اخبار
دوشنبه، 15 آبان 1402
دانش‌آموز ۱۲ ساله برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری مسابقه علمی شد

دانش‌آموز ۱۲ ساله برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری مسابقه علمی شد

«شانیا گیل» دانش‌آموز ۱۲ ساله اهل کالیفرنیا برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری یک مسابقه برتر حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، شرکت داروسازی آمریکایی «ترمو فیشر ساینتیفیک»(Thermo Fisher Scientific) و سازمان غیر انتفاعی «سوسایتی فور ساینس»(Society for Science)، برندگان مسابقه «چالش نوآوران جوان ترمو فیشر ساینتیفیک»(Thermo Fisher JIC) را اعلام کردند که یک مسابقه برتر در حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات دوره راهنمایی است.

«شانیا گیل»(Shanya Gill) دانش‌آموز ۱۲ ساله از سن‌خوزه کالیفرنیا، برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری بخش «دانشمندان مشتاق ابداع کردن اکتشافات جدید هیجان‌انگیز»(ASCEND) در این مسابقه شد که جایزه برتر این رقابت است.

وقوع آتش‌سوزی در تابستان ۲۰۲۲، یک رستوران را در پشت خانه شانیا نابود کرد. این حادثه الهام‌بخش او شد تا یک سیستم تشخیص حریق را ابداع کند که شامل اتصال یک دوربین حرارتی مقرون‌به‌صرفه به یک رایانه فشرده بود. سپس، شانیا سیستم را طوری برنامه‌ریزی کرد که بین افراد و منابع گرما تمایز قائل شود و وقتی منبع گرما را تشخیص می‌دهد اما حضور انسان را برای یک دوره ۱۰ دقیقه‌ای مداوم احساس نمی‌کند، پیام متنی بفرستد. سیستم شانیا حضور انسان را در ۹۸ درصد مواقع به دقت تشخیص داد و در ۹۷ درصد مواقع منابع گرما را شناسایی کرد.

چالش نوآوران جوان ترمو فیشر ساینتیفیک که برنامه سازمان سوسایتی فور ساینس است، ۶۵ هزار دانش‌آموز دوره راهنمایی را پوشش می‌دهد و آنها را تشویق می‌کند تا علایق شخصی خود در حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را به سمت مسیرهای هیجان‌انگیز در دانشگاه و شغل دنبال کنند. ۳۰ فینالیست این رقابت از باهوش‌ترین دانش‌آموزان آمریکا به حساب می‌آیند که چندین نفر آنها از جمله شانیا مجموعا بیش از ۱۰۰ هزار دلار جایزه را در مراسم اهدای جوایز در مرکز کندی واقع در واشنگتن دی‌سی دریافت کردند.

حمایت ترمو فیشر ساینتیفیک از چالش نوآوران جوان، تعهد دیرینه این شرکت را به دسترسی گسترده و عادلانه به آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات ادامه می‌دهد. ترمو فیشر ساینتیفیک همراه با سوسایتی فور ساینس، به افزایش تعداد دانش‌آموزانی که وارد رقابت می‌شوند و پرورش استعدادهای آینده در حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات کمک می‌کند تا این استعدادها متنوع‌تر از همیشه باشند.

هر یک از ۳۰ فینالیست علاوه بر گذراندن ارزیابی پروژه‌های تحقیقاتی علمی خود، در چالش‌های گروهی شرکت کردند. این چالش‌ها از یادگیری مبتنی بر پروژه بهره بردند و تفکر انتقادی، ارتباط، خلاقیت و مهارت‌های همکاری آنها را در هر یک از حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات آزمایش کردند. فینالیست‌ها در طول چالش‌های گروهی، دستگاه‌هایی را برای مطالعه کردن اکوسیستم تپه‌های صدف «خلیج چساپیک»(Chesapeake Bay) طراحی کردند و گسترش یک پاتوژن زامبی را برای یافتن راه‌حل‌ها و شناسایی راهبردهای کاهش یا ریشه‌کنی آن مورد بررسی قرار دادند.

«مایا آجمرا»(Maya Ajmera)، رئیس و مدیرعامل سازمان سوسایتی فور ساینس گفت: برندگان برتر چالش نوآوران جوان ترمو فیشر ساینتیفیک، کنجکاوی بی حد و حصری را از خود نشان داده‌اند. تحقیقات قابل توجه آنها نه تنها استعداد آنها را نشان‌ می‌دهد، بلکه راه را برای آینده‌ای جدید و هیجان‌انگیز هموار می‌کند.

منبع: ایسنا