اخبار
یکشنبه، 19 شهریور 1402
سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است/ اجرای آزمایشی ۳ کتاب نونگاشت

سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است/ اجرای آزمایشی ۳ کتاب نونگاشت

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، از تدوین نظام واره شایستگی‌های پایه و عمومی برای محتوای جدید برنامه‌های درسی خبر داد و گفت: در دوره جدید، محتوای درسی صرفا بر پایه دروس اعم از ریاضی، علوم ، زبان و... نخواهد بود و بخشی از محتوا ناظر به شایستگی‌های پایه است که این نظام‌واره در مرحله پایانی اعتباربخشی قرار دارد.

 

به گزارش ایسنا، علی لطیفی در نشستی خبری با موضوع تشریح اقدامات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با بیان اینکه این نیازسنجی مبتنی بر مطالعه جدی انجام شد، افزود: سال گذشته با استفاده از یافته‌های مجموعه‌های مختلف کشور یک مطالعه نیاز سنجی انجام دادیم و بالغ بر ۱۰۰ یافته پژوهشی به دست ما رسید که با تحلیل این یافته‌ها مجموعه‌ای از شایستگیها احصاء شد و این نظام واره شایستگی بر این اساس تدوین شد.
 
رئیس سازمان پژوهش برنامه درسی، عنوان کرد: این نظام واره اکنون تدوین و در مرحله پایانی تامین اعتبار قرار دارد. این نظام واره بر پایه چهار شایستگی اعم از هویت، تفکر، تعقل، ارتباط مسئولانه است. در طراحی کتب جدید و موقعیت‌های یادگیری جدید، یکی از نقاط تمرکز آموزش و پرورش توجه بر تامین این شایستگی‌ها است.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش از تدوین بیانیه هویت در دوره‌های تحصیلی نیز خبر داد و گفت: بر این اساس می‌خواهیم ماموریت اساسی هر دوره تحصیلی را مشخص کنیم و راهنمای برنامه درسی را اصلاح می‌کنیم. همچنین باز طراحی جدول عناوین دروس و زمان آموزش نیز در دستور کار ما است چراکه جدول عناوین دروس ما از دهه هشتاد تا کنون تغییری نداشته است. یکی از اقدامات سازمان این است که امیدواریم بتوانیم برای دوره ابتدایی اول و دوم پیش نویس کارشناسی را در شش ماهه دوم امسال به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کنیم.

وی بیان کرد: بازآرایی متوسطه دوم نیز در سازمان در حال انجام است‌. در حال حاضر چهار رشته نظری در متوسطه دوم و دو رشته فنی حرفه‌ای و کاردانش داریم. اینکه آیا متوسطه دوم باید همین طراحی را داشته باشد یا یک تلفیقی رخ دهد، در کارگروه مربوطه در سازمان در حال بررسی است. این در حالیست که راهنمای تفصیلی را برای عناوین درسی تولید خواهیم کرد.

برگزاری دوره آموزشی چند روزه برای معلمان ابتدایی در خصوص بسته‌های تربیت و یادگیری

رئیس سازمان پژوهش برنامه درسی، با اشاره به برگزاری دوره آموزشی چند روزه برای معلمان ابتدایی در خصوص بسته‌های تربیت و یادگیری، توضیح داد: دوره آموزشی محدود برای توجیه همکاران دوره ابتدایی نسبت به تغییر تحول برنامه درسی با همکاری معاونت ابتدایی برگزار شد. در این دوره معلمان با تجربه مقطع ابتدایی در دوره آموزشی چند روزه شرکت کردند.

چاپ ۱۰۰ درصدی کتب درسی با کاغذ تولید داخل از مهر۱۴۰۳


 
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته ۶۷ درصد کاغذ کتب درسی و ۱۰۰ درصد جلد کتب از کاغذ تولید داخل تامین شد، افزود: در واقع فرآیند چاپ کتب از سال گذشته آغاز شده و از این رو برای مهر ۱۴۰۲ حدود ۶۷ درصد کتب با کاغذ تولید داخل و ۱۰۰ درصد جلد کتب با مقوا تولید داخل چاپ شدند. امسال کل فرآیند تهیه کاغذ را از محل شرکت داخلی پیش می‌بریم و سال آینده یعنی مهر ۱۴۰۳ کتب درسی ما ۱۰۰ درصد با کاغذ داخلی تولید می‌شوند. 
 
