تواند چیزهایی که می خواهد را بخرد، بعدها در آینده بیشتر احساس مسئولیت در قبال پول هایی که به دست می آورد می کند.

حال که متوجه شدید پول توجیبی برای آینده ی فرزندتان تاثیر مثبت دارد به نکات زیر در خصوص آن توجه کنید:
 زمان پرداخت پول توجیبی باید همیشه دقیق و سر وقت باشد، نه زودتر و نه دیرتر، که فرزندتان بتواند با کمک آن برنامه ریزی کند.
پول تو جیبی باید همیشه پرداخت شود و نباید وابسته به چیزی باشد، مثلا اگر نمره بدی در یک امتحان  دریافت کرد، نباید پول توجیبی او قطع شود.
پرداخت پول توجیبی نباید با یادآوری فرزندتان همراه باشد، کاری نکنید که فرزندانتان برای پرداخت
پول توجیبی به شما التماس کنند.
به فرزندتان اجازه دهید که خودش برای پول توجیبی اش تصمیم بگیرد. شما می توانید او را راهنمایی کنید ولی تنها وقتی که خودش آن را از شما بخواهد. در کل تصمیم گیری نهایی را به خودش واگذار کنید.
میزان پول توجیبی نباید زیاد باشد، میزان زیاد آن نشان دهنده علاقه ی زیاد شما به فرزندتان نیست.
 زمانی که فرزندتان پول توجیبی اش تمام میشود به صورت مستمر و دائمی به او پول اضافه ندهید به جای آن سعی کنید به او یاد دهید که چگونه پولش را برای مواقع ضروری پس انداز کند.
اگر فرزندتان با پول توجیبی اش تمایل به خرید چیزی داشت ولی پولش به مقدار کافی نبود و چند ماهی بود که برای خریدن آن صبر کرده بود، شما نیز به پرداخت وجهی کمک کنید که آن را بخرد.


اگر به فرزندتان پول توجیبی می دهید به نکات زیر توجه کنید:
* پول توجیبی به عنوان پاداش داده نشود.
* از پول توجیبی برای جریمه کردن فرزندتان استفاده نکنید.
* بابت خریدهایی که با پول توجیبی اش می کند درخواست رسید نکنید.
* چیزهایی که با پول توجیبی اش  می خرد را قضاوت نکنید که بی ارزش و به درد نخور است و ...
* آنقدر کم پول ندهید که حتی نتواند یک چیز کوچک هم برای خودش بخرد.
* آنقدر هم زیاد پول ندهید که هر چه خواست را راحت بتواند بخرد.
* مجبورش نکنید که پولش را پس انداز کند.



به وقت مشاوره

  

 

دسته بندی مقالات مشاوره