مقالات مشاوره تحصیلی و آموزشی
شنبه، 12 اسفند 1396
من و تعطیلات عید

من و تعطیلات عید


بسیاری از دانش‌آموزان با تعطیل شدن مدرسه‌ها، فرصتی طلایی و استثنایی بدست می‌آورند. حالا آن‌ها می‌توانند بسیار بیشتر از گذشته درس بخوانند. تجربه هم نشان داده است كه خیلی از دانش‌آموزان در دوران بعد از عید نسبت به فارغ التحصیلان پیشرفت بیشتری داشته اند.
 ایام عید فرصتی است برای این‌که دروس قبلی را مرور کنید و نقاط ضعف خود را برطرف سازید. این را هم فراموش نکنید که مطالعه‌ی جدی ایام عید ، اصلا به معنای آن نیست كه صبح تا شب فقط درس بخوانید. می‌توانید در این ایام هم به شیوه‌های مناسب، تفریح و استراحت كنید.
استفاده مناسب از زمان در ایام عید

** ساعات خواب در ایام نوروز
یكی از نكاتی كه باید به آن توجه داشت ساعت خواب و بیداری در ایام نوروز است. در ایام عید معمولا به دلیل تعطیلی مدارس، بیدار شدن دانش‌آموزان چند ساعت عقب می‌افتد. داشتن ورزش و تحرك در برنامه روزانه یكی از تكنیك‌های كنترل خواب بهاری است كافی است.30 دقیقه مقاومت کنید.

** تغذیه در ایام نوروز
- تغذیه مناسب هم بر میزان بازدهی شما در مطالعه و هم بر میزان خواب شما در شبانه روز تاثیر می‌گذارد.
- صبحانه را به هیچ قیمتی فراموش نكنید.
- غذای پرحجم و چرب نخورید و به جای آن از غذای كم حجم و پركالری استفاده كنید.
- از خوردن بیش از حد آجیل و شیرینی خودداری كنید.

** تلویزیون و تلفن در ایام نوروز
برای دیدن برنامه‌های تلویزیونی و حتی بازی کردن با گوشی تلفن خود یک برنامه مشخص داشته باشید و سعی نکنید تمام وقت مفید خود را پای تلویزیون بگذارید، پس سعی كنید به هیچ وجه تلویزیون را بدون هدف روشن نكنید و بعد از اتمام برنامه‌ی مورد نظر خود (كه آن هم یك یا دو برنامه انتخاب شده از بین برنامه‌هاست) به سرعت تلویزیون را خاموش كنید و به محل مطالعه خود برگردید.

برنامه‌ریزی برای ایام عید
برای هر روز خود با توجه به توانایی‌هایتان در هر درس برنامه بنویسید، از قدیم گفته‌اند كه سنگ بزرگ نشانه نزدن است پس بعد از بررسی توانایی های خود، یك برنامه منطقی و واقع گرایانه تهیه كنید و خود را متعهد به اجرای آن كنید چرا كه داشتن برنامه موجب می‌شود كه شما نسبت به عملكرد خود یك دید كلی داشته باشید و از چهارچوب درست خارج نشوید و زمان خود را به بهترین شكل مدیریت كنید.

مراحل تعیین برنامه:

قدم اول : بررسی وضعیت
ارزیابی خود را درباره وضعیت آموزشی‌تان در هر درس بنویسید:
- میانگین نمرات تراز خود را در هر درس یادداشت نمائید مثلا بنویسید میانگین نمره تراز من در درس ریاضی ۵۷۰۰ بوده است و بعد تصمیم بگیرید که برای آزمون بعد می‌خواهید چقدر پیشرفت داشته باشید.
- تشخیص دهید که در کدام درس از فصل کتاب نیاز دارید بیشتر تلاش کنید.

