اخبار
چهارشنبه، 04 بهمن 1402
پایش سطح اکسیژن بیماران با دستگاه هوشمند

پایش سطح اکسیژن بیماران با دستگاه هوشمند

یکی از شرکت‌های فناور دستگاه اکسیژن‌ساز هوشمندی را ساخت که قادر است اطلاعات بیماری را از راه دور در اختیار پزشک قرار دهد.

به گزارش ایسنا، سحر صابری منش، مسئول فنی این شرکت با بیان اینکه فرآیند طراحی این دستگاه با یک ایده در دوران دانشجویی آغاز شد، افزود: در دی سال ۹۹ کار روی طراحی و ساخت آن توسط یک تیم دانشجویی شروع شد و در اسفند ۱۴۰۱ موفق به دریافت مجوز تولید آن شدیم و در تیرماه ۱۴۰۲ نیز گواهی‌ نانومقیاس را برای آن دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، در حال آماده شدن برای تولید انبوه هستیم،‌اظهار کرد: این دستگاه به صورت آزمایشی در یکی از بیمارستان‌ها مورد آزمایش قرار گرفت و عملکرد آن توسط پزشک متخصص بیماری‌های عفونی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. میزان اکسیژن خون بیمار قبل و بعد از استفاده از این دستگاه مورد بررسی قرار گرفت تا عملکرد آن مشخص شود.

صابری‌منش با تاکید بر اینکه در این دستگاه اکسیژن‌ساز از یک برنامه برای هوشمندسازی استفاده شده است تا بین بیمار و پزشک و حتی اطرافیان بیمار ارتباط ایجاد کند، ادامه داد: در صورت تغییر در وضعیت بیمار به سرعت به آنها اطلاع داده می‌شود تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد. همچنین با توجه به اینکه عوامل بیماری‌زا که بیماران در معرض آنها هستند، می‌تواند مشکلات بسیاری برای آنها در پی داشته باشد، از فیلترهای نانویی حاوی نانوذرات نیز در دستگاه اکسیژن‌ساز استفاده شده تا عوامل بیماری‌زا از بین بروند.

مسئول فنی این شرکت، یادآور شد: این دستگاه بیشتر برای مصارف خانگی و کلینیک‌ها طراحی شده است. تا پیش از شیوع کرونا، استفاده از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز قابل حمل چندان رایج نبود، اما با گسترش کرونا، نیاز به چنین تجهیزاتی افزایش یافته و در نتیجه این محصول می‌تواند به بخشی از نیاز بازار داخل پاسخ دهد. با توجه به محدودیت‌های موجود در مسیر واردات تجهیزات مشابه خارجی، این دستگاه می‌تواند به بیماران کمک شایانی کند.

به نقل از ستاد نانو، این دانش‌آموخته رشته دکتری مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) از این طرح حمایت کرده است تا از زیرساخت‌های این مرکز برای توسعه کسب و کار بهره‌مند شویم. در حال حاضر در بخش مطالعات بازار و تامین مالی نیز به ما کمک می‌کنند.

به گفته وی، با چند بیمارستان در شهر کاشان رایزنی‌هایی برای خرید این دستگاه صورت گرفته است و قراردادی نیز در این مسیر منعقد شده است.

منبع: ایسنا