مقالات مشاوره تحصیلی و آموزشی
دوشنبه، 13 مهر 1394
واکنش رفتار دانش‌آموز در ورود به محیط آموزشی و مدرسه

واکنش رفتار دانش‌آموز در ورود به محیط آموزشی و مدرسه

واکنش رفتار دانش‎آموز در ورود به محیط آموزشی و مدرسه

کودکان زمانی که وارد مدرسه می‌شوند ممکن است نتوانند خود را با محیط جدید وفق بدهند و این سبب ایجاد تنش در رفتار آن‌ها می‌شود. شکل‌دهی و ایجاد رفتار مناسب از کودک چالشی است که تمام والدین با آن روبرو هستند.
این کودکان ممکن است برای پیدا کردن موقعیت خود دچار مشکل شوند که اگر والدین و معلم‌ها انتظارات معقول و سنجیده در رابطه با رفتار کودک داشته باشند به او کمک خواهد کرد که سریع‌تر به زندگی روزانه مدرسه عادت کند و واکنش منفی نشان ندهد. یکی از راه‌حل‌های موجود این است که می‌توان با نظارت و با استفاده از یک سیستم مشخص به رفتار خوب دانش‌آموز پاداش داده شود. سیستم پاداش باعث می‌شود که هدف‌ها، پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها به راحتی قابل پیگری باشد و دادن پاداش به کودک به دلیل رسیدن به هدف یک تقویت مثبت و یک روش اثبات شده برای بهبود رفتارهای دیگر کودکان است.
پرداختن به درس، شرکت کردن در بحث‌های کلاسی و درس خواندن همگی بخشی از رفتار کودک است که باید هم در خانه و هم در مدرسه برای تقویت آن تلاش شود.
مثلا اگر کودک در مدرسه بفهمد که معلمش اطلاعات جالبی دارد ممکن است جلب توجه کودک برای معلم آسان‌تر شود. روش مطمئن پاداش دادن به رفتار خوب و تنبیه رفتار بد در صورتی می‌تواند موثر باشد که والدین با معلم‌ها در ارتباط بوده و در انجام آن ثابت قدم باشند. این سیستم به عنوان بخشی از سیستم رفتار دانش‌آموزی می‌تواند به ایجاد انتظارات مناسب و به اجرا در آوردن قوانین کمک کند.
رفتار صحیح دانش‌آموزی در نهایت به جلب علاقه‌ی او به شکل‌های مختلف به مطالب درسی، بحث‌های کلاسی یا به پاداش‌هایی که مطمئن هستند برای رفتار صحیح دریافت می‌کنند.
صرف نظر از اینکه کدام روش یا سیستم پاداش را برای کودک استفاده می‌کنیم، باید توجه داشت که دانش‌آموز با توجه به شرایط سنی که در آن قرار دارد، معمولا تمرکز بسیار کمی دارد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که اعداد یا حروف الفبا را بی‌وقفه مطالعه کند. با ایجاد رفتار صحیح در فاصله‌ی کوتاه دانش‌آموز یاد می‌گیرد که چگونه درس بخواند و در محیط کلاس چه رفتاری داشته باشد که برای پیشرفت در سیستم آموزشی بسیار مفید خواهد بود.


واحد مشاوره دفتر مرکزی مبتکران


جستجو