اخبار
پنجشنبه، 26 بهمن 1402
تماشای فعالیت‌های مستقل ربات انسان‌نمای «اُپن‌ای‌آی» را از دست ندهید

تماشای فعالیت‌های مستقل ربات انسان‌نمای «اُپن‌ای‌آی» را از دست ندهید

سازنده نروژی این ربات‌های انسان نما به نام 1X فیلمی از این ربات‌های انسان‌نما منتشر کرده و توضیح داده است که این فیلم شامل هیچ عملیات از راه دوری نیست و بدون گرافیک کامپیوتری، بدون بُرِش، بدون افزایش سرعت ویدئو ارائه شده و همه فعالیت‌های ربات‌ها از طریق شبکه‌های عصبی کنترل می‌شوند و کاملا مستقل هستند.

به گزارش ایسنا، این شرکت سازنده ربات‌های انسان نما است که شرکت هوش مصنوعی اُپن‌ ای‌آی(OpenAI) سال گذشته تراشه‌های خود را به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری به سری A آنها داد.

به نقل از نیواطلس، سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری سری B بعدی نشان داد که توجه اپن ای‌آی چقدر ارزش دارد و همچنین هیجان کلی در مورد کارگران رباتیک انسان‌نمای همه‌منظوره به عنوان مفهومی که همیشه تحقق آن در آینده دور تصور می‌شد را نشان می‌دهد.

ربات‌های انسان نمای 1X در کنار آنچه که برای مثال تسلا، فیگور و سایر شرکت‌ها روی آن کار می‌کنند، به طرز عجیبی تحت فشار به نظر می‌رسند. ربات انسان‌نما «ایو» در این مرحله حتی پا ندارد، یا دستان انسان نمای ماهری نیز روی آن دیده نمی‌شود. این ربات بر روی یک جفت چرخ برقی می‌چرخد و دست‌ها پنجه‌هایش ابتدایی هستند. ایو صورت ساخته شده از ال‌ای‌دی تیره و چشمک زن دارد.

شرکت 1X یک نسخه دو پا به نام نئو(Neo) نیز در دست ساخت دارد، که همچنین دارای دست‌هایی با ظاهری زیبا است اما شاید این قطعات در این روزهای اولیه ربات‌های همه‌منظوره چندان مهم نباشند.

 به نظر می‌رسد که اکثر موارد استفاده اولیه به این صورت است: آن جسم را بردارید و آن را در آنجا قرار دهید. برای این کار به انگشتان خاصی نیاز نیست. علاوه بر این عمده‌ی مکان‌هایی که این ربات‌ها در آن مستقر می‌شوند فضاهای صاف با زمین‌های بتنی است که در آنها نیازی به بالا رفتن از پله ندارند.

علاوه بر این، گروه‌های زیادی مشکل راه رفتن با دو پا و توسعه سخت‌افزار زیبای دست را حل کرده‌اند. این مانع اصلی نیست. مانع اصلی این است که این دستگاه‌ها کارها را سریع یاد بگیرند و سپس به طور مستقل آنها را اجرا کنند، مانند کاری که تویوتا با بازوهای رباتیک روی یک میز انجام می‌دهد.

هنگامی که ربات اپتیموس(Optimus) تسلا یک پیراهن را در یک فیلم تا کرد و معلوم شد که تحت کنترل یک اپراتور انسانی بوده است، تاثیرگذاری آن بسیار کمتر شد.

چنین وظایفی پیچیده نیستند. هیچ دستگاه مخصوصی  برای تا کردن پیراهن یا درست کردن قهوه وجود ندارد. اما یک دسته کامل از ربات‌ها وجود دارند که یک مجموعه کامل از برداشتن و گذاشتن وسایل را انجام می‌دهند.

آنها همچنین درها را برای خود باز می‌کنند و به ایستگاه‌های شارژ می‌روند و خود را به برق وصل می‌کنند.

به طور خلاصه، این ربات‌ها تقریبا همان کاری را انجام می‌دهند که باید در موارد اولیه استفاده از ربات‌های انسان نمای همه منظوره انجام شود. این شرکت ۳۰ ربات ایو را برای هر کدام از وظایف فردی آموزش داد که ظاهرا از یادگیری تقلید از طریق ویدیو و از راه دور استفاده می‌کردند.

سپس، آنها از این رفتارهای آموخته شده برای تربیت یک «مدل پایه» که قادر به انجام مجموعه وسیعی از اعمال و رفتار است، استفاده کردند. سپس آن مدل پایه برای قابلیت‌های محیطی خاص تنظیم شد و در نهایت ربات‌ها را در مورد کارهای خاصی که باید انجام می‌دادند آموزش داد.

احتمالاً، در دنیای ایده‌آل، این بدان معناست که شخصی با کلاه واقعیت افزوده می‌ایستد و کار را برای مدتی انجام می‌دهد، و سپس نرم‌افزار یادگیری عمیق آن کار را با توانایی‌های کلیدی ربات تطبیق می‌دهد، و چند هزار بار آن را اجرا می‌کند و سپس ربات‌ها خوب خواهند بود.

منبع: ایسنا