اخبار
شنبه، 11 شهریور 1402
بهترین نوشیدنی‌ها برای درس خواندن

بهترین نوشیدنی‌ها برای درس خواندن

از مهم‌ترین دغدغه دانش‌آموزان و دانشجویان یافتن نوشیدنی های مناسب درس خواندن است تا بتوانند با استفاده از آنها میزان یادگیری و‌ تمرکز خود را بالا ببرند. تغذیه تاثیر بسزایی بر موفقیت تحصیلی افراد دارد بنابراین، انتخاب نوشیدنی و غذاهای پرخاصیت و تقویتی بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد بهترین نوشیدنی‌ها برای درس خواندن صحبت کنیم پس اگر دانشجو یا دانش‌آموز هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع نوشیدنی های مناسب درس خواندن
اگر درحال درس‌ خواندن یا آماده‌شدن برای امتحانی خاص هستید، حتما به‌دنبال این بوده‌اید که با روش‌های مختلف میزان یادگیری خود را افزایش دهید تا از لحاظ تحصیلی موفق‌تر باشید. یکی از راه‌های موثر در افزایش قدرت یادگیری به‌هنگام درس خواندن، تغذیه مناسب است. اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید لازم است تا رژیم غذایی سالمی را برای خود انتخاب کنید تا مغز و بدنتان شما را برای قبولی در امتحان‌ها یاری دهند. در این بخش برخی از نوشیدنی های مناسب درس خواندن را به شما معرفی می‌کنیم تا با مصرف آنها ظرفیت یادگیری خود را بالا ببرید.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار
نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، آیس‌کافی، لته، کاپوچینو و بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر به‌دلیل وجود کافئین در آنها موجب می‌شوند تا افراد انرژی بیش‌تری داشته و بتوانند مدت طولانی‌تری بیدار بمانند بنابراین، اکثر افراد قبل از درس خواندن آن‌ها را می‌نوشند.

نسکافه
نسکافه برای درس خواندن یکی از بهترین نوشیدنی‌ها است زیرا بر پایه قهوه بوده و هوشیاری شما را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر آن، این نوشیدنی طعم فوق‌العاده‌ای دارد و اکثر افراد آن را دوست دارند بنابراین، برای افرادی که نوشیدنی‌هایی مانند قهوه که تلخ هستند را دوست ندارند، انتخاب مناسبی است.

هات‌چاکلت
یکی دیگر از نوشیدنی های مناسب درس خواندن، هات‌چاکلت است که به جریان خون در بدن کمک کرده و اکسیژن را به مغز می‌رساند، به این ترتیب پس از مصرف آن فرد سرحال‌تر و حواس‌جمع‌تر می‌شود.

شیر
علاوه‌بر نوشیدنی‌های کافئین‌دار انواع دیگری نیز وجود دارند که برای درس خواندن مناسب هستند. یکی از آنها شیر است که می‌تواند با انواع مغزها و میوه‌های پرخاصیت ترکیب شود. شیر سرشار از پروتئین بوده که مهارت‌های شناختی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا عملکرد ذهنی بهتری داشته باشید و ترکیب آن با انواع مغزها مانند پسته و بادام یا میوه‌هایی مثل شیر و خرما می‌تواند تاثیر آن را چندین برابر کند.

آب‌میوه طبیعی
آب‌میوه‌های طبیعی نیز سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند که این ویتامین‌ها و مواد معدنی درون آنها باعث رفع کمبودهای بدن فرد شده و به همین ترتیب بدن انرژی بیش‌تری برای درس خواندن دارد. می‌توانید برای افزایش تاثیر این نوشیدنی انواع میوه‌ها را باهم ترکیب کرده ویتامین‌های مختلف بدن را تأمین کنید.

چای سبز
چای سبز از جمله نوشیدنی‌هایی است که مضرات چای سیاه را نداشته و همچنین به‌دلیل وجود ال‌تیانین در آن، به افزایش آرامش و تمرکز کمک می‌کند به همین خاطر شما با مصرف چای سبز حین درس خواندن می‌توانید میزان بهره‌وری خود را افزایش دهید.

اسموتی‌ها
اسموتی‌ها از دیگر انواع نوشیدنی های مناسب درس خواندن هستند که می‌توانند با ترکیب انواع سبزی‌ و میوه‌ها تهیه شوند. بهترین آنها، اسموتی سبز است که از میوه و سبزی‌های سبزرنگی مانند خیار و کرفس تهیه می‌شود و آنتی‌اکسیدان درون آن به سلامت بیش‌تر مغز و بدن کمک می‌کند.

کامپوجا
کامپوجا یک نوشیدنی برای تقویت حافظه است که از ترکیب چای سبز و گیاهان دارویی تهیه می‌شود. این نوشیدنی در اصل برای سلامت روده‌ها مفید است اما روده‌ها ارتباط مستقیمی با کارکرد مغز دارند و افزایش سلامت آنها باعث افزایش تمرکز و تقویت حافظه می‌شود.

مزایای نوشیدنی های مناسب درس خواندن
مصرف انواع نوشیدنی‌های مفید برای بدن و مغز لازم است زیرا همان‌طور که گفته‌شد کمک می‌کند تا با انرژی و تمرکز بیش‌تری مطالعه کنیم. در ادامه به برخی مزایای دیگر آنها اشاره خواهیم کرد.

اولین مزیت این است که نوشیدنی های مناسب درس خواندن می‌توانند سوخت‌وساز مغز و بدن را تأمین کنند تا انرژی مصرف‌شده از طریق درس خواندن، با مصرف این نوشیدنی‌ها به بدن بازگردد.
سلامت مغز و بدن کمک می‌کند درحین درس خواندن بهره‌وری بیش‌تری داشته باشیم بنابراین، نوشیدنی‌هایی که به سلامت این ۲ کمک می‌کنند باعث مطالعه بهتر نیز می‌شوند.
از دیگر مزیت‌های مصرف آنها می‌توان به رفع احساس خستگی و افزایش انرژی اشاره کرد. وقتی شما سرحال می‌شوید، درس خواندن را با نشاط بیش‌تری ادامه داده و کم‌تر خسته می‌شوید.
مصرف اینها باعث می‌شود تا کارکردهای شناختی شما مانند تمرکز، حافظه، قدرت یادگیری افزایش پیدا کرده و بهتر عمل کنند.
همچنین باعث اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی بهتر به مغز می‌شوند که همین موضوع موجب هوشیاری ذهن فرد شده و میزان یادگیری او را افزایش می‌دهد.
مزیت دیگر اینکه برخی از این نوشیدنی‌ها مانند قهوه، برای زمان‌هایی که وقت کمی دارید و تاریخ امتحان نزدیک است مفید هستند زیرا کمک می‌کنند تا زمان ‌بیش‌تری بیدار مانده و به مطالعه کتاب‌ها و جزوه‌هایتان بپردازید.
فایده دیگر این نوشیدنی‌ها این است که بدن را در حالت تعادل قرار می‌دهند تا نه دچار خواب‌آلودگی که مانع درس خواندن است، شود و نه جنب‌وجوش زیاد که مانع تمرکز است را ایجاد کند.
همان‌طور که می‌دانید ذهن سالم در بدن سالم است و این نکته نشان می‌دهد که اهمیت به سلامت جسمی تاثیر زیادی بر سلامت ذهنی دارد. به همین خاطر برای افزایش قدرت یادگیری خود باید استفاده از نوشیدنی های مناسب درس خواندن را در برنامه روزانه قرار دهید تا آنها به سلامت بدنی شما کمک کرده و درنتیجه بهره‌وری ذهنتان افزایش یابد.
طرز تهیه نوشیدنی های مناسب درس خواندن
برای اینکه بتوانید از تمام فواید این نوشیدنی‌ها بهره‌مند شوید بهتر است آنها را در خانه و به‌صورت طبیعی تهیه کنید تا از سالم‌بودنشان اطمینان حاصل کنید. اموزش نوشیدنی برای درس خواندن کمک می‌کند تا بتوانید خودتان در خانه با مواد طبیعی اقدام به تهیه نوشیدنی‌های مختلف کرده و آنها را مصرف کنید. در ادامه طرز تهیه برخی از این نوشیدنی‌های خوشمزه و مفید را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید آنها را با کم‌ترین امکانات نیز در منزل خود تهیه کنید.

طرز تهیه اسموتی سبز
اولین نوشیدنی، اسموتی سبز است که برای تهیه آن باید کرفس، خیار، کاهو، جعفری، کیوی و اسفناج را شسته و خرد کنید. سپس آنها را در مخلوط‌کن ریخته و انواع شیرها مانند شیر بادام یا شیر نارگیل و حتی آب را به مقدار یک لیوان به آنها اضافه کنید و دستگاه را روشن کنید. پس از خنک‌شدن قابل مصرف است، نوش ‌جان.

طرز تهیه شیر مخلوط
همان‌طور که گفته‌شد شیر جزء نوشیدنی های مناسب برای درس خواندن است که می‌توانید آن را با انواع مغزها و میوه‌ها در میکسر ریخته و مخلوط کنید، سپس در یخچال قرار داده و پس از خنک‌شدن مصرف کنید. این مخلوط بسیار انرژی‌زا است و شما را سرحال و بانشاط می‌کند بنابراین، از درست کردن آن غافل نشوید.

طرز تهیه نوشیدنی‌های کافئین‌دار
تهیه قهوه و نوشیدنی‌های دیگر بر پایه قهوه نیز در منزل قابل انجام است. شما می‌توانید با دستگاه اسپرسو‌ساز یک شات قهوه آماده کرده و آن را به‌صورت تلخ یا به همراه شیر و شکلات مصرف کنید. اگر دستگاه اسپرسو‌ساز در خانه ندارید می‌توانید قهوه ترک درست کنید.

برای تهیه آن یک قاشق از قهوه ترک را به همراه یک فنجان آب در قهوه‌جوش ریخته و بگذارید تا دم کشیده و کف روی آن شکل بگیرد، سپس زیر اجاق را خاموش کرده و آن را نوش جان کنید.

تهیه نسکافه نیز با قهوه فوری بسیار راحت است. کافی‌است تا مقداری قهوه فوری را با شکر به‌قدری هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند و سپس به این مخلوط شیر گرم اضافه کرده و میل کنید. البته اگر قهوه‌ فوری ندارید می‌توانید انواع آماده نسکافه را خریداری کنید. برای درست کردن آن نیز تنها لازم است یک بسته نسکافه آماده را با نیم لیوان آب‌ جوش ترکیب کرده و هم بزنید.

درضمن اگر بخواهید آیس کافی درست کنید می‌توانید همین ترکیب را با شیر سرد و یخ مخلوط کرده و در روزهای گرم تابستان میل کنید تا هم خنک شوید و هم میزان تمرکز و هوشیاری خود را افزایش دهید.

طرز تهیه آب‌میوه طبیعی
طرز تهیه آب‌میوه‌های مختلف نیز بسیار راحت است تنها کافی است تا میوه‌های مورد علاقه خود را از پوست جدا، خرد و در مخلوط‌کن باهم ترکیب کنید یا فقط از یک میوه این نوشیدنی را درست کنید. برای تهیه این نوشیدنی این نکته را در نظر داشته باشید که از شکر در آن استفاده نکنید زیرا هم مضر است و‌ هم اینکه بر نتیجه تاثیر منفی می‌گذارد.

طرز تهیه شربت کامپوجا
کامپوجا نیز از دیگر نوشیدنی های مناسب درس خواندن است که هم برای ذهن و هم بدن بسیار مفید است زیرا بدن را سم‌زدایی کرده و ذهن را نیز آماده یادگیری می‌کند. برای تهیه این نوشیدنی لازم است تا در ابتدا چای سبز یا سیاه دم کنید و آن را از صافی رد کرده تفاله‌هایش گرفته شود.

نوشیدنی برای تقویت حافظه

سپس چای دم کشیده را با ۳ لیتر آب‌جوش ترکیب کنید و پس از آن اجازه دهید تا هم دمای محیط شود. حالا ۱۸۰ گرم شکر را به مخلوط آب و چای اضافه کنید و قارچ کامپوجا را درون آن بیندازید سپس در ظرف را با پارچه بپوشانید.

پس از یک یا ۲ روز مایع تخمیر شده و یک لایه روی آن به‌وجود می‌آید که نشان می‌دهد نوشیدنی آماده است. قارچ را خارج کرده و شربت را از صافی رد کنید و در ظرف مناسب درون یخچال نگهداری کنید.

