اخبار
پنجشنبه، 30 آذر 1402
شارژر بی‌سیم خودروهای تسلا در راه است

شارژر بی‌سیم خودروهای تسلا در راه است

شرکت تسلا در یک خبر هیجان انگیز اعلام کرد که می‌خواهد شارژ بی‌سیم القایی خانگی برای خودروهای برقی خود بسازد و جهشی جسورانه به سمت آینده خودران داشته باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ماه دسامبر برای شرکت تسلا یک ماه پرفراز و نشیب بوده است. از طرفی بالاخره پس از مدت‌ها موفق به تحویل اولین وانت‌های برقی خود موسوم به سایبرتراک به مشتریان شد و از طرف دیگر بیش از دو میلیون خودرو را به دلیل مشکلات در سیستم اتوپایلت فراخواند. با این حال، تسلا همچنان به پیشرفت فناوری رانندگی خودران متعهد است و آخرین اقدام آن به رویکردی آینده‌نگرانه اشاره می‌کند.

این شرکت در جدیدترین نوآوری خود می‌خواهد شارژهای بی‌سیم القایی خانگی برای وسایل نقلیه الکتریکی بسازد.

پیش به سوی آینده بی‌سیم

علاقه‌ی تسلا به شارژ بی‌سیم در ماه مارس در رویداد «روز سرمایه‌گذار»، در یک تصویر تبلیغاتی که یک تشک شارژ در یک گاراژ خانگی را نشان می‌داد، مشخص شد. سپس فرانتس فون هولژاوزن طراح ارشد و لارس موراوی معاون مهندسی خودرو در تسلا تلاش این شرکت در توسعه فناوری شارژ بی‌سیم را تأیید کردند.

فون هولژاوزن گفت: ما در حال کار بر روی شارژ القایی هستیم. بنابراین نیازی به وصل کردن چیزی[به خودرو] ندارید. فقط کافیست وارد گاراژ خود شوید، روی پد شارژ پارک کنید و شارژ شوید.

این اعلامیه تغییر موضع قابل توجهی را برای تسلا نشان می‌دهد، چرا که قبلاً علاقه چندانی به شارژ بی‌سیم نشان نداده بود. این شرکت طرح یک بازوی رباتیک خودکار را برای شارژ ترجیح داده بود. البته تسلا اوایل سال جاری یک ایستگاه شارژ بی‌سیم خانگی را به نمایش گذاشت، اما حداقل اطلاعات را در مورد آن ارائه کرد.

اکنون تسلا رسماً تمرکز خود را بر روی شارژر خانگی القایی بی‌سیم گذاشته است که نشان دهنده تعهد به نوآوری و ارائه راحتی برای مشتریانش است.

در حالی که اتصال یک خودروی الکتریکی به برق چندان دست و پا گیر نیست، حرکت تسلا به سمت شارژ بی‌سیم با دیدگاه بلندمدت آن از فناوری خودران همخوانی دارد. ایده این است که اگر خودروها بتوانند خودشان رانندگی کنند، باید بتوانند بدون دخالت انسان نیز شارژ شوند.

معمای قیمت

با وجود مزایای بالقوه این فناوری، نگرانی‌هایی در مورد هزینه شارژ بی‌سیم خانگی تسلا وجود دارد. نصب شارژرهای برقی خانگی سنتی در حال حاضر گران است و افزودن فناوری شارژ بی‌سیم می‌تواند این هزینه‌ها را بیشتر کند. نیاز به نصب یک پد القایی در کف گاراژ و یک گیرنده القایی در خودرو می‌تواند هزینه و وزن کل سیستم را افزایش دهد.

با این وجود، شارژ بی‌سیم می‌تواند برای کسانی که راحتی در اولویت‌شان قرار دارد و توانایی پرداخت هزینه این فناوری را دارند، جذاب باشد.

در ماه ژوئیه، تسلا اقدام به تصاحب ۷۶ میلیون دلاری یک شرکت آلمانی فناوری شارژ بی‌سیم خودروهای برقی موسوم به ویفریون(Wiferion) کرد و متعاقباً آن را دوباره فروخت. این یک حرکت استراتژیک تلقی می‌شود، زیرا تسلا پتنت‌ها(حق اختراع)  و استعدادهای کلیدی را برای توسعه فناوری شارژ بی‌سیم خود به دست آورده است.

آینده شارژ بی‌سیم

تأیید فرانتس فون هولژاوزن در مورد شارژ القایی، امکاناتی را برای کاربران روزمره و اپراتورهای ناوگان روبوتاکسی مهیا می‌کند. سناریوی پیش‌بینی‌شده نیز شامل پارک کردن روی یک پد در پارکینگ برای شروع شارژ و حذف نیاز به دوشاخه فیزیکی است.

ضمن اینکه لارس موراوی بر ادغام شارژ القایی با فناوری PowerWall3 تاکید کرد و پیشنهاد کرد که این فناوری می‌تواند به طور بالقوه انرژی یک خودروی برقی و وسایل دیگر را در صورت ترکیب با انرژی خورشیدی تامین کند.

در حالی که شارژ بی‌سیم می‌تواند برای کاربران معمولی مهیج و کار راه‌انداز باشد، اما پتانسیل واقعی آن در صنعت تاکسی‌های خودران یا روبوتاکسی‌ها نهفته است.

همچنین برای اینکه تسلا پدهای شارژ بی‌سیم خود را به طور موثر پیاده‌سازی کند، باید با توان خروجی پریزهای استاندارد مطابقت داشته باشد و در نهایت به سرعت شارژ سریعی که برای ناوگان دائماً در حال حرکت لازم است، برسد.

گام‌های استراتژیک تسلا به سمت شارژ بی‌سیم، آینده‌ای را تصویر می‌کند که در آن خودروهای الکتریکی به طور یکپارچه خود را شارژ می‌کنند و سطح جدیدی از راحتی و اتوماسیون را به فناوری خودروهای الکتریکی می‌آورند.

در حالی که این شرکت با چالش‌ها مقابله می‌کند و فناوری خود را اصلاح می‌کند، صنعت خودرو مشتاقانه منتظر آغاز عصر جدیدی در شارژ خانگی است.

منبع: ایسنا