اخبار
ﺳﻪشنبه، 16 آبان 1402
کشف جمجمه چینی جراحی شده در ۲۷۰۰ سال پیش

کشف جمجمه چینی جراحی شده در ۲۷۰۰ سال پیش

شواهد جدید نشان می‌دهند که «شمن‌های چینی» ۲۷۰۰ سال پیش عمل جراحی پیچیده جمجمه را انجام می‌داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شواهد باستانی از جراحی پیچیده مغز در استان سین‌کیانگ چین کشف شده است.

با کمال تعجب، این جمجمه انسان که به خوبی حفظ شده است، نشانه‌هایی از یک عمل جراحی را نشان می‌دهد که شامل باز کردن حفره‌ای در جمجمه برای درمان آسیب به سر است.

پژوهشگران می‌گویند، احتمالا پزشکان چینی شَمَن‌باور در چین این جراحی را حدود ۲۷۰۰ سال پیش انجام داده‌اند.

پزشکان شمنی درمانگران سنتی و رهبران معنوی در فرهنگ‌های مختلف بومی در سراسر جهان هستند.

به نقل از ویکی پدیا، شمن‌باوری یا شمنیسم(Shamanism) نام یک رشته باورهای سنتی در برخی اقوام است که از دوران پیش از تاریخ در سراسر جهان وجود داشته‌ است. بر اساس مطالعات میدانی مردم‌نگاری در قرن بیستم، شمنیسم پدیده‌ای جهان‌شمول به نظر می‌آید که در فرهنگ‌های گوناگون و کاملاً بی‌ارتباط با یکدیگر وجود داشته و امروزه نیز اشکال جدید آن در بسیاری از فرهنگ‌ها از جمله فرهنگ کشورهای توسعه‌ یافته، مشاهده می‌شود.

شمن‌باوران معتقدند که به ‌وسیله تماس با ارواح می‌توان بیماری و رنج افراد را تشخیص داد و درمان کرد یا در افراد ایجاد بیماری و رنج کرد. از این دیدگاه شمن‌باوری مانند یکی از روش‌های جادوپزشکی است. توان پیشگویی آینده نیز یکی دیگر از باورها در شمن‌گرایان است.

یافته‌های قابل توجه این پژوهش جدید نشان می‌دهد که پزشکان شمنی آن دوران قادر به انجام جراحی پیچیده مغز بوده‌اند. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که این بیمار تنها هشت هفته پس از عمل جراحی زنده مانده است.

این جمجمه در گورستان یانگهای در سین‌کیانگ چین کشف شده است. منطقه‌ای که به دلیل ارتباط تاریخی آن در شمن‌باوری در اواخر عصر برنز شناخته شده است.

پژوهشگران می‌گویند، این جمجمه متعلق به مردی بوده که احتمالا بین ۳۰ تا ۳۵ سال سن داشته است.

نویسندگان دانشگاه A&M تگزاس در مطالعه خود نوشتند: در این مطالعه، جمجمه جراحی(مته‌کاری) شده یک مرد بالغ از اواخر عصر برنز(۸۰۰ تا ۷۵۰ قبل از میلاد) به دلیل الگوی آسیب غیرمعمول و روش‌های جراحی آن مورد بررسی قرار گرفت.

جمجمه مته‌کاری(ترپاناسیون) شده جمجمه‌ای است که تحت عمل پزشکی مته‌کاری قرار گرفته است که شامل ایجاد سوراخ در جمجمه است. این جراحی برای اهداف مختلفی از جمله درمان آسیب‌های سر، کاهش فشار داخل جمجمه یا رسیدگی به برخی شرایط پزشکی انجام می‌شود.

این جمجمه تازه کشف شده به وضوح شواهدی از مته‌کاری را نشان می‌دهد. اهمیت این کشف در ویژگی‌های روش جراحی و بقای شگفت‌انگیز بیمار به مدت هشت هفته است.

در این مطالعه آمده است: نتایج نشان داد که این فرد در طول زندگی خود از ضربه و آسیب در سمت چپ سر خود رنج می‌برده است و یک جراحی شامل مته‌کاری برای درمان هماتوم -جمع شدن خون در بخشی از بدن ولی بیرون از رگ‌های خونی- برای او انجام شده است.

با کمال تعجب، محل جراحی شواهدی از بهبودی به خوبی حفظ شده را نشان داد که نشان می‌دهد بیمار حداقل هشت هفته پس از عمل زنده بوده است.

علاوه بر این، این جراحی پیچیده که سعی در کاهش فشار بر مغز داشته است، جراحی موفق در دوران باستان را به نمایش می‌گذارد.

این یافته نه تنها شواهد باستان‌شناسی مهمی از جراحی مغز و اعصاب پیچیده را ارائه می‌دهد، بلکه رویکرد شمن‌باوری به پزشکی را نیز روشن می‌کند که رابطه بین مته‌کاری آیینی و خواص دارویی آن را در عصر برنز به نمایش می‌گذارد.

این مطالعه در مجله Archaeological and Anthropological Sciences منتشر شده است.

منبع: ایسنا