انتخاب نوع نوشیدنی مناسب برای درس خواندن
انواع نوشیدنی های مناسب درس خواندن بی‌شمار هستند و انتخاب از میان آنها دشوار است اما برای مصرف یک نوع مناسب از آنها لازم است تا به بدن خود رجوع کنید.

برخی از افراد ممکن است به بعضی میوه‌ها یا مواد دیگر استفاده شده در نوشیدنی‌ها حساسیت داشته باشند بنابراین، مصرف آنها برای این افراد به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در فرد شده و پروسه درس‌ خواندن را مختل کند.

همچنین اگر بیماری خاصی مانند دیابت دارید باید از نوشیدنی‌هایی که باعث افت بیماری می‌شوند مانند انواع نوشیدنی قندی، دوری کنید. بنابراین اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید حتما قبل از مصرف نوشیدنی با پزشک خود مشورت کنید تا از میان نوشیدنی‌های معرفی‌شده، نوع مناسب برای شما را پیشنهاد کند. عامل دیگر موثر در انتخاب نوشیدنی، رژیم غذایی شما است. اگر جزء افرادی هستید که رژیم لاغری دارید بهتر است از نوشیدنی‌های پرکالری مانند هات‌چاکلت پرهیز کرده و به‌جای آن به مصرف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یا اسموتی‌های سبز رو آورید تا هم به افزایش تمرکز خود کمک کرده باشید و هم رژیم غذاییتان را رعایت کنید.

میزان مصرف نوشیدنی‌ها
میزان مصرف نیز به‌هنگام میل‌کردن نوشیدنی های مناسب درس خواندن مهم است. به‌عنوان مثال مصرف بیش از ۴ شات قهوه در روز می‌تواند نتیجه عکس نیز داشته باشد. همچنین نوشیدنی‌های کافئین‌دار بسیار اعتیادآور هستند و مصرف زیاد و بیش‌ازحد آنها باعث اعتیاد و وابستگی می‌شود بنابراین، علاوه‌بر اینکه نتیجه مثبتی نداشته، می‌تواند مشکل بزرگ‌تری نیز ایجاد ‌کند.

نکته دیگر این است که تمام نوشیدنی‌های معرفی‌شده مفید هستند اما مصرف بیش‌ازحد آنها در طول روز باعث می‌شود تا کالری زیادی را وارد بدن خود کرده و از تناسب اندام خود غافل شوید بنابراین، در مصرف هر نوشیدنی تعادل را رعایت کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

شیر یکی از نوشیدنی‌هایی است که به‌دلیل مواد موجود در آن باعث ایجاد مقدار کمی احساس خواب‌آلودگی می‌شود. به همین خاطر برای رفع این مشکل می‌توانید همان‌طور که گفته‌شد آن را با انواع میوه‌هایی مثل موز، توت‌فرنگی، خرما یا مغزهایی مانند پسته، گردو، بادام ترکیب کنید تا هم انرژی بیش‌تری وارد بدن کرده و هم از میزان اثر خواب‌آور شیر کم کنید. همچنین آب‌میوه‌ها حتی اگر طبیعی باشند قند زیادی دارند به همین خاطر زیاده‌روی در مصرف آنها در طول روز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهتر است در مصرف آنها احتیاط کنید.

جمع‌بندی
باتوجه به نکات بازگوشده درخصوص نوشیدنی‌ های مناسب درس خواندن می‌توانید انواع مناسب بدن خود را با درنظرگرفتن سیستم‌ بدنی و سبک زندگیتان انتخاب کنید. درست است که برای مطالعه و‌ یادگیری تلاش فرد بیش‌ترین تاثیر را دارد اما تغذیه مناسب و گنجاندن برخی نوشیدنی‌های مفید در رژیم غذایی کمک می‌کند تا میزان یادگیری افزایش یابد و نتیجه بهتری در امتحانات به‌دست آورید. به همین خاطر اگر دانشجو و دانش‌آموز هستید یا برای امتحان خاصی آماده می‌شوید، نوشیدنی‌های معرفی‌شده کمک می‌کنند تا به موفقیت بیش‌تری دست یابید. 

منبع: هوش برتر ایرانیان