اخبار
دوشنبه، 23 مرداد 1402
میزان تاثیر سوابق تحصیلی در ۵ گروه آزمایشی کنکور چقدر هست؟

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در ۵ گروه آزمایشی کنکور چقدر هست؟

میزان تاثیر قطعی (مثبت) سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ در ۵ گروه آزمایشی شامل علوم انسانی، تجربی، فنی و مهندسی، هنر و زبان‌های خارجی مشخص شد.

 

به گزارش ایسنا، آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت (نوبت اول در تاریخ ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱، نوبت دوم در تاریخ ۱۴ و ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲) برگزار شد.

نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ قرار بود در دو مرحله اعلام شود که مرحله اول آن اعلام شده است. مرحله اول شامل کارنامه داوطلبان شرکت‌کننده در نوبت دوم آزمون سراسری (تیر ماه) حاوی نمرات خام دروس گروه‌های آزمایشی شرکت‌کننده، بیشترین نمره‌ کل آزمون اختصاصی (کنکور) مربوط به نوبت اول و دوم (ملاک عمل در نمره‌کل نهایی) و نمره کل سابقه تحصیلی دریافتی از وزارت آموزش و پرورش بود که در روز جمعه ۲۰ مرداد با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری، قابل مشاهده شد.

مرحله دوم کارنامه نهایی برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، استان بومی و وضعیت مجاز یا غیرمجاز به انتخاب رشته داوطلبان است که هفته آینده اعلام می‌شود.

نمرات خام شرکت‌کنندگان نوبت اول در اسفند ماه ۱۴۰۱ اطلاع‌رسانی شد که مجدداً در سامانه جامع آزمون سراسری به آدرس https://my.sanjesh.org قابل مشاهده است. برای داوطلبانی که فقط در نوبت اول در یک یا چند گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند، نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی آنان در کارنامه نوبت اول درج شده و از طریق سامانه فوق قابل ملاحظه است.

پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو با ملاک نمره کل نهایی حاصل از ۶۰ درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و ۴۰ درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین ۷۴ درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و ۲۶ درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی بر اساس ۱۱ درس دیپلم در پایه دوازدهم در نظام ۶-۳-۳ محاسبه می شود و سهمیه‌ها در این آزمون تغییر نخواهد کرد.

به طور کلی میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ میزان ۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۰ درصد(در مجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی عنوان شده است.

همچنین سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه می‌شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، ۱۹ و نیم درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۶ و نیم درصد(در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی) ساخته می‌شود.

برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست.

برای پذیرش در سال ۱۴۰۲، نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبت‌های آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی (میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته می‌شود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود.

برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نشدند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ می‌کنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه می‌شود و ملاک اعمال در گزینش علمی است.

به گزارش ایسنا، داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ می‌توانند هرگونه سؤال در خصوص نمرات خام آزمون اختصاصی (کنکور) را از طریق سامانه پاسخگویی اینترنتی به نشانی https://request.sanjesh.org به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کنند  و یا در صورت لزوم سؤالات خود را در ساعات اداری با شماره تلفن ۴۲۱۶۳ با پیش‌شماره ۰۲۱ در میان بگذارند.

داوطلبان در صورت نیاز به درخواست بررسی مجدد نمره کل سابقه تحصیلی لازم است به درگاه الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند. طبق تاکید سازمان سنجش به درخواست‌هایی که به سایر روش‌ها ارسال شود، هیچ‌گونه پاسخی داده نخواهد شد.

منبع: ایسنا