اخبار
یکشنبه، 19 آذر 1402
کشف قورباغه‌ای که صدای اردک می‌دهد

کشف قورباغه‌ای که صدای اردک می‌دهد

گونه جدیدی از قورباغه در هند کشف شده است که صدایش مانند اردک است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گونه جدیدی از قورباغه در جنگل‌های انبوه آروناچال پرادش در شمال شرقی هند کشف شده است.

این پژوهش که با همکاری زیست‌شناسان هندی و پژوهشگران دانشگاه ولورهمپتون انجام شده است، توسط نشنال جئوگرافیک تامین مالی شده و نشان دهنده سومین کشف متوالی گونه‌های جدید دوزیستان در منطقه نامدافا-کاملانگ در سال جاری میلادی است.

این اکتشاف توسط زیست‌شناسان مستقر در موسسه حیات وحش هند و پژوهشگران دانشگاهی از دانشکده علوم زیستی دانشگاه ولورهمپتون با همکاری اداره جنگل‌بانی این ایالت انجام شد.

این گونه جدید پس از کشف در نزدیکی رودخانه نوآ دیهینگ، قورباغه آهنگین نوآ دیهینگ نامیده شد.

دکتر دیپاک ویراپان، خزنده‌شناس دانشگاه ولورهمپتون گفت: این قورباغه تازه کشف شده تا شش سانتی‌متر رشد می‌کند و با یک خط کِرِمِ رنگ پریده در قسمت میانی بدن و با الگوی صدای منحصر به فرد متشکل از دو یا سه نت مشخص می‌شود.

صدای اردک

دکتر ویراپان افزود: در ابتدا ما صدایی را از مردابی در نزدیکی رودخانه نوآ دیهینگ شنیدیم که کاملاً شبیه به گونه‌های اردک وحشی بود، چیزی که قبلاً هرگز آن را نشنیده بودیم.

این کشف، نتیجه‌ی بررسی‌های میدانی بود که در ماه‌های اوت و سپتامبر ۲۰۲۲ در مناطق چانگلانگ و لوهیت آروناچال پرادش انجام شد.

پژوهشگران با استفاده از چراغ قوه بین ساعت ۶ بعد از ظهر تا نیمه‌شب بررسی‌های شبانه را برای یافتن این قورباغه‌ها انجام دادند. این بررسی‌ها شامل برخوردهای بصری با و مشاهدات صوتی از آنها بود.

اکتشافات بیشتر حضور قورباغه آهنگین نوآ دیهینگ را در محیط باتلاقی دریاچه گلاو در حفاظت‌گاه ببر کملنگ در سال ۲۰۲۲ نشان داد.

اسرار مردابی

عادات پرورشی، تخم‌گذاری و مراقبت والدینی این گونه قورباغه‌ی تازه کشف شده سازگار با مرداب همچنان یک راز باقی مانده است و مسیر جالبی را برای مطالعات آینده در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

دکتر ویراپان با تاکید بر نیاز به حفظ این حیوانات گفت: افزودن سه گونه جدید دوزیستان در یک سال بر غنای بیولوژیکی این منطقه تاکید می‌کند و نیاز به اکتشاف بیشتر در مناظر بسیار متنوع آن را نشان می‌دهد.

کشف این گونه جدید از قورباغه‌ها در نزدیکی این منطقه حفاظت شده که یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده شمال شرقی هند است، نشان می‌دهد که جمعیت بیشتری از قورباغه‌های آهنگین نوآ دیهینگ ممکن است با تحقیقات گسترده کشف شود.

دکتر ویراپان از زمان تکمیل دکترای خود از دانشگاه ساراشترا در سال ۲۰۱۳، جایی که در مورد اکولوژی و رفتار لاک‌پشت‌های تراوانکور تحقیق می‌کرد، با مشارکت‌های خود یکی از تکیه‌گاه‌های اصلی در حفاظت، بوم‌شناسی و تکامل دوزیستان و خزندگان بوده است.

یافته‌های این تیم در مجلات معتبر بین‌المللی در آلمان، لندن و نیوزلند منتشر شده است.

منبع: ایسنا