اخبار
ﺳﻪشنبه، 21 فروردین 1403
کتاب‌های درسی در سال تحصیلی جدید تغییری نمی‌کنند/ احتمال تغییر عناوین دروس در سال ۱۴۰۵

کتاب‌های درسی در سال تحصیلی جدید تغییری نمی‌کنند/ احتمال تغییر عناوین دروس در سال ۱۴۰۵

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی با بیان کتاب‌های دوره اول ابتدایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ تغییری نکرده است گفت: کار تغییر کتب درسی در مرحله کارشناسی است و براساس برنامه ریزی‌های درسی، احتمال تغییر جدول عناوین دروس وجود دارد به طوریکه ممکن است اجرای آزمایشی دروس در سال ۱۴۰۴ و اجرای سراسری آن در سال ۱۴۰۵ محقق شود.

سید مهدی باقریان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تغییر کتاب‌های درسی گفت: کار تغییر کتب درسی در مرحله کارشناسی است و براساس برنامه ریزی‌های درسی احتمال تغییر جدول عناوین دروس وجود دارد.

وی با بیان اینکه تغییر کتاب‌های درسی به اوایل دهه ۹۰ یعنی سال ۹۰-۹۱ بازمی گردد افزود: زمانی ۱۰ ساله از تالیف کتاب‌ها گذشته، هرچند اصلاحات، افزوده‌ها و غنی سازی‌هایی انجام شده اما در چندسال اخیر به دنبال طراحی و تکمیل برنامه‌های درسی و منابع آموزشی بودیم و اکنون در مرحله‌ای هستیم که عناوین دوره اول ابتدایی و راهنمای برنامه درسی در حال تکمیل و تیم‌های تالیف در حال تشکیل هستند اما به این معنا نیست که مهر ماه ۱۴۰۳ کتاب تغییر یافته روی میز دانش آموز است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه فرآیند تغییر کتب درسی باید انجام شود ادامه داد: تیم‌های تالیف، عناوین دروس را باهم تغییر و بسته آموزشی تهیه می‌شود، سپس تعدادی از معلم‌ها تک تک دروس را در کلاس‌های خود به صورت آزمایشی اجرا می‌کنند؛ پس از تکمیل اجرای آزمایشی تدریجی در چند استان، در نهایت دروس تغییر کرده در مرحله اجرای سراسری قرار می گیرد.

باقریان با بیان اینکه کتاب‌های دوره اول ابتدایی برای سال ۱۴۰۳ تغییر نمی کند عنوان کرد: ممکن است اجرای آزمایشی و تدریجی دروس در سال ۱۴۰۴ و اجرای سراسری آن در سال ۱۴۰۵ محقق شود.

وی رویکرد جدید را بازخوانی و بازنویسی شایستگی‌های عمومی مدنظر اسناد تحولی عنوان کرد و گفت: بخشی از این شایستگی‌ها ناظر به نیازهای جدید دانش آموزان است. بسته‌های جدید آموزشی باید به شایستگی‌های پایه یادگیری دوره اول ابتدایی متعهد باشند و دانش آموزان را به شایستگی برسانند. همچنین در بخش دیگر فرآیند برنامه‌ریزی درسی، امکان اختیار به مدرسه باید بیشتر شود تا مدرسه فضای برنامه آموزشی خود را مدیریت کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، تغییر کتب را نیازمند طی مسیر قانونی دانست و افزود: عناوین جدید دروس باید به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و بعد در فرآیند مسیر کارشناسی و اجرای آزمایشی، اصلاح و تکمیل شود.

وی با بیان اینکه اقتضائات کتاب درسی از جمله تصویرگری، زبان کودک، اقتضائات رشدی در تولید محتوای بسته‌های جدید آموزشی لحاظ می شود گفت: اگر تغییری صورت گیرد، کلیه کتاب‌ها مشمول تغییر قرار می گیرند و بسته آموزشی جدیدی خواهیم داشت.

منبع: ایسنا