اخبار
یکشنبه، 09 آذر 1393
ساخت دستگاه اندازه‌گیری خواص مکانیکی بافت‌های نرم بدن توسط محققان ایرانی

ساخت دستگاه اندازه‌گیری خواص مکانیکی بافت‌های نرم بدن توسط محققان ایرانی

به تازگی گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از پردازش تصاویر دستگاهی برای اندازه‌گیری خواص مکانیکی بافت‌های نرم ارائه دادند که داده‌های آنها در مطالعات پوست و کبد کاربرد دارد.

دکتر نبی الله ابوالفتحی از محققان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با اشاره به حزئیات اجرای این مطالعات گفت: در زمان مطالعه بر روی بافت‌های نرم بدن مشاهده شد که برای کشش یک سری از بافت‌های بیولوژیکی و انجام تست‌های مکانیکی نیاز به اعمال نیرو و جابجایی‌های خیلی کمتری است که با سیستم‌های معمول امکانپذیر نیست.
وی با بیان این که در حین این مطالعات با این پرسش مواجه شدیم که چگونه می‌توان پی به خواص مکانیکی بافت‌های نرم برد، اظهار کرد: قبلا مطالعاتی را در زمینه استخراج خواص مکانیکی تک سلول‌ها با استفاده از سیستم‌های مکانیکی انجام دادیم و ما این ایده را گسترش دادیم.
ابوالفتحی با تأکید بر این که در مطالعات بر روی بافت‌های نرم نیز تلاش کردیم تا از این روش استفاده کنیم، ادامه داد: با استفاده از این روش اقدام به طراحی و ساخت دستگاهی برای اندازه گیری خواص مکانیکی بافت‌های نرم چون کبد و پوست کردیم.
این محقق (لود سل) را از مهمترین بخش‌های این دستگاه نام برد و یادآور شد: بخش‌های دیگر این دستگاه (گریپر)و قسمت تصویربرداری است و جابجایی‌هایی که از طریق بخش الکتروموتور دستگاه اعمال می‌شود با استفاده از پردازش تصاویر امکان اندازه گیری‌های دقیق را فراهم می‌کند.
به گفته وی این اندازه گیری حتی در فضایی که حاوی نویز و سرو صدا و گرد و یا غبار باشد میسر خواهد بود.
وی با اشاره به میزان وضوح تصاویر گرفته شده از این دستگاه، خاطر نشان کرد: نتایج تست‌های گرفته شده نشان داد که دقت تصاویر تا 10 میکرون است.
ابوالفتحی با بیان اینکه اطلاعات و انواع تحلیل‌های بیومکانیکی به دست آمده از این دستگاه در حوزه مهندسی پزشکی کاربرد دارد، اضافه کرد: محققانی که بر روی پوست و یا بافت‌های نرم مطالعه می‌کنند مانند کبد و بافت‌های بدن برای مدل سازی این بافت‌ها نیاز به یکسری داده و اطلاعات دارند و این دستگاه می‌تواند به آنها کمک کند و اطلاعات مورد نیاز در خصوص خواص مکانیکی بافت را برای توسعه تحقیقات ارائه دهد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بیان ویژگی‌های این دستگاه پرداخت و یادآور شد: سنسورهای اندازه گیری به کار رفته در این دستگاه از نوع سنسورهای مکانیکی و نوری است و به ما این امکان را می‌دهد که درگیر فرآیندهای پرخطا و یا پر هزینه ناشی از استفاده از سنسورهای الکتریکی نشویم.
وی دقت مناسب دستگاه در اندازه گیری خواص مکانیکی را از دیگر مزایای دستگاه طراحی شده نام برد و گفت: از لحاظ هزینه‌ای این دستگاه، کم هزینه است ضمن آنکه بادقت مناسب ابزاری مطلوب برای مطالعه در حوزه بافت‌های نرم، سیستم‌های بیولوژی و استخراج خواص مکانیکی در این حوزه است.


برگزاري ايسنا