مقالات مشاوره تحصیلی و آموزشی
دوشنبه، 30 شهریور 1394
در سال نهم چه پیش روی دارید؟

در سال نهم چه پیش روی دارید؟


 ویژگی‌های پایه نهم
پایه نهم آخرین سال از متوسطه اول است و در کتاب‌های آن تلاش شده مباحث سال‌های قبل جمع‌بندی کاربردی شود. به همین دلیل موضوعات کتاب درسی نسبت به پایه هفتم و هشتم بیشتر شده است.
بعضی از فصل‌های کتاب ریاضی همان درس‌های سال‌های هفتم و هشتم است، اما در پایه نهم مباحث تا حدی تکمیل شده‌اند و بعضی موضوعات با هم ترکیب شده‌اند مثلا در فصل اول ترکیب مبحث توان و مجموعه‌ها را مشاهده می‌کنیم و در کل سعی شده مهارت ترکیب اطلاعات و استفاده عملی از آن را به شما بیاموزد و مهارت حل مساله به روش‌های مختلف را در طول کتاب آموزش دهد.
کتاب علوم مثل سال‌های قبل شامل شیمی، زیست، زمین‌شناسی و فیزیک است، با این تفاوت که کتاب نگاه تحلیلی‌تری دارد و دیگر صرفا مفاهیم شیمی یا فیزیک را شرح نمی‌دهد، بلکه به حل مساله و کاربرد این مفاهیم در زندگی می‌پردازد .

شیوه مطالعه صحیح در پایه نهم
در کتاب‌های سال نهم، تأکید اصلی بر پرورش قدرت تفکر و تعقل و رشد توانایی حل مسئله است، لازم است که در شیوه مطالعه و حل مساله خود تغییراتی ایجاد کنید تا بتوانید همگام با هدف اصلی کتب درسی خود با موفقیت پیش بروید.

آشنایی با روش حل مساله
 برای حل یک مساله ریاضی، قدم اول دقیق خواندن مساله و تعیین داده‌های مساله و داده مورد سوال می‌باشد. ابتدا داده‌های مساله را به صوت مرتب بنویسید، سپس مشخص کنید سوال از شما چه خواسته و باید به چه موضوعی پاسخ دهید. حال با توجه به توضیحات سوال و داده‌ها می‌توانید ایده‌های خود را برای رسیدن به پاسخ مشخص و یادداشت کنید. به هیچ وجه سعی نکنید تنها با تکیه بر حفظیات خود و فرمول‌هایی که از پیش یاد گرفته‌اید به سوال پاسخ دهید. هدف تقویت قدرت استدلال کردن شماست، حتی اگر در ابتدای مسیر استدلال‌های شما نتایج صحیحی نیز در بر نداشت، ناامید نشوید و ادامه دهید. شما باید بیاموزید که از طریق آزمون و خطا به پاسخ ها و راه‌حل های صحیح برسید. به یاد داشته باشید برای رسیدن به پاسخ یک سوال معمولا راه‌های زیادی وجود دارد و تنها یک راه حل صحیح وجود ندارد. پس تلاش نکنید تنها از یک راه حل پیروی کنید. راه‌حل‌های مختلف را بررسی و یادداشت کنید. اگر مجبور شدید زمان زیادی را برای حل یک مساله صرف کنید، نگران نباشید. این نشانه خوبی از این موضوع است که شما ذهن پویا و فعالی دارید و مطمئن باشید که به مرور سرعت شما در زمینه حل مساله افزایش خواهد یافت. اگر راه‌حلی را برای پاسخ به سوال انتخاب کردید باید توانایی این را داشته باشید که علت این انتخاب را توضیح بدهید و اینکه چگونه به این راه‌حل رسیدید. به عنوان مثال اگر به شما شکل یک مربع را نشان بدهند و از شما بخواهند که توضیح دهید این چه شکلی است، باید بتوانید علت اینکه مربع بودن را برای این شکل انتخاب کردید توضیح دهید. صرفا به گفتن این جمله که این یک مربع است اکتفا نکنید، بلکه استدلال کنید که چون این شکل یک چهارضلعی است که اضلاع آن با هم برابرند و زاویه داخلی بین آن‌ها 90 درجه است و اضلاع روبرو با هم موازیند و.....پس این شکل یک مربع است.
با توجه به اینکه در رویکرد جدید تدوین کتب درسی تنوع موضوعات بیشتر شده و تکیه اصلی بر شیوه استدلال کردن شماست، به نظر می‌رسد که تمرینات کتاب پاسخگوی نیاز شما برای تسلط به مفاهیم و موضوعات درسی شما نباشند، از این جهت لزوم استفاده از کتاب‌های کمک درسی متناسب با سطح علمی شما که بتواند تمرینات بیشتر و متنوع‌تری را در اختیار شما قرار دهد، کاملا احساس می‌شود. در انتخاب کتاب‌های کمک درسی حتما از یک مشاور یا فردی که آگاهی لازم را در مورد سطح سوالات کتاب مورد نظر و  همچنین سطح علمی شما دارد کمک بگیرید. کتاب‌های موجود در بازار در سطوح مختلف آسان، متوسط و دشوار تدوین شده‌اند که پاسخگوی نیاز همه دانش‌آموزان باشند.