لطیفی در بخش دیگر سخنان خود افزود: در حد فاصل سالهای ۹۱ تا ۹۷ کتبی داشتیم که بدون اجرای آزمایشی و بعضا بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان وارد مدرسه شدند لذا اجرای کتب نونگاشت بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان به این امر می‌انجامید که معلمان هیچ فهمی از این کتب نداشتند.

 
وی توضیح داد: سال ۹۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی تصویب شد و در آن زمان سازمان مکلف بود بخشی از آنچه در این اسناد بر عهده او گذاشته بودند را انجام دهد.
 
وی یادآور شد: اما اجرای نظام آموزشی شش،سه، سه آموزش و پرورش را در یک فرآیند بسیار فوری و بدون زمان کافی قرار داد به طوری که درگیر این مساله شد که برای پایه ششم ابتدایی بتواند معلمان تامین کند. در این راستا آموزش و پرورش و سازمان پژوهش برنامه درسی مکلف شدند در بازه محدود زمانی برخی کتب درسی را برای پایه ششم تولید کنند و این کار بدون اینکه طراحی کافی برای این تولید داشته باشند انجام شد.
 
 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با بیان اینکه سازمان در آن سال و چند سال بعد آن ناگهان درگیر فرایند تولید کتب بدون پیش نیاز مفهومی و برنامه درسی لازم شد، ادامه داد: در برخی زمینه‌ها سازمان از ۹۱ تا ۹۷ و ۹۸ عملا کاری نتوانست بکند جزء تعدیل و اصلاح کتب سال‌های قبل و ارائه آنها به عنوان کتب جدید و این امر به سازمان تحمیل شد. سازمان عنوان این کار را هم سو کردن کتب درسی با اسناد تحول گذاشت و این یعنی خود سازمان معتقد بود این کار صرفا همسو سازی است و کتب مبتنی بر اسناد تحول نیست.
 

وی با بیان اینکه طی سال ۹۱ تا ۹۷ کتب آموزشی بدون اجرای آزمایشی به صورت سراسری اجرا شد، گفت: در همه جای دنیا اینگونه است که کتب درسی بعد از اینکه آزمایش را پشت سر می‌گذارند، وارد مدارس می‌شوند. با این حال در سال ۹۷ و ۹۸ این فرآیند طاقت فرسا پایان یافت و سازمان در موقعیت تامل قرار گرفت. ابتدای سال ۱۴۰۱ نقشه راه و طرحواره‌ای را طراحی کردیم که برای تحول در محتوای آموزشی و برنامه درسی در سطح مدرسه چه باید کرد؟. در این راه ۱۲ پرسش مهم وجود داشت که سازمان به آنها پاسخ داد.
 
لطیفی ارائه تصویری از برنامه درسی به مدرسه و معلم، تنوع بخشی به مواد و منابع آموزشی و ارائه نظام خدمات پشتیبانی علمی به مدرسه را سه ماموریت اصلی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی عنوان کرد و گفت: برای تحقق این سه ماموریت، نقشه ماموریتی با هشت گام طراحی شد که از این هشت گام حداقل با پنج گام به طور جدی درگیر شدیم. گام نخست این فرآیند تدوین چارچوب انسجام بخشی به برنامه درسی است و گام دوم تدوین نظام‌واره شایستگی محتوای درسی است.
 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی درباره ایجاد تحول در کتب درسی تاکید کرد: اصلاح کل محتوای درسی ۱۲ پایه، ۱۲ سال طول نمی‌کشد. در حال حاضر نمی‌توان زمان دقیقی اعلام کرد که تا پایان آن سال اصلاح به طور کامل انجام شده باشد اما به طور کلی دو تا سه سال اول معطوف به اصلاح محتوای درسی پایه‌های اول تا سوم ابتدایی است و پس از آن همزمان اصلاحات متوسطه اول و دوم انجام می‌شود و همزمان کار تولید محتوا و بسته‌های جدید را شروع می‌کنیم.
 
لطیفی افزود: برای سال آینده در حال تدارک هستیم که اگر مهر ۱۴۰۳ بخواهیم برای پایه اول ابتدایی بسته آموزشی جدید تولید کنیم، باید چه گام هایی را پشت سر بگذاریم. این امر در حال انجام است، همچنین اصلاحات متناسب با چهار شایستگی در نظام واره شایستگی انجام می‌شود و تغییر در جدول عناوین دروس نیز بر همین مبنا انجام می‌شود.
 

سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است

توزیع کتاب‌ها از چاپخانه‌ها به استانها

لطیفی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است و ما این سامانه را نمی‌بندیم، توصیح داد: ثبت سفارش کتاب درسی وابسته به ثبت نام دانش آموز در مدرسه است بنابراین ابتدا باید ثبت نام دانش آموز در مدرسه قطعی شود چون ما کتب را به مدرسه می‌فرستیم. در حال حاضر نیز چاپ سپاری کتب درسی سال ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ به پایان رسیده و از یکی دو هفته آینده چاپ سپاری کتب برای مهر ۱۴۰۳ را آغاز می‌کینم. الان توزیع کتب از چاپخانه به استان‌ها و از استانها به مدارس در حال انجام است. امسال بالغ بر ۱۵۳ میلیون جلد کتاب در قالب ۹۹۰ عنوان کتاب را چاپ سپاری کردیم.

اصلاح محتوای کتب درسی ابتدایی‌ها متناسب با آزمون پرلز برای تعمیق یادگیری دانش آموزان

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات انجام شده در طول یک سال گذشته توسط این سازمان توضیح داد: سال گذشته سامانه دریافت نظرات دانش آموزان را راه‌اندازی کردیم. همچنین بهسازی کتب درسی را در دستور کار داشتیم که بر این اساس ۵۶ کتاب تقویت و مورد بهسازی قرار گرفت. از سوی دیگر در پایه ابتدایی محتوای کتب درسی متناسب با آزمون پرلز برای تعمیق یادگیری دانش آموزان و در برخی تمارین ریاضی، علوم و فارسی اصلاح شد.

اجرای آزمایشی ۳ کتاب نونگاشت

انتخاب اختیاری آموزش یکی از دو کتاب «پیام‌های آسمانی» و «هدیه‌های آسمانی» توسط هفتمی‌ها از مهر ۱۴۰۳ 


 
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی عنوان کرد: شش کتاب در مقطع متوسطه دوم ناظر بر جمعیت و خانواده مورد بازبینی قرار گرفت. امسال سه کتب نونگاشت برای اجرای آزمایشی داریم. یکی از این کتب نونگاشت «پیام‌های آسمانی» پایه هفتم است که به طور آزمایشی امسال در مدارس محدودی اجرا می‌شود و اگر تایید اجرا را از دبیر و دانش آموز بگیریم، از سال آینده این کتاب به طور موازی با کتاب «هدیه‌های آسمانی» قبلی قرار می‌گیرد و دانش آموزان می‌توانند انتخاب کنند که کدام کتاب را آموزش ببینند.
 
 وی ادامه داد: دو کتاب نونگاشت دیگر کتاب «کار و فناوری ۶ و ۷ » است که این دو کتاب هم در اجرای آزمایشی قرار دارند. چارچوب این دو کتاب تغییر عمده نکرده است اما با توجه به گذر ۱۰ ساله از تالیف آن، نیازمند به روزرسانی بودیم‌. بخش قابل توجه محتوای این کتاب به صورت چند رسانه‌ای آماده شده است. دوره آموزشی این سه کتب نونگاشت برگزار شده است اما هر سه اجرای آزمایشی دارند. درخصوص رمزینه‌ها نیز سال قبل ۹۰۸۵ محتوا را در قالب ۵۷۶۵ رمزینه داشتیم.

افزایش قیمت کتب درسی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت کتب درسی، توضیح داد: امسال در حدود ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت کتب درسی داشتیم که این درصد در مجموع طبیعی است. از سوی دیگر درصد قابل توجهی از هزینه کتب درسی در قالب یارانه توسط دولت تامین می‌شود.
 
لطیفی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات این سازمان در خصوص بهبود برنامه درسی برای کسب نتایج بهتر در آزمون تیمز و پرلز، تصریح کرد: یکی از اقدامات به اصلاحات ناظر بر برنامه درسی باز می‌گردد. یکی دیگر اصلاحات در خصوص واقعی کردن زمان آموزش است کما اینکه ایران کمترین زمان آموزش نسبت به سایر کشورها را دارد. بنابراین یکی از مداخلات لازم اصلاح بخش‌هایی از کتب درسی و برنامه درسی است. این اصلاح در فعالیت‌ها و تکالیف و تمارین باید رخ دهد تا به دانش آموز کمک کند فهم مناسبی از مساله و موضوع داشته باشند. یک سری از اصلاحات و تغییراتی که امسال ما در کتب درسی انجام دادیم ناظر به همین مورد است.

منبع: ایسنا