اخبار
ﺳﻪشنبه، 21 آذر 1402
اولین جاده شارژ کننده بی‌سیم خودروهای برقی راه‌اندازی شد

اولین جاده شارژ کننده بی‌سیم خودروهای برقی راه‌اندازی شد

میشیگان میزبان اولین جاده شارژ بی‌سیم خودروهای برقی در ایالات متحده است تا پذیرش و راحتی وسایل نقلیه الکتریکی را که در ایالات متحده در حال افزایش محبوبیت هستند، افزایش دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دیترویت که قطب تاریخی صنعت خودروی ایالات متحده محسوب می‌شود، با نصب اولین جاده عمومی شارژ بی‌سیم برای وسایل نقلیه برقی به سوی آینده‌ی حمل و نقل گام برداشته است.

ابتکار MDOT و Electreon

این پروژه با همکاری شهرداری و اداره حمل و نقل میشیگان(MDOT) و شرکتی موسوم به الکتریون(Electreon)، توسعه‌دهنده راه‌حل‌های شارژ بی‌سیم برای وسایل نقلیه الکتریکی، با هدف آزمایش و تکمیل این فناوری راه‌اندازی شده است که می‌تواند انقلابی در نحوه کارکرد و نیرورسانی به خودروهای الکتریکی ایجاد کند.

این جاده شارژ بی‌سیم متشکل از سیم‌پیچ‌های شارژ القایی مسی است که در زیر سطح جاده و در یک بخش به طول ۴۰۰ متر در غرب مرکز شهر دیترویت تعبیه شده است. این سیم‌پیچ‌ها می‌توانند برق را به ‌صورت بی‌سیم از طریق یک میدان مغناطیسی به وسایل نقلیه مجهز به گیرنده‌های الکتریون منتقل کنند و باتری‌های آنها را در حین رانندگی یا پارک، شارژ کنند.

سیم‌پیچ‌ها تنها زمانی فعال می‌شوند که وسیله نقلیه‌ای با گیرنده‌ی مخصوص از روی آنها عبور کند و برای عابران پیاده، دیگر رانندگان و حیوانات ایمن است.

این ابتکار آزمایشی که در سال ۲۰۲۱ توسط فرماندار میشیگان اعلام شد، بخشی از تلاش بخش نوآوری مرکزی میشیگان است که به موانع حمل و نقل رسیدگی می‌کند.

فناوری شارژ بی‌سیم

پژوهشگران برای آزمایش این مسیر و فناوری شارژ بی‌سیم نهفته در آن، از یک خودروی فورد مدل E-Transit مجهز به گیرنده الکتریون برای آزمایش در یک محیط واقعی استفاده کردند.

برنامه این است که طی چند سال آینده این مسیرها در دسترس عموم قرار گیرند و MDOT و Electreon تعهدی پنج ساله برای توسعه و آزمایش یک سیستم جاده الکتریکی در جاده‌های میشیگان دارند.

شرکت الکتریون همچنین دو ایستگاه شارژ القایی ثابت در یک نقطه نصب کرده است که قابلیت شارژ وسایل نقلیه مجهز به گیرنده این شرکت را در هنگام پارک کردن آنها فراهم می‌کند.

همچنین MDOT در سال ۲۰۲۴ برای بازسازی بخشی از خیابان‌های میشیگان و نصب شارژ القایی اضافی به دنبال شرکت در مناقصه خواهد بود.

انتظار می‌رود جاده شارژ بی‌سیم، پذیرش و راحتی وسایل نقلیه الکتریکی را که در ایالات متحده در حال کسب محبوبیت بیشتری هستند، افزایش دهد. دولت آمریکا برای نیم میلیون ایستگاه شارژ خودروهای برقی برنامه‌ریزی کرده است تا زیرساخت این صنعت را توسعه دهد.

مقامات می‌گویند، این پروژه میشیگان و دیترویت را در خط مقدم فناوری خودروهای الکتریکی قرار می‌دهد.

شرکت الکتریون قراردادهایی را برای بزرگراه‌های مشابه در سوئد، ایتالیا و آلمان منعقد کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که فناوری آن می‌تواند اندازه، وزن و هزینه باتری را کاهش دهد و در عین حال کمبود برد و انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز از بین ببرد.

منبع: ایسنا