اخبار
چهارشنبه، 15 آذر 1402
پردازنده‌های کوانتومی جدید IBM معرفی شدند

پردازنده‌های کوانتومی جدید IBM معرفی شدند

شرکت IBM سرانجام پردازنده کوانتومی ۱۰۰۰+ کیوبیتی خود را در کنار یک پردازنده کوانتومی دیگر در مقیاس کاربردی معرفی کرد، پردازنده‌هایی که تصحیح خطا را در آن بهبود بخشیده است و راه را برای استفاده از این پردازنده‌ها در زندگی واقعی هموار می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت آی‌بی‌ام(IBM) از پردازنده کوانتومی ۱۰۰۰+ کیوبیتی مورد انتظار خود موسوم به کوندور(Condor) در کنار یک پردازنده در مقیاس کاربردی به نام IBM Quantum Heron در نشست Quantum Summit در نیویورک رونمایی کرد.

این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که پردازنده Heron اولین مجموعه از پردازنده‌های کوانتومی در مقیاس کاربردی است که ساخت آن برای IBM چهار سال طول کشیده است.

رایانه‌های کوانتومی که مرز جدید محاسبات در نظر گرفته می‌شوند، شرکت‌های بزرگ و کوچک را در مسابقه‌ای برای ساختن سکویی که همه می‌خواهند برای حل مسائل پیچیده در پزشکی، فیزیک، ریاضیات و بسیاری موارد دیگر استفاده کنند، وارد کرده‌اند.

حتی سریع‌ترین ابررایانه‌های امروزی سالها از پتانسیل رایانه‌های کوانتومی عقب‌تر هستند. قابلیت‌های رایانه‌های کوانتومی نیز با افزودن بیت‌های کوانتومی یا کیوبیت‌ها در پردازنده‌های آنها بهبود می‌یابد. بنابراین یک پردازنده ۱۰۰۰+ کیوبیتی یک اتفاق بزرگ است.

حتی اگر یک استارتاپ توانسته باشد IBM را در این نقطه عطف شکست دهد، معرفی پردازنده دوم IBM هنوز چیزهای زیادی برای گفتن دارد و قابل توجه است.

رایانه کوانتومی جدید آی‌بی‌ام

شرکت IBM همچنین از راه‌اندازی یک رایانه کوانتومی ماژولار موسوم به Quantum System Two خبر داد. این سیستم که در نیویورک واقع شده، قبلاً عملیات خود را آغاز کرده است و برای شروع با سه پردازنده Heron کار می‌کند.

پرازنده Heron تنها ۱۳۳ کیوبیت دارد که یک پیشرفت جزئی را نسبت به پردازنده کوانتومی ۱۲۷ کیوبیتی Eagle نشان می‌دهد، پردازنده‌ای که اوایل سال جاری رونمایی شد. با این حال IBM تأیید کرده است که پردازنده‌های Heron را بلافاصله از طریق فضای ابری در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

مهم‌تر از آن، IBM در Heron در مقایسه با Eagle نرخ خطا را به میزان پنج برابر بهبود بخشیده است که آن را برای برنامه‌های کاربردی مناسب‌تر می‌کند. این با رویکرد IBM برای داشتن کیوبیت‌های تصحیح خطا تا پایان دهه جاری مطابقت دارد.

نزدیک شدن به واقعیت کوانتومی

به گفته IBM، ما در حال حاضر در دوره دوم محاسبات کوانتومی هستیم، جایی که تلاش برای کاهش خطاها و توسعه برنامه‌های کاربردی اثبات مفهوم ضروری است. این شرکت قصد دارد هشت مرکز محاسباتی کوانتومی راه‌اندازی کند تا پژوهشگران از طریق آنها به Quantum System Two دسترسی پیدا کنند.

به گفته IBM در دوره سوم رایانش کوانتومی، رایانه‌های کوانتومی تصحیح خطا را ارائه می‌کنند و می‌توانند مقیاس را افزایش دهند. این شرکت نیز نقشه راه خود را همراه با نام‌ها و ویژگی‌های پردازنده‌های متوالی به اشتراک گذاشته است که ما را به سوی این واقعیت کوانتومی می‌برد.

شرکت IBM همچنین قصد دارد توسعه محاسبات کوانتومی را برای تعداد زیادی از کاربران در دسترس قرار دهد و در حال توسعه Qiskit است که یک پشتیبان نرم افزاری است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا برای برنامه‌های مختلف کد ایجاد کنند.

در بیانیه مطبوعاتی IBM آمده است که الگوهای Qiskit به کاربران اجازه می‌دهد تا گردش‌های کاری را در محیط‌های محاسباتی کلاسیک و کوانتومی توسعه، مستقر و اجرا کنند.

برای کسانی که نگران خطرات ناشی از استفاده از محاسبات کوانتومی به راحتی در دسترس هستند، خبرهای خوبی وجود دارد. جی گامبتا دانشمند ارشد تیم رایانه کوانتومی IBM تایید کرده است که این گام‌های بزرگ در این زمینه همچنان منجر به سناریویی می‌شود که در آن ما قادر خواهیم بود الگوریتم‌های ساده‌تری را روی سیستم‌های کوانتومی اجرا کنیم.

در حال حاضر، رمزگذاری‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، دور از دسترس هستند، حتی اگر پیچیدگی مشکلاتی که آنها قادر به حل آنها هستند، بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که رایانه‌های امروزی می‌توانند به دست آورند.

در نقشه راه IBM پردازنده‌هایی با نام‌های فلامینگو(Flamingo)، کراسبیل(Crossbill) و کوکابورا(Kookaburra) وجود دارد که پس از بهبود، می‌توان آنها را برای ساخت ظرفیت ۱۰۰۰+ کیوبیتی پردازنده Condor با هم متحد کرد.

با این کار، IBM به زودی برخی نقاط عطف را برای توسعه سیستم‌های محاسباتی کوانتومی خود به دست می‌آورد و با توجه به سوابق آن به نظر می‌رسد این شرکت رایانش کوانتومی را در دهه آینده به واقعیت تبدیل خواهد کرد.

منبع: ایسنا