اخبار
دوشنبه، 05 تیر 1402
چگونه استرس امتحان و کنکور را کم کنیم؟

چگونه استرس امتحان و کنکور را کم کنیم؟

 
استرس امتحان همان فشاری است که به صورت جسمی و روانی قبل از امتحانات احساس می‌کنید و مانع از عملکرد کامل شما سر جلسه می‌شود. بهتر است این فشار را کم کنید تا بتوانید با تمرکز بالا مشغول درس خواندن شوید و به آسانی از پس امتحان برآیید.
 
 

استرس امتحان همان فشاری است که به صورت جسمی و روانی قبل از امتحانات احساس می‌کنید و مانع از عملکرد کامل شما سر جلسه می‌شود. بهتر است این فشار را کم کنید تا بتوانید با تمرکز بالا مشغول درس خواندن شوید و به آسانی از پس امتحان برآیید. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که اکثر دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور با آن روبرو هستند، استرس امتحان و کنکور است. چراکه  دانش‌آموزان و داوطلبان به دنبال کسب بهترین نتایج از آزمون هستند ولی زمانی که با نتایج دلخواه خود مواجه نمی‌شوند به‌صورت طبیعی دچار استرس می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، داشتن اضطراب برای کنکور تا حدی طبیعی است ولی درصورتی‌که از حد نرمال فراتر رود می‌تواند در دانش‌آموز موجب افت تحصیلی شود.
کم شدن نگرانی برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور می‌تواند به نتایج عالی در کسب نمرات منتهی شود. پس بهتر است برای مدیریت استرس و نگرانی خود به فکر راه‌حل درست و مناسب باشید تا بتوانید شاهد موفقیت‌های بیشتری در زندگی تحصیلی خود باشید.

چگونه استرس امتحان و کنکور را کم کنیم؟
در این قسمت درباره اینکه چگونه استرس امتحان و کنکور را کم کنیم، توضیح خواهیم داد تا بتوانید تمرکز بالاتری در هنگام مطالعه داشته باشید و قبل از شروع آزمون یا امتحان استرس کمتری را تجربه کنید.در هنگام مطالعه از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کنید زیرا این نوشیدنی‌ها موجب افزایش استرس و اضطراب در شما می‌شود. بهتر است بجای استفاده از این نوشیدنی‌ها از آب استفاده کنید از مصرف غذاهای با انرژی های کاذب و بی‌ارزش پرهیز کنید زیرا این غذاها در کمترین زمان به شما احساس انرژی می‌دهند ولی پس از یک‌زمان کوتاه که بگذرد، انرژی شما کم می‌شود در زمان مطالعه دروس، سعی کنید بر مطالب و مفاهیم متمرکز شوید و به‌هیچ‌وجه اجازه ندهید تا نگرانی‌ها سبب پرت شدن حواس شما شوند.

سعی کنید به خودتان استراحت بدهید و از فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند یوگا، گوش دادن به موسیقی و تنفس عمیق استفاده کنید تا بتوانید با انرژی بیشتری سراغ مطالعه درس‌ها بروید همیشه سعی کنید طبق یک ساعت و روال منظم بخورید و بخوابید پس‌ازاینکه به نتیجه مطالعه دلخواه خود رسیدید، به خودتان جایزه بدهید. مثلاً به موزیک موردعلاقه خود گوش کنید یا برنامه تلویزیونی ببینید برای اینکه بتوانید مطالبی را که آموخته‌اید به یاد بیاورید، باید خوب بخوابید. خواب به مغزتان زمان کافی می‌دهد تا دوباره بهترین عملکرد را داشته باشد.

    در برنامه تغذیه خود از میوه، آجیل و سبزی‌ها حتماً استفاده کنید.
    بهتر است هنگام آزمون دادن ابتدا بر سؤالاتی تمرکز کنید که جوابشان را می‌دانید.
    سؤالات را بادقت زیاد مطالعه کنید.
    زیر قسمت‌های مهم مطالب کتاب خط بکشید و کلمات کلیدی هر سؤال را بادقت بخوانید.
    قبل از امتحان میزان مطالعه هر درس را در نظر داشته باشید تا بفهمید چقدر زمان برای هر بخش در اختیار   دارید.