کتاب‌های گویا
در دروس زبان انگلیسی و عربی علاوه بر متن کتاب‌های درسی سی‌دی‌هایی تحت عنوان کتاب گویا در اختیار شما قرار خواهند گرفت. هدف از تهیه این کتاب‌ها، آموزش تلفظ صحیح واژه‌ها و آشنایی با روخوانی و روانخوانی صحیح متون عربی و انگلیسی است. علاوه بر این، قرائت متن کتاب درسی به صورت موزیکال موجب ایجاد نشاط و علاقه بیشتر شما عزیزان خواهد شد.

انتخاب رشته
دانش‌آموزان پایه نهم برای سال بعد باید انتخاب رشته کنند، اما این انتخاب رشته مثل نظام فعلی که دانش‌آموزان در پایان سال اول دبیرستان رشته تحصیلی‌شان را انتخاب می‌کنند نیست و برخی ایرادهای آن برطرف شده است. دانش‌آموز برای پایه دهم صرفا باید تصمیم بگیرد که در شاخه نظری تحصیل خواهد کرد یا فعالیت‌های عملی_ کارگاهی. در پایه دهم فرصت کافی برای انتخاب رشته‌های مختلف وجود دارد و دانش‌آموز با اطلاعات بیشتری می‌تواند انتخاب رشته کند و بسیاری از مشکلاتی که بخاطر انتخاب رشته نادرست در نظام فعلی رخ می‌دهد اتفاق نخواهد افتاد. یعنی بطور خلاصه دانش‌آموزان یک سال دیرتر انتخاب رشته می‌کنند تا از طریق کتاب‌های درسی و آشنایی با مباحث اصلی هرکدام از زیرگروه‌ها انتخاب دقیق‌تری داشته باشند.

مقاله از خانم سمیرا جمالو- مشاور مبتکران

به این فایل صوتی گوش کنید زیرا در آن، نکاتی وجود دارد که :
1- ویژگی‌های پایه نهم؛
2- شیوه صحیح مطالعه در پایه نهم؛
3- مهارت‌هایی که در پایه نهم یاد خواهیم گرفت؛
4- بررسی مختصری از کتاب‌های درسی پایه نهم را بررسی می‌کند.
مهندس  امین نایبی مشاور ارشد مشاوره دفتر مرکزی مبتكران 

 

فايل صوتي را دانلود كنيد

فایل صوتی را بشنوید :

00:00/14:25

00:00/14:41
00:00/14:38
00:00/14:25
00:00/14:41
00:00/14:41
00:00/14:25
00:00/14:25
00:00/04:25


مقاله دیگر در همین باره: چگونه برای ورود به پایه نهم آماده شویم
جستجو