اخبار
دوشنبه، 30 مرداد 1402
تشکیل ۲ پایگاه انتخاب رشته کنکور در هر شهرستان برای دانش‌آموزان + فهرست پایگاه‌ها

تشکیل ۲ پایگاه انتخاب رشته کنکور در هر شهرستان برای دانش‌آموزان + فهرست پایگاه‌ها

آموزش و پرورش با هدف ارائه مشاوره به دانش‌آموزان کنکوری، بالغ بر ۷۰۰ پایگاه راه‌اندازی کرده است که در هر شهرستان، منطقه و ناحیه ۲ پایگاه انتخاب رشته یکی در مرکز مشاوره شهرستان، منطقه و ناحیه و دیگری در یکی از مدارس معین آن تشکیل شده است.

 

به گزارش ایسنا، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای مواد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نیز تکالیف محوله در سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره، پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور را راه اندازی کرده است.

همچنین به منظور ایجاد وحدت رویه در روند ارائه خدمات مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کنکور به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان از طریق پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور، شیوه‌نامه "مدیریت پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور سراسری و موسسات آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲" از سوی آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شده است.

این پایگاه‌ها دارای تأییدیه فضای پایگاه و صلاحیت تمامی عوامل اجرایی هستند. شیوه کار به این صورت است که طبق شیوه نامه ابلاغی مذکور مشاوران متخصص حوزه تحصیلی در مناطق انتخاب می‌شوند و کمیته استانی و شهرستان، منطقه و ناحیه بر اساس شرح وظایف تعیین شده به برنامه ریزی به منظور اطلاع رسانی مناسب به دانش آموزان، والدین، فرهنگیان و عموم مردم در خصوص معرفی پایگاه‌های انتخاب رشته، معرفی مشاوران، آدرس و شماره تلفن پایگاه‌ها اقدام می‌کنند.

با توجه به شرح وظایف مندرج در شیوه‌نامه مذکور، مشاوران مدارس با شرط دارا بودن شایستگی‌های عمومی و  حرفه‌ای و تخصصی اعم از دارابودن تخصص و تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته کنکور، تسلط به روش‌ها و فنون مشاوره تحصیلی و فرآیند انتخاب رشته کنکور، آشنایی با قوانین و مقررات، آیین نامه‌ها، شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه و آخرین تغییرات کنکور و شرکت در دوره ارتقای مهارت‌های تحصیلی، انتخاب شده‌اند و نسبت به ارائه خدمات مشاوره انتخاب رشته به دانش آموزان و خانواده‌های آنان اقدام می‌کنند. 

تشکیل دو پایگاه انتخاب رشته در هر شهرستان
تعداد این پایگاه‌ها در کل کشور بالغ بر ۷۰۰ پایگاه است و به طور کلی در هر شهرستان، منطقه و ناحیه دو پایگاه انتخاب رشته یکی در مرکز مشاوره شهرستان، منطقه و ناحیه و دیگری در یکی از مدارس معین تشکیل می‌شود.

مدارس معین در واقع یکی از بهترین مدارس شهرستان، منطقه و ناحیه هستند که دید و ذهنیت عموم مردم و بخصوص دانش آموزان و خانواده‌های آنان به این مدرسه مطلوب است و از نظر سطح علمی دانش آموزان، امکانات و تجهیزات و سطح دسترسی، شرایط مناسب دارد و در محله امن شهرستان، منطقه و ناحیه قرار دارد.

به طور کلی شهر تهران نیز ۴۸ پایگاه و شهرستان‌های تهران نیز مجموعا ۱۵ پایگاه ارائه خدمات مشاوره دارند.

 ارائه خدمات مشاوره انتخاب رشته کنکور به دانش آموزان صرفاً باید در پایگاه‌های معرفی شده و دارای تأییدیه از سوی اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش و نیز مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان‌ها انجام شود و ارائه خدمات در سایر مراکز بدون مجوز ممنوع است.

به گزارش ایسنا، فهرست این پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور حاوی آدرس و شماره تماس آنها را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

منبع: ایسنا