راه‌های کاهش اضطراب و استرس کنکور
مقابله با حس منفی و اضطراب درونی ناشی از آزمون برای بیشتر داوطلبان کار بسیار سختی است.  برطرف‌کردن احساس اضطراب کمک می‌کند تا شما بتوانید تمام تمرکز خود را روی درس، امتحان یا کنکورتان بگذارید.
علاوه بر این روش‌های آسانی هم برای غلبه بر این حالت نامناسب وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. از جمله ی این روش ها می توان  به قرارگرفتن بیشتر در معرض نور خورشید، مصرف کمتر کافئین و شکر، استفاده کم از موبایل، مرور خاطرات شاد، نوشتن نگرانی‌های روزمره و گوش دادن به موسیقی بی‌کلام اشاره کرد.
اما در ادامه‌ی این متن، ما قصد داریم راه‌ها و روش‌های کاهش اضطراب و استرس کنکور را برایتان بیشتر بازکنیم تا بتوانید آزمون موفقی را پشت سر بگذارید.

خوب بخورید و بخوابید و ورزش کنید
کم‌تحرک بودن و ورزش نکردن، مصرف غذاهای بی‌ارزش و کم‌کالری و شب‌بیداری از مواردی هستند که موجب افزایش استرس در شما می‌شوند. هر انسان به‌صورت طبیعی به 8 تا 9 ساعت خواب روزانه نیاز دارد. نیم ساعت ورزش نیز در روز توصیه می‌شود. شما می‌توانید اگر فرصت انجام ورزش‌های مختلف را ندارید؛ پیاده‌روی را امتحان کنید و موضوع کمک‌کننده‌ی دیگر این است که بیشتر آب بیاشامید تا در هنگام مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشید.

اهداف واقع‌بینانه برای خود انتخاب کنید
باتوجه‌به ‌روزهای نزدیک به آزمون سعی کنید اهداف واقع‌بینانه داشته باشید و موقعیت‌های خود را به‌درستی امتحان کنید و با توجه به شرایطتان اهداف مناسبی را برای خود برگزینید. شاید در انتخاب این اهداف بهتر باشد از مشاوری کاردان در این زمینه یاری بخواهید تا بتواند شما را درست راهنمایی کند.
تنفس عمیق را فراموش نکنید
اگر در طول روز 10 دقیقه از زمان خود را به تنفس عمیق اختصاص دهید، خیلی از مشکلاتتان حل می‌شود. برای این کار سعی کنید درجایی آرام قرارگرفته و با تمرکز بالا، شروع به نفس‌کشیدن کنید. با این روش می‌توانید به‌راحتی افکار منفی و حس اضطراب را از وجود خود پاک‌کنید.
خودتان را باور داشته باشید
وقتی‌که در طول زندگی با مشکلات روبرو می‌شویم و نگاهی به زمان گذشته بیندازیم، می‌بینیم که توانسته‌ایم بسیاری از مسائل و مشکلات را پشت سر گذاشته و حل کنیم. این قضیه در مورد آزمون هم صدق می‌کند و شما باید خودتان را باور داشته باشید زیرا درصورتی‌که شما برای کنکور خودتان را به‌خوبی آماده کرده باشید دیگر نباید پریشان و مضطرب شوید.

روش های مهم کاهش استرس امتحان و کنکور

برای خود یک پشتیبان برگزینید
طبق تحقیقات پژوهشگران دانش‌آموزانی که با دوستان خود درس می خوانند، نمرات بهتری در امتحانات کسب می کنند. همچنین داشتن حمایت‌های خانواده یا دوستان می‌توانند به بالاتر رفتن اعتمادبه‌نفس و خودباوری بهتر منجر شود. برای این موضوع بهتر است از یکی از دوستانتان بخواهید تا زمانی هرچند کوتاه را برای درس‌خواندن با شما انتخاب کند.
خود را از وحشت امتحان دور کنید
وحشت داشتن از امتحانات در اکثر دانشجویان و دانش آموزان امری طبیعی است. اگر دیدید که در هنگان امتحان دچار استرس و اضطراب شدید بهتر است نفس عمیق بکشید و مقداری آب نوشیده و سپس امتحان خود را شروع کنید.
درصورتی‌که با خود درگیر هستید به مشاور مراجعه کنید
درصورتی‌که نمی‌توانید استرس ناشی از کنکور را تحمل‌کنید و مدام با خود درگیر هستید، بهتر است که به یک مشاور مراجعه کنید تا بتوانید تمامی نگرانی‌ها و تنش‌های امتحان را از بین ببرید و زندگی آرام‌تری را تجربه کنید. شما می توانید روی خدمات ما در کلینیک نیک آرام حساب باز کنید. با ما تماس بگیرید.

منبع: میگنا