اخبار
ﺳﻪشنبه، 26 اردیبهشت 1402
نیمه اول نمایشگاه به نفع مجموعه‌ها به پایان رسید

نیمه اول نمایشگاه به نفع مجموعه‌ها به پایان رسید

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به روز ششم رسید و نیمی از راه امسال خود را طی کرد؛ به این بهانه به سراغ پرفروش‌های این پنج‌روز رفتیم.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حال‌وهوای غرفه‌های ناشران کودک و نوجوان را باید از نزدیک دید تا وضعیت کمیت و کیفیت این‌روزهای نشر را بهتر درک کنیم؛ اما حالا که کوچک و بزرگ و پسر و دختر از پله‌های نمایشگاه بالا و پایین می‌روند و به ناشران موردعلاقه‌شان سر می‌زنند و کتاب‌هایشان را می‌خرند، نقد را کنار می‌گذاریم و به آنچه که رخ داده است می‌پردازیم؛ یعنی کتاب‌هایی که عرضه شده و به فروش رفته‌اند.

در حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان ناشران نام‌آشنای متعددی داریم که کیفیت آثارشان از نظر متن، تصویر، ویراستاری و درون‌مایۀ جذاب و پرکشش، تضمین شده است؛ اما ناشران تازه‌کاری هم وارد این بازار شده‌اند که دوست دارند خودی نشان دهند و ایده‌های فرمی و محتوایی‌شان را به مخاطبان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ ارائه کنند. برای گردآوری آمار پرفروش‌ترین‌ها کاغذ و خودکار و ضبط‌صوت‌مان را برداشتیم و از ورودی‌های عریض مصلا پایین رفتیم و گاهی هم لابه‌لای غرفه‌ها گم شدیم تا بالاخره ناشران مدنظرمان را که در این حوزه مستمر کار می‌کنند پیدا کردیم.

انتشارات پی‌نما اولین غرفه‌ای است که به محض پایین‌آمدن از پله‌های سالن شمالی کودک و نوجوان می‌توان آن را دید و از فضای روشن و مینیمال آن لذت برد. پرفروش‌ترین‌های این انتشارات عبارت‌اند از: رمان‌های نوجوان «روزی آخرین بار خواهد بود»، «غصه را باید خورد؟» و «لاک‌پشت‌های سبز دریایی».

همان‌طرف‌ها که سر بچرخانید غرفه بزرگ و همیشه پرمخاطب نشر افق (کتاب‌های فندق) را می‌بینید که با رنگ زرد خودنمایی می‌کند. این انتشارات به تازگی مجموعه کتاب‌هایی را با عنوان «رنگین‌کمان» برای گروه سنی کودک و نوجوان عرضه کرده که به ذائقه مخاطبان هم خوش آمده و جزو پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفته است. از بقیه پرفروش‌ها هم می‌توان «مجموعه عاشقانه‌های کلاسیک»، «سه‌گانه کورنلیا فونکه» و مجموعه «گورشاه» را نام برد.

انتشارات طوطی (کودک‌ونوجوان انتشارات فاطمی) با غرفه‌ای رنگی‌رنگی ولی نه چندان بزرگ کتاب‌های «هیولای رنگ‌ها»، «قصه‌های من و بابام» و «هاله هله‌هوله» را به عنوان پرفروش معرفی کرد.

انتشارات پیام مشرق جزو ناشرانی است که تمرکز ویژه خود را بر گروه سنی زیر پنج سال گذاشته و به این دلیل در میان پرفروش‌هایش کتاب حمام نیز دیده می‌شود. اسامی پرفروش‌های این انتشارات کتاب بازی با رنگ‌های «در دوران دایناسورها»، «دالی موشه کی باهوشه» و کتاب حمام «صدای حیوانات» است.

انتشارات آرایان از ناشرانی است که به ادبیات کهن و تولید مجموعه کتاب اهمیت می‌دهد. پرفروش‌های آن عبارت‌اند از: چهار جلد از مجموعه «طنز و پند» با عناوین «ملانصرالدین»، «لقمان حکیم»، «بهلول» و «عبید زاکانی» و «داستان‌هایی از ضرب‌المثل‌ها».

