اخبار
چهارشنبه، 10 آبان 1402
رآکتور زیستی کوچکی که می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

رآکتور زیستی کوچکی که می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

رآکتور زیستی کوچکی که به اندازه یخچال است، به سرعت سلول‌هایی را تولید می‌کند که می‌توانند با سرطان مبارزه کنند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از استادی فایندز، یک درمان جدید ممکن است به زودی به شکست دادن سرطان کمک کند. پژوهشگران «دانشگاه ایالتی واشنگتن»(WSU) یک رآکتور زیستی ساخته‌اند که می‌تواند گلبول‌های سفید خون را که قاتل سرطان هستند و سلول‌های T نامیده می‌شوند، به سرعت تولید کند.

این نوآوری می‌تواند کمک کند تا ایمنی‌درمانی بیشتر در دسترس بیماران باشد. ایمنی‌درمانی یک درمان امیدوارکننده برای سرطان است که سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه کردن با سلول‌های سرطانی مهار می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی واشنگتن از این رآکتور زیستی کوچک به اندازه یخچال رونمایی کرده‌اند که می‌تواند سلول‌های T را با آمار شگفت‌انگیز ۹۵ درصد از حداکثر میزان رشد تولید کند. این سرعت تقریبا ۳۰ درصد بیشتر از سرعت فناوری‌های موجود است. این رآکتور زیستی ابتدا با استفاده از سلول‌های T گاو آزمایش شد اما دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که هنگام کار کردن با سلول‌های انسانی نیز عملکرد مشابهی داشته باشد.

در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۴۰۰ درمان گوناگون با استفاده از سلول‌های T در حال توسعه بودند که «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) هفت مورد از آنها را برای طیف گسترده‌ای از درمان‌های سرطان تایید کرد. به رغم امیدبخش بودن این درمان موسوم به «سلول T گیرنده آنتی‌ژن کایمریک»(CAR-T)، استفاده کردن از آن به دلیل هزینه و زمان بالا برای کشت سلول‌های T محدود شده است. هر درمان تزریقی برای یک بیمار مبتلا به سرطان، به ۲۵۰ میلیون سلول نیاز دارد.

«کیتانا کایفانلیام»(Kitana Kaiphanliam) پژوهشگر مقطع فوق دکتری دانشگاه ایالتی واشنگتن و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: تقاضای تولید برای تعداد رو به رشد درمان برآورده نمی‌شود. بنابراین، شکافی از نظر روش‌های تولید زیستی وجود دارد که باید پر شود. سطح این درمان‌ها باید ارتقاء یابد تا افراد بیشتری بتوانند از آنها استفاده کنند.

این رآکتور زیستی نوآورانه، نیروی گریز از مرکز را برای تأثیرگذاری بر سلول‌های در حال رشد به کار می‌گیرد. این در حالی است که آنها به صورت یک ابر متراکم معلق هستند و به طور مداوم در یک محیط حاوی مواد مغذی غوطه‌ور می‌شوند. این نمونه اولیه، اوج چهار دهه پژوهش برای طراحی یک رآکتور زیستی گریز از مرکز به منظور متراکم ساختن و گسترش دادن سریع سلول‌هاست.

نمونه اولیه در یک کابینت استریل قرار دارد که به عنوان یک محفظه ایمنی زیستی عمل می‌کند. این ویژگی، استفاده کردن از آن را در تنظیماتی امکان‌پذیر می‌سازد که شاید امکانات تولید تمیز به آسانی در دسترس نباشد و دسترسی به درمان‌های مبتنی بر سلول را امکان‌پذیر ‌می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی واشنگتن، برنامه‌هایی را برای تقویت بیشتر رآکتور زیستی دارند. هدف آنها ترکیب کردن اتاقک‌های متعدد با هدف تولید سلول‌های کافی در سه روز برای ارائه دادن سه دوز درمانی است. آزمایش سلول‌های T انسانی نیز در برنامه است و پژوهشگران برای انجام دادن آن، با پژوهشگران سرطان در «مرکز سرطان فرد هاچینسون»(Fred Hutch) همکاری می‌کنند. علاوه بر این، کایفانلیام و «برندن فریزر هولین»(Brenden Fraser-Hevlin) از پژوهشگران این پروژه، شرکت «آنانتا تکنولوژیز»(Ananta Technologies Inc) را راه‌اندازی کرده‌اند که هدف آن تولید کردن این فناوری پیشگامانه و بازاریابی برای آن است.

کایفانلیام خاطرنشان کرد: من پتانسیلی را که این رآکتور زیستی می‌تواند در ارائه درمان‌های مبتنی بر سلول داشته باشد، تشخیص دادم و نمی‌خواستم آن را در یک آزمایشگاه دانشگاهی ببینم. من واقعا امیدوارم که داشتن فناوری‌های جدید برای کمک کردن به تولید، مانع مالی این درمان‌های نجات‌دهنده زندگی را کاهش دهد.

این پژوهش در مجله «Biotechnology Progress» به چاپ رسید.

منبع: ایسنا