قدم دوم: انتخاب منابع مطالعاتی
با توجه به وضعیت درسی خود یکباره تصمیم نگیرید که طی سه هفته دو بار کتابی را دوره نمائید. منابع مطالعاتی خود را نیز دقیقا مشخص کنید. برای مطالعه دروس و یادگیری مطالب حتما از کتاب درسی بهره بگیرید. البته ممکن است در یک درس تسلط کافی داشته باشید و نیازی به مطالعه‌ی تشریحی آن درس نباشد. مرور یادداشت‌ها و مقداری تمرین و تست زدن برایتان کافی است در این صورت منابع تستی و تمرین را مشخص کنید. تمرین‌های کتاب درسی و آزمون‌های قبلی منابع مفیدی برای تمرین می‌باشند. حتی تعداد تست‌ها را هم بنویسید. پیش از آن‌که به فکر تمرین تست‌های جدید باشید به تمرین و مرور و حل مسائل و تست‌هایی بپردازید که قبلا آ‌ن‌ها را مطالعه نموده‌اید. باید آنچه را قبلا فراگرفته‌اید در ذهنتان تثبیت نمائید و آنگاه به مطالب جدید بپردازید.

قدم سوم: تعیین زمان دقیق مطالعه

پیش بینی کنید که اساسا در ایام نوروز چند ساعت وقت برای مطالعه دارید و برای مطالعه هر درس چند ساعت می‌توانید اختصاص دهید. مشخص کنید برای هر درس آیا مطالعه کتاب و تست هر دو لازم است یا فقط تمرین نیاز دارید. به اهمیت هر درس و وضعیت خود در هر یک از دروس توجه کنید. اگر هنگام تنظیم برنامه رویاپردازی کنید و تصمیمات بلند پروازانه بگیرید نه تنها نتیجه بهتری کسب نخواهید کرد بلکه تمام زحمتی که برای تنظیم برنامه کشیده‌اید به هدر خواهد رفت. مثلا اگر یک ساعت در روز می‌خواهید ریاضی بخوانید آن را مشخص کرده و بعد از آن یک زمان کوتاهی برای استراحت در نظر بگیرید و بعد از درس بعدی را اختصاص دهید.

نکات طلایی در اجرای برنامه
1- برنامه مطالعاتی خود را از روز 2 فروردین تا 12 فروردین بنویسید.
2- چند روز مانده به شروع تعطیلات کتاب‌های درسی خود را به صورت اولویت‌بندی از دروس سخت‌تر تا دروس راحت‌تر بچینید.
3- دروس سخت‌تر دروسی هستند که ممکن است شما در آن‌ها ضعیف‌تر باشید و یا اینکه مجبور باشید زمان بیشتری را برای یادگیری آن‌ها صرف کنید.
4- دروس سخت را در برنامه‌ی هر روز خود قرار دهید. حتما نباید مدت زمان زیادی را هر روز اختصاص به یک درس سخت بدهید. همین که حداقل 15 دقیقه در هر روز هر یک از دروس مشکل خود را بخوانید می‌تواند موثر واقع شود.
5- می‌توانید صبح یکی از دروس را بخوانید، ظهر یکی دیگر و عصر هم یک درس دیگر را. لازم نیست حتما تمام درس‌های خود را در یک روز پشت سر هم مطالعه نمایید.
6- دروسی را که برایتان آسان‌تر هستند، به صورت یک روز درمیان یا دو روز در میان در برنامه خود بگنجانید.
7- سعی کنید برای درس‌هایتان مدت زمان مطالعه مشخص کنید. به طور مثال نگویید که ریاضی را هر روز ساعت 10 صبح می‌خوانید. زیرا ممکن است که مهمان سر برسد و شما نتوانید که به برنامه‌تان برسید. هر زمان از روز که توانستید مطالعه خود را انجام بدهید اما مدت زمانش از قبل مشخص شده باشد.
8- اگر در پایان هفته اول نتوانستید برنامه خود را اجرا کنید، برای هفته دوم برنامه‌ خود را بررسی کنید و تغییرات لازم را بدهید.
9- اگر در درسی ضعیف هستید هیچگاه آن درس را کنار نگذارید.
10- برنامه جامع و برنامه روزانه را پس از تنظیم به مشاور خود یا والدینتان نشان دهید و از نظرات مشورتی وی بهره بگیرید.
11- سعی کنید بعد از هر چند روز مطالعه، آموخته‌های خود را در آزمون‌های تستی استاندارد محک بزنید تا مطمئن شوید که ضعف شما در آن مبحث برطرف شده و اگر هنوز ضعفی باقی مانده است از آن آگاه شوید و در صدد رفع آن برآیید. باز هم تاکید می‌شود، ایام عید بهترین زمان برای برطرف کردن ضعف‌های شماست.



 واحد مشاوره دفتر مرکزی مبتکران

جستجو