کتاب‌های شکوفه بخش کودک و نوجوان انتشارات امیرکبیر است که مجموعه هشت‌جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، مجموعه ۱۶جلدی «سرداران ایران‌زمین» و کتاب «طنز تاریخ برای نوجوانان» را در فهرست پرفروش‌هایش اعلام کرد.

پرفروش‌های کتاب‌های پرنده آبی (کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی) هم عبارت‌اند از: آثار «نقطه»، «آبی کوچولو و زرد کوچولو» و «کمی گم‌شده‌ام».

در گشت‌وگذارهایمان به غرفه بزرگ کتاب‌های قاصدک (کودک‌ونوجوان انتشارات ذکر) رسیدیم که در انواع موضوعات، کتاب کودک و نوجوان منتشر می‌کند و توجه ویژه‌ای نیز به مسئله حقوق کودکان دارد که البته مجموعه «زنده‌باد حقوق شهروندی» جزو پرفروش‌هایشان هم قرار گرفته است. مجموعه رمان «خیابان وحشت»، «مجموعه داستان‌های شکسپیر» و «مجموعه افسانه‌های ملل» نیز در فهرست پرفروش‌ها دیده می‌شود.

به غرفه مهرک (کودک‌ونوجوان سوره مهر) که سر زدیم با قفسه‌هایی پر از کتاب که دورتادور غرفه چیده شده بود برخوردیم که البته بیشتر آنها هم تألیف هستند. اسامی پرفروش‌های این انتشارات هم «داستان‌های شیرین ایرانی»، «مجموعه تاریخ استعمار»، «مجموعه آن، مان، نباران» و کتاب «موش کوچولوی سر به هوا» است.

شهر قلم از ناشران به‌نام حوزه کودک و نوجوان است که پرفروش‌هایش عبارت‌اند از: مجموعه «بازی با شیرین‌ترین قصه‌ها»، کتاب نمدی «قصه پسرک و سه گوش‌ها»، «دخترک و چهارگوش‌ها» و «قصه دخترک و دایره‌ها»، مجموعه «نوبت شاهنامه‌خوانی» ویژه کودکان و مجموعه «زنان و مردانی که ایران را ساخته‌اند».

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال با غرفه‌ای بزرگ و کلی کتاب جدید و قدیمی پرفروش و برگزاری برنامه‌های متنوع به نمایشگاه کتاب آمده است که پرفروش‌های این پنج‌روزش هم آثاری همچون «آش سنگ»، «زیبا صدایم کن»، «زرد و صورتی» و «خداحافظ راکون پیر» است.

می‌رسیم به انتشارات پیدایش: غرفه‌ای بزرگ با کتاب‌های ژانری متنوع. اسامی پرفروش‌های این انتشارات عبارت‌اند از: «هیولاهایی که لایق‌شان هستیم»، «شاهنامه فردوسی»، «جلد اول کلاس نابغه‌ها» و «اسم تو» از مجموعه راحت‌خوان.

با آثار انتشارات قدیانی احتمالا نوجوانان بسیاری خاطره دارند؛ چون کتاب‌هایی مانند مجموعه «آن‌شرلی» را منتشر کرده است. کتاب‌های «جام جهانی در جوادیه»، «تن‌تن و سندباد» و «شبی که بانوی دریاچه شدم» هم پرفروش‌های این انتشارات در روزهای گذشته نمایشگاه هستند.

ما به سراغ غرفه ناشران دیگر هم رفته‌ایم که اسامی پرفروش‌هایشان را به‌طور اجمالی در زیر مشاهده می‌کنید:
نشر کتابک: «زینب‌خانم»، «جدول مثل» و «داداش ابراهیم»؛
کتاب‌پارک: مجموعه سه‌جلدی «بهترین قصه‌های جهان برای نوپاها»، «تقریبا هر کاری» و مجموعه پنج‌جلدی «ویلف»؛
انتشارات زعفران: «آقا موش پستچی»، «مجموعه فلیکس»، «این کوچولو خود منم» و «آشپزی من و مامان»؛
انتشارات پرتقال: «جناب نارنجی وارد می‌شود»، «هلن کلر» از مجموعه آدم‌های معمولی دنیا را تغییر می‌دهند، مجموعه «زک کهکشانی» و «کