اخبار
ﺳﻪشنبه، 21 آذر 1402
انتشار مواد شیمیایی خطرناک توسط سشوار!

انتشار مواد شیمیایی خطرناک توسط سشوار!

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که تلاش ما برای دستیابی به موهای براق و صاف با استفاده از روغن‌ها، ژل‌ها و اسپری‌های مختلف می‌تواند هزینه‌های پنهانی برای سلامتی ما داشته باشد و به آزادسازی ترکیبات بالقوه مضر، به ‌ویژه زمانی که از ابزارهای حالت دهنده حرارتی استفاده می‌کنیم، منجر شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس‌ای، پژوهشگران آمریکایی ترکیبات آلی فرار(VOCs) مانند سیلوکسان‌ها را که در طول روال‌های مختلف آرایش مو در خانه ساطع می‌شود، مورد مطالعه قرار دادند.

مراقبت از مو نه تنها می‌تواند به استنشاق VOCs در خانه کمک کند، بلکه تجزیه و تحلیل آنها نشان می‌دهد که می‌تواند کیفیت هوای بیرون را نیز از طریق سیستم‌های تهویه تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که ما از میزان کامل تأثیرات سلامتی استنشاق این مواد شیمیایی اطلاعی نداریم، بعید است که آنها برای ما مفید باشند.

نصرت یونگ پژوهشگر دانشگاه پردو می‌گوید: ما نتایج را بسیار نگران‌کننده دیدیم. ما انتظار نداشتیم که در طول روال معمول مراقبت از مو که بسیاری از افراد هر روزه انجام می‌دهند، چنین انتشار قابل توجهی را از ترکیبات شیمیایی فرار ببینیم.

یونگ و همکارانش از یک آزمایشگاه کوچک تهویه ‌شده برای انجام ۴۶ آزمایش استفاده کردند که در آن بزرگسالان ۱۸ تا ۶۵ ساله از ترکیب‌های مختلف محصولات مراقبت از مو و ابزارهای آرایشی برای شبیه‌سازی روال مراقبت از مو در خانه استفاده می‌کردند.

قبل، در طول و بعد از هر جلسه مراقبت از مو یک طیف‌سنج جرمی پیشرفته، غلظت ترکیبات آلی فرار هوای داخل خانه را اندازه‌گیری کرد.

پژوهشگران به رابطه بین دمای سشوار یا ابزارهای مشابه آن و انتشار ترکیبات آلی فرار و همچنین چگونگی تاثیر شرایط تهویه و سطح مو بر نتایج پرداختند.

آنها بر «متیل سیلوکسان‌های فرار حلقوی»(cVMS) متمرکز شدند که در محصولات مراقبت از مو رایج هستند.

به طور کلی، نتایج نشان داد که دمای بالاتر ابزار حالت دهنده و موهای بیشتر با افزایش انتشار ترکیبات آلی فرار مرتبط است.

پژوهشگران می‌گویند: استفاده از محصولات مراقبت از مو باعث تغییرات سریع در ترکیب شیمیایی فضای داخلی آزمایشگاه شد. متیل سیلوکسان‌های فرار حلقوی بر انتشار ترکیبات آلی فرار ناشی از استفاده از محصولات مراقبت از مو غالب بود و دکامتیل‌سیکلوپنتاسیلوکسان(D۵) بیشترین سهم را در انتشار متیل سیلوکسان‌های فرار حلقوی داشت.

ماده دکامتیل‌سیکلوپنتاسیلوکسان در محصولات حالت دهنده مو محبوب است، زیرا در دماهای بالا پایدار است و بافتی صاف دارد.

یونگ می‌گوید: مشخص شده است که D۵ به اثرات نامطلوب بر دستگاه تنفسی، کبد و سیستم عصبی حیوانات آزمایشگاهی منجر می‌شود. استفاده از این ماده شیمیایی در محصولات آرایشی و بهداشتی در حال حاضر به همین دلیل در اتحادیه اروپا محدود شده است.

برای درک کامل پیامدهای سلامتی به مطالعات عمیق‌تر روی افراد نیاز است. ضمن اینکه تأثیرگیری طولانی‌مدت انسان از استنشاق ترکیبات آلی فرار در مقایسه با محصولات شستشو مانند شامپوها کمترین آزمایش‌ها را تجربه کرده است.

اندازه‌گیری‌ها نشان داد که یک شخص می‌تواند روزانه ۲۰ میلی‌گرم D۵ استنشاق کند. اکثر D۵ در حدود ۲۰ دقیقه پس از مراقبت از مو با استفاده از تهویه از اتاق خارج شد.

جینگلین جیانگ نویسنده اول این مطالعه از دانشگاه پردو می‌گوید: مدل ما نشان می‌دهد که روشن کردن سشوار می‌تواند قرار گرفتن در معرض D۵ را تا بیش از ۹۰ درصد کاهش دهد.

ضمن اینکه این امر تأثیر زیست محیطی این ماده را افزایش می‌دهد، چرا که با روشن بودن سشوار، انتشار تجمعی D۵ از داخل به خارج در یک ساعت بیشتر از سه ساعت بدون استفاده از سشوار بود.

ژوهشگران می‌گویند: بر اساس بررسی‌های انجام شده در مورد الگوهای استفاده از محصولات مراقبت از مو و با فرض اینکه ۱۰ درصد از آنها مبتنی بر سیلوکسان هستند، مجموع انتشار D۵ از محیط داخلی به بیرون تنها در ایالات متحده می‌تواند به ۰.۴ تا ۶ تن در سال برسد.

یونگ توضیح می‌دهد که همانطور که سشوارها می‌توانند ترکیبات آلی فرار را در جو آزاد کنند، سیستم‌های تهویه نیز می‌توانند این مواد شیمیایی را به داخل ساختمان‌ها بازگردانند.

وی افزود: بنابراین حتی اگر استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی مضر بخشی از روزمره مراقبت از موی شما نباشد، باز هم به دلیل محیط اطراف‌تان در یک محیط شهری تحت تأثیر قرار خواهید گرفت.

پژوهشگران تاکید می‌کنند که هنوز محدودیت‌هایی در مدل‌سازی استنشاق و انتشار این گازها از داخل به بیرون و البته تغییرات گسترده‌ای در عادات مراقبت از مو و همچنین قرار گرفتن در معرض آن بر اساس سطوح و فضای داخلی وجود دارد.

این تیم خاطرنشان می‌کند که ماندن در یک اتاق بعد از حالت دادن به مو با سشوار، قرار گرفتن در معرض ترکیبات آلی فرار را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر موهای شما به محصولات و حالت دادن حرارتی نیاز دارد، ترک اتاق بلافاصله پس از آن می‌تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض آن کمک کند.

یونگ توصیه می‌کند که بهترین راه حل این است که از این محصولات استفاده نکنید.

وی افزود: اثرات آن بر مردم و کره زمین باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد و اقدامات نظارتی باید انجام شود.

این مطالعه در مجله Environmental Science & Technology منتشر شده است.

منبع: ایسنا