اخبار
شنبه، 27 آبان 1402
رونمایی از پروژه بازیابی اطلاعات در کتابخانه ملی

رونمایی از پروژه بازیابی اطلاعات در کتابخانه ملی

از پروژه بازیابی اطلاعات متنی اسناد آرشیوی و استاندارد ALTO با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز، ۲۷ آبان ماه همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب (۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲) از پروژه بازیابی اطلاعات متنی اسناد آرشیوی و استاندارد ALTO با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.

سال ۱۳۹۹ و در قالب یک رویداد رقابتی، تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در برخی فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حضور پیدا کرده و در نهایت، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان برگزیده نهایی پذیرفته شده و پروژه‌هایی را با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه هوش مصنوعی انجام داد.  

پروژه بازیابی اطلاعات متنی اسناد آرشیوی و استاندارد ALTO به همت این شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

این محصول دانش‌بنیان، در کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مورد استفاده پژوهشگران، اعضای هیات علمی، اساتید و دانشجویان قرار خواهد گرفت و از ابتدای آذر ماه سال جاری، تمامی مراجعه‌کنندگان به کتابخانه دیجیتال قادر خواهند بود متن اسناد را با استفاده از به‌روزترین استاندارد که استاندارد ALTO است، جستجو کرده و محتوای اطلاعات مورد نیاز برای پژوهش‌های خود را در اختیار داشته باشند.

رفع محدودیت در بازیابی اطلاعات محتوای اسناد آرشیوی حروف‌چینی‌شده، تسریع در یافتن اطلاعات برای پژوهشگران، آماده‌سازی متن اسناد آرشیوی برای استخراج هوشمند اطلاعات کلیدی و آماده‌سازی متن اسناد آرشیوی برای تحلیل داده کاوی، از ویژگی‌های مهم این پروژه است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، استاندارد ALTO، استاندارد فنی برای کدگذاری اجزای صفحه و متون است.

منبع: ایسنا