اخبار
پنجشنبه، 25 خرداد 1402
غنی‌سازی اوقات فراغت ‌دانش‌آموزان با «طرح تابستانه مهارت»

غنی‌سازی اوقات فراغت ‌دانش‌آموزان با «طرح تابستانه مهارت»

تفاهم‌نامه «طرح تابستانه مهارت» در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت ‌دانش‌آموزان و کسب آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار بین وزارت کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره)، سازمان صداوسیما، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان بسیج سازندگی امضاء شد.

 

به گزارش ایسنا، این تفاهم‌نامه به امضای «رضامراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش، «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدمرتضی بختیاری» رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، «محمدمهدی تهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، «سردار محمد زهرایی» رئیس سازمان بسیج سازندگی و «غلامحسین حسینی‌نیا» رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور رسید.

موضوع تفاهم‌نامه طرح تابستانه مهارت؛ استفاده از فرصت تابستان و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب‌وکار متناسب با نیاز بازار کار به منظور ارتقای توانمندی‌های مهارتی منطبق بر ویژگی‌های فردی پس از استعداد و رغبت‌سنجی برای انتخاب آینده شغلی است.

بر اساس این گزارش، توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، ایجاد زمینه برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش‌آموزان و کمک به خلاقیت، نوآوری و رشد مهارت‌های کسب‌وکار در دانش‌آموزان از اهداف این تفاهم‌نامه است.

این گزارش می‌افزاید: جامعه هدف این طرح ‌دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هستند که از سنین ۱۲ تا ۱۵ سال تحت عنوان مهارت‌آموز و سنین ۱۵ تا ۱۸ سال تحت عنوان کارآموز آموزش‌های مهارتی را در  قالب دوره‌های آموزشی۶۰ تا ۱۲۰ ساعته کسب می‌کنند.

گفتنی‌است، ایجاد زمینه‌های مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی بازماندگان از تحصیل(موضوع جامعه هدف تفاهم‌نامه)، استعدادسنجی، رغبت‌سنجی، سنجش تیپ شخصیتی و تعیین بهترین شغل متناسب با ویژگی‌های فردی متقاضی و معرفی ظرفیت‌های اشتغال موجود در جامعه، مشاغل آینده و آینده مشاغل، آموزش مهارت‌های نرم و مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای از دیگر اهداف طرح تابستانه مهارت است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و  روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش، در این تفاهم‌نامه ۱۶ ماده‌ای، جامعه هدف تفاهم‌نامه، نحوه تأمین منابع مالی، ساختار اجرایی، تعهدات جداگانه هر کدام از نهادها، تعهدات مشترک، فسخ و نسخ تفاهم‌نامه و حل اختلاف تشریح شده است.

منبع: ایسنا