اخبار
دوشنبه، 20 آذر 1402
تلاقی متاورس و زیست‌فناوری برای ارائه آموزش و پژوهش

تلاقی متاورس و زیست‌فناوری برای ارائه آموزش و پژوهش

همزمان با هفته پژوهش و فناوری، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری پروژه‌های مرتبط با متاورس و واقعیت مجازی را جهت کاربرد در آموزش‌ها و پژوهش‌های حوزه زیست فناوری در دسترس قرار می‌دهد.

دکتر جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفت‌وگو با ایسنا، متاورس یا فراجهان را آینده نزدیک دنیای اینترنت دانست که از محیط‌های مجازی سه‌بعدی آنلاین تشکیل شده است و گفت: این دنیای مجازی به کاربران این فرصت را می‌دهد تا آنچه را که در دنیای واقعی انجام می‌دهند، بدون نیاز به حضور فیزیکی در دنیای مجازی انجام دهند؛ یعنی جهانی فراتر که در آن محدودیت‌های فیزیکی از بین خواهند رفت.

وی افزود: در طول ۲۰ سال گذشته، یک تحول عظیم در فناوری اطلاعات رخ داده که بسیاری از حوزه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار داده است. تأثیر آن در زمینه علوم زندگی، انگیزه زیادی برای توسعه محصولات و راه حل‌های «سازگار با زندگی» با درک بهتر از «زبان زندگی» ارائه داده است و تفسیر اطلاعات موجودات زنده با این فناوری نو بهبود یافته است.

محمدی با اشاره به نظرات استیو جابز در سال ۲۰۱۰، گفت: وی معتقد بود که بزرگترین نوآوری‌های قرن بیستم در تلاقی زیست‌شناسی و فناوری ظاهر خواهند شد و در این میان متاورس پتانسیل‌های زیادی را برای استفاده در دنیای بیوتکنولوژی و پزشکی دارد و این قابلیت را دارد که در دنیای بیوتکنولوژی، انقلابی را ایجاد کند.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کاربرد متاورس را در تحقیقات منجر به کشف دارو، تجزیه و تحلیل داده‌های بیولوژیکی مانند اپی‌ژنوم و پروتئوم، توسعه مجاز ی دو قلوهای بیولوژیکی دانست و یادآور شد: این فناوری همچنین منجر به کاهش هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای انجام آزمایشات علمی، برگزاری رویدادهای مجازی و در نهایت آموزش می‌شود.

محمدی اضافه کرد: دنیای مجازی، با توجه به قابلیت‌های ایجاد ارزش اقتصادی قابل توجه و ایجاد فرصت‌های جدید برای تعاملات اجتماعی، سرگرمی، بازرگانی و سایر زمینه‌ها موجب شده تا توجه و سرمایه‌گذاری قابل توجهی را به خود جلب کند و در زمانی که جهان به سمت متاورس و واقعیت مجازی در حال حرکت است، لازم است اقداماتی را اجرایی کنیم که نه تنها از این تکنولوژی مهم عقب نمانیم، بلکه بتوانیم با آن کاملا همگام شده و در نهایت آن را برای پیشرفت علمی کشور به‌کار گیریم.

وی خاطر نشان کرد: ما در راستای وظیفه ملی پژوهشگاه، ورود به این مقوله را آغاز کرده‌ایم و قصد داریم با راه‌اندازی پژوهشکده آی تی و هوش مصنوعی یک پیوند مناسب بین دنیا و اطلاعات کامپیوتری با زیست فناوری در کشور ایجاد کنیم.

تدوین نقشه راه متاورس و کریسپر

دکتر سید محمد امین موسوی، معاونت پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و مدیر پروژه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در این زمینه توضیح داد: برای ورود به این مقوله ما نقشه راهی تهیه کرده‌ایم و اولین گام ما استفاده از بسترهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای درک بهتر و ملموس‌تر مباحث آموزشی پیچیده در حوزه زیست فناوری است.

وی اضافه کرد: تقریبا اکثریت افراد در مورد کریسپر که نوعی فناوری برای ویرایش ژنوم است، شنیده‌اند. ما با همکاری استودیو فضایی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری این پدیده را قابل لمس کردیم، به طوری که حتی فردی که کوچکترین دانسته‌ای از کریسپر ندارد، بعد از تجربه این فضای چند دقیقه‌ای به درک نسبتا جامع و کاملی از این فناوری خواهد رسید.

موسوی اظهار کرد: به عبارت دیگر اگر فردی این فضا را تجربه کند، حس خواهد کرد که به درون ژنوم وارد شده و از نزدیک شاهد تغییرات و انجام ویرایش‌های ژنوم خواهد بود.

به گفته وی، این تجربه در بیست و چهارمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری که از فردا در مصلای امام خمینی برگزار خواهد شد، عرضه می‌شود.

منبع: ایسنا