اخبار
دوشنبه، 22 آبان 1402
هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۱ از کنترل انسان خارج می‌شود

هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۱ از کنترل انسان خارج می‌شود

به گفته‌ یک دانشمند در حوزه هوش مصنوعی، تا سال ۲۰۳۱ «تکینگی» هوش مصنوعی رخ خواهد داد و این فناوری از کنترل انسان خارج می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از پی‌ام، یکی از کارشناسان هوش مصنوعی بر این باور است که تا «تکینگی» به معنای لحظه‌ای که هوش مصنوعی دیگر تحت کنترل انسان نیست، کمتر از یک دهه باقی مانده است.

این زمان بسیار کوتاه‌تر از پیش‌بینی‌های فعلی در مورد جدول زمانی تسلط هوش مصنوعی است، به‌ ویژه با توجه به اینکه در وهله اول تسلط هوش مصنوعی به طور جدی تضمین نشده است.

بن گورتزل(Ben Goertzel)، مدیر عامل بازار غیر متمرکز «SingularityNET» و دارای مدرک دکترا از دانشگاه تمپل که به عنوان رهبر سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی «Humanity+» و انجمن هوش عمومی مصنوعی کار کرده است می‌گوید که معتقد است با هوش جامع مصنوعی(AGI) سه تا هشت سال دیگر فاصله داریم. هوش جامع مصنوعی اصطلاحی برای هوش ماشینی است که می‌تواند با موفقیت هر کار فکری‌ای را که یک انسان قادر به انجام آن باشد، اجرا کند. و این یک پیش نیاز برای تکینگی است.

چه او را باور کنید یا نکنید، هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت فشار هوش مصنوعی وجود ندارد. مدل‌های زبان بزرگی مانند متا(Meta) و اپن‌ای‌آی(OpenAI) به همراه هوش جامع مصنوعی ایکس‌ای‌آی‌(xAI) ایلان ماسک، همگی به شدت به سمت رشد هوش مصنوعی پیش می‌روند.

گورتزل می‌گوید: این سیستم‌ها اشتیاق جهان را به هوش جامع مصنوعی بسیار افزایش داده‌اند، بنابراین منابع بیشتری از منابع مالی گرفته تا انرژی انسانی وجود خواهد داشت. جوانان باهوش بیشتری می‌خواهند وارد این کار شوند و روی هوش جامع مصنوعی کار کنند.

در اوایل دهه ۱۹۵۰ مفهوم هوش مصنوعی برای اولین بار ظهور کرد. گورتزل می‌گوید که توسعه آن توسط ارتش ایالات متحده هدایت می‌شد و در درجه اول به عنوان یک ابزار بالقوه دفاع ملی دیده می‌شد. با این حال، به تازگی پیشرفت در این زمینه توسط هدایت کنندگان مختلف با انگیزه‌های مختلف انجام شده است. او می‌گوید: اکنون هوش مصنوعی برای شرکت‌ها درآمد کسب می‌کند و همچنین برای هنرمندان یا نوازندگان جالب است و ابزارهای جالبی برای بازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با این حال، رسیدن به تکینگی نیاز به جهش قابل توجهی از نقطه فعلی توسعه هوش مصنوعی دارد.

در حالی که هوش مصنوعی امروزی به طور معمول بر روی وظایف خاص تمرکز می‌کند، فشار به سمت حرکت به سوی هوش جامع مصنوعی باعث می‌شود که این فناوری درک انسانی بیشتری از جهان پیدا کند و توانایی‌های آن افزایش یابد. همانطور که هوش مصنوعی به گسترش درک خود ادامه می‌دهد، به طور پیوسته به تبدیل شدن به هوش جامع مصنوعی نزدیک‌تر می‌شود که برخی می‌گویند تنها یک قدم با این تکینگی فاصله دارد.

هوش جامع مصنوعی هنوز وجود ندارد، و برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که ما واقعا بسیار دورتر از آن چیزی هستیم که فکر می‌کنیم اگر اصلا به آن برسیم. اما تلاش‌ها بدون توجه به آن در جریان است.

به گزارش رویترز، برای مثال، ماسک هوش مصنوعی ایکس‌ای‌آی را در تابستان سال ۲۰۲۳ ایجاد کرد و به تازگی چت‌بات گروک(Grok) را راه‌اندازی کرده تا به بشریت در جستجوی درک و دانش کمک کند. ماسک همچنین هوش مصنوعی را «مختل‌کننده‌ترین نیروی تاریخ» می‌خواند.

با توجه به اینکه بسیاری از تاثیرگذارترین غول‌های فناوری مانند گوگل، متا و ماسک به دنبال پیشرفت هوش مصنوعی هستند، ظهور هوش جامع مصنوعی ممکن است نزدیک‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد. فقط زمان نشان می‌دهد که آیا ما به آنجا خواهیم رسید و آیا این، تکینگی را به دنبال خواهد داشت یا خیر.

منبع: ایسنا