اخبار
یکشنبه، 14 آبان 1402
اولین کشتی کانتینری جهان با سوخت آمونیاک تا سال ۲۰۲۶ به آب می‌زند

اولین کشتی کانتینری جهان با سوخت آمونیاک تا سال ۲۰۲۶ به آب می‌زند

نخستین کشتی کانتینری جهان با سوخت آمونیاک موسوم به «یارا عیده»(Yara Eyde) که دارای یک بسته باتری ۲۵۰ کیلووات ساعتی نیز هست، تا سال ۲۰۲۶ راه‌اندازی می‌شود.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، تلاش‌ها در نروژ برای ساخت اولین کشتی کانتینری در جهان که نیروی خود را از سوخت آمونیاک می‌گیرد، ادامه دارد و انتظار می‌رود این کشتی تا سال ۲۰۲۶ آماده شود.

کشتی Yara Eyde بین اسلو، برویک، هامبورگ و برمرهاون سفر خواهد کرد و برای کریدور تجاری بین نروژ و اروپا بهینه‌سازی شده است.

این پروژه توسط شرکت نروژی تولید کننده آمونیاک یارا کلین انرژی(Yara Clean Energy ) با همکاری شرکت لجستیک دریایی نورث سی کانتینر لاین(North Sea Container Line) هدایت می‌شود و در نهایت، این کشتی توسط شرکت NCL Oslo که شرکتی است که به عنوان بخشی از همکاری جدید بین این شرکت‌ها تشکیل شده است، اداره می‌شود.

به گفته تیم سازنده این پروژه، جهان در چنگال یک بحران اقلیمی است و همه نیروهای مثبت اکنون باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اسرع وقت متحد شوند.

اسوین توره هولستر مدیر عامل شرکت یارا می‌گوید: سفر سبز با اولین کشتی کانتینری برقی خودران جهان آغاز شده و اکنون ما آن را با Yara Eyde که اولین کشتی کانتینری جهان با سوخت آمونیاک خالص خواهد بود، ادامه می‌دهیم.

ترویج انرژی پاک

حمل و نقل دریایی ۲.۸ درصد از انتشار کربن دی اکسید(CO۲) در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. این مقدار در سال ۲۰۲۲ به ۷۰۶ میلیون تن CO۲ در سطح جهان رسید.

آمونیاک خالص به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند و به کشتی‌های جابجایی کالاها اجازه می‌دهد بدون انتشار هیچ گونه آلاینده‌ای در سراسر جهان جابجا شوند.

مگنوس کروگ آنکارستراند سرپرست تیم پژوهش شرکت یارا می‌گوید: آمونیاک به عنوان سوخت، آلودگی ایجاد نمی‌کند. هنگامی که ما آمونیاک را از انرژی‌های تجدیدپذیر یا با گاز طبیعی تولید می‌کنیم که در آن تا ۹۵ درصد از انتشار CO۲ به طور دائم جذب و ذخیره می‌شود، آمونیاک خالص به سرعت راه حل خوبی برای کاهش انتشار کربن در بخش دریایی خواهد بود.

شرکت یارا که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمونیاک در جهان با صرفه‌جویی در مقیاس تولید، پایانه‌ها و کشتی‌های آمونیاکی است، آمونیاک مورد نیاز کشتی Yara Eyde را عرضه می‌کند که به روش غیر فسیلی یا تقریباً بدون کربن تولید می‌شود. به گفته این شرکت، یک شبکه ذخیره‌سازی با همکاری شرکت Azane Fuel Solutions برای عرضه آمونیاک خالص در بنادر نروژ و در نهایت اسکاندیناوی در حال ایجاد است. این شبکه همچنین می‌تواند به نروژ کمک کند تا به هدف خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت دریایی دست یابد.

فناوری تحقق پذیر با آمونیاک

شرکت فناوری مالی اینووا(Enova) به Yara Eyde کمی بیش از ۳.۶ میلیون دلار بودجه اختصاص داده است و حمایت در اجرای این پروژه، تعیین کننده است. این کشتی کانتینری از همان ابتدا با آمونیاک تغذیه می‌شود و در ادامه شاهد نصب یک بسته باتری ۲۵۰ کیلووات ساعتی با گزینه اتصال به برق خواهیم بود.

به گفته این شرکت‌ها، این کشتی کانتینری جدید سالانه ۱۱ هزار تن از انتشار CO۲ را کاهش می‌دهد.

بسیاری از تولیدکنندگان موتور در سراسر جهان به دستاوردهای اولیه در طراحی موتورهای آمونیاکی و سیستم‌های تامین سوخت آن دست یافته‌اند و پروژه‌های متعدد آمونیاکی در حال انجام است.

شرکت‌ها برای ساخت اولین کشتی تجاری با سوخت آمونیاک رقابت می‌کنند. ما امیدواریم که این شرکت‌های نروژی بتوانند با تکمیل توسعه کشتی Yara Eyde تا سال ۲۰۲۶ به این انتظار پایان دهند.

منبع: ایسنا