اخبار
چهارشنبه، 11 بهمن 1402
موتورهای فضاپیمای «لوسی» برای اولین باز پس از پرتاب روشن می‌شوند

موتورهای فضاپیمای «لوسی» برای اولین باز پس از پرتاب روشن می‌شوند

فضاپیمای «لوسی» ناسا برای اولین بار پس از پرتاب، موتورهای اصلی خود را در فضا روشن می‌کند.

به گزارش ایسنا، موتور ماموریت «لوسی»(Lucy) ناسا برای سفر به سیارک‌های «تروجان»(Trojan) سیاره مشتری که پیشتر بررسی نشده‌اند، به زودی روشن می‌شود تا این ماموریت، مشتری را هنگام گردش آن به دور خورشید دنبال ‌کند.

به نقل از اسپیس، فضاپیمای لوسی روز ۳۱ ژانویه موتورهای اصلی خود را در بیرون از زمین برای اولین بار از زمان پرتاب در اوت ۲۰۲۱ روشن خواهد کرد. روشن شدن موتورهای اصلی لوسی باعث می‌شود که فضاپیما تقریبا نیمی از سوخت خود را بسوزاند. ناسا اعلام کرده که مانور دوم و بزرگتر این ماموریت در حال حاضر برای روز سوم فوریه تعیین شده است.

هدف از این دو عملیات در اوایل سال ۲۰۲۴، تغییر دادن سرعت فضاپیمای لوسی به حدود ۳۲۱۷ کیلومتر در ساعت است. پیش از این دو مانور، فضاپیما با حداکثر سرعت حدود ۱۶ کیلومتر در ساعت جابه‌جا شده بود اما این تغییرات به اندازه‌ای کم بودند که پیش‌ران‌های ثانویه و کم‌قدرت فضاپیما نیز می‌توانستند به آن دست یابند.

پس از این مانورها، نقطه عطف مهم بعدی برای لوسی، پرواز از کنار زمین در دسامبر ۲۰۲۴ خواهد بود. در آن زمان، فضاپیما یک کمک گرانشی دوم را از سیاره ما دریافت خواهد کرد که امید می‌رود آن را به یک مسیر جدید پرتاب کند. لوسی در طول این پرواز، تا ۳۷۰ کیلومتر به زمین نزدیک خواهد شد.

ترکیب این مانورهای سال ۲۰۲۴، فضاپیما را از مدار کنونی خورشید جابه‌جا خواهد کرد که از کمربند اصلی سیارک‌ها بین مریخ و مشتری می‌گذرد و به آن امکان داد تا در روز اول نوامبر سال ۲۰۲۳ از سیارک کوچک «دینکینش»(Dinkinesh) یا «دینکی» بازدید کند. در این فرآیند، لوسی به دانشمندان ناسا کمک کرد تا بفهمند که دینکی در واقع یک منظومه سیارکی دوگانه است.

بیشتر بخوانید:

کشف جدید فضاپیمای ناسا در مورد یک سیارک شگفت‌انگیز

مدار جدید لوسی، فضاپیما را از کمربند اصلی سیارک‌ها بیرون خواهد برد. در طول این گذر، لوسی از این فرصت استفاده خواهد کرد تا در آوریل ۲۰۲۵ از جرم کوچک کمربند سیارکی «۵۲۲۴۶ دونالد جانسون»(52246 Donaldjohanson) بازدید کند. پس از آن، لوسی در مسیری به سمت مشتری و حوزه تروجان‌ها قرار خواهد گرفت که در مدار مشترک با غول گازی به دور خورشید می‌چرخند.

فضاپیمای لوسی ابتدا از اردوگاه یونانی سیارک‌های تروجان بازدید خواهد کرد و «سیارک ۳۵۴۸»(Eurybates 3548) و قمر آن را در اوت ۲۰۲۷ خواهد دید.

پس از این، فضاپیما از کنار چهار سیارک تروجان دیگر و سه قمر دیگر عبور خواهد کرد و نهایتا در سال ۲۰۳۱ پیش از پایان یافتن ماموریت لوسی در سال ۲۰۳۳، آخرین بازدید را از زمین انجام خواهد داد.

منبع: ایسنا