اخبار
یکشنبه، 01 بهمن 1402
تحویل دارو به بدن با برچسب بی‌سیم

تحویل دارو به بدن با برچسب بی‌سیم

پژوهشگران دانشگاه نورث کارولینا موفق به ابداع یک برچسب بی‌سیم برای تحویل داروها به بدن شده‌اند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران دانشگاه نورث کارولینا یک سیستم دارورسانی بی‌سیم به نام پچ فضایی-زمانی بر حسب تقاضا(SOP) را معرفی کرده‌اند.

به نقل از آی‌ای، این فناوری جدید که شبیه به یک چسب زخم است، قابلیت دریافت دستورات بی‌سیم از تلفن‌های هوشمند یا رایانه را دارد و امکان برنامه‌ریزی دقیق و شروع انتشار دارو از طریق ریزسوزن‌ها را فراهم می‌کند.

این برچسب، یک تحول بالقوه در چشم‌انداز درمان بیماری‌های مزمن به‌ویژه اختلالات تخریب عصبی را نشان می‌دهد.

برچسب SOP یک تلاش مشترک به رهبری خوان سونگ، دکترای فارماکولوژی در دانشکده پزشکی نورث کارولینا و دکتر ووبین بای استادیار علوم فیزیک کاربردی در این دانشگاه است.

این برچسب که با در نظر گرفتن راحتی کاربر طراحی شده بود، در یک مدل موش با استفاده از ملاتونین در ریزسوزن‌ها برای بهبود خواب مورد آزمایش قرار گرفت.

این پژوهش ابتکاری نه تنها همکاری چند رشته‌ای بین فارماکولوژی و علوم فیزیکی را برجسته می‌کند، بلکه بر مشارکت دانشجویان پرشور مقطع کارشناسی از بخش‌های مختلف تأکید می‌کند.

برچسب SOP با یک پروژه آزمایشی ۲۵ هزار دلاری که برای ارزیابی اثربخشی آن در مدل موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر تنظیم شده است، توسط دانشکده پزشکی دانشگاه نورث کارولینا حمایت می‌شود.

دکتر ووبین بای یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، برچسب SOP را به عنوان بهبود دهنده جنبه‌های مختلف بیماری آلزایمر، از کاهش پلاک‌های بتا آمیلوئید گرفته تا کاهش التهاب عصبی و تقویت عملکرد شناختی در نظر می‌گیرد.

حق اختراع برچسب SOP به ثبت رسیده است و راهی برای درمان موضعی ارائه می‌کند که مناطق کمتر از یک میلی‌متر مربعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و راه ‌حلی امیدوارکننده برای تحویل هدفمند دارو ارائه می‌دهد.

عرضه دارو با یک سیگنال الکتریکی

چیزی که SOP را متمایز می‌کند، توانایی آن در شروع آزادسازی دارو در عرض ۳۰ ثانیه پس از دریافت سیگنال الکتریکی است که آن را به یک ابزار مفید در مواقع اضطراری یا مواردی که به اقدام درمانی فوری نیاز است، تبدیل می‌کند.

ریزسوزن‌ها که برای محافظت از داروها و بافت‌های اطراف آن با طلا پوشانده شده‌اند، با اعمال یک محرک الکتریکی با ولتاژ پایین، پوشش طلا را متلاشی می‌کنند و ریزسوزن‌های حاوی دارو را در معرض پوست قرار می‌دهند.

خوان سونگ توضیح می‌دهد: زیبایی این دستگاه این است که می‌تواند ده‌ها و صدها داروی غلیظ را در خود جای دهد و می‌تواند انتشار متوالی آنها را به ‌طور خودکار برنامه‌ریزی کند. میزان دقت SOP، تحویل دقیق و سفارشی دارو را تضمین می‌کند که نیازهای شرایط مختلف یا مناطق خاص بدن را برآورده می‌کند.

برچسب SOP با قابلیت‌های همه کاره خود، پتانسیل ایجاد انقلاب در درمان بیماری‌های مزمن را دارد.

این پژوهش با کمک مالی بنیاد ملی علوم و مؤسسه ملی بهداشت، مسیری به روی سیستم‌های پیشرفته دارورسانی باز می‌کند و بر اهمیت ترکیب علم مواد و مهندسی برق برای انتشار کنترل شده دارو تاکید می‌کند.

همین‌طور که SOP همچنان تحت آزمایش و اصلاح قرار می‌گیرد، پیامدهای آن برای پزشکی شخصی به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود. بیماران به طور بالقوه می‌توانند چندین برچسب را به طور همزمان استفاده کنند و نیاز به بازدیدهای مکرر پزشکی و رفت و آمد به بیمارستان به حداقل می‌رسد.

این مطالعه جدید در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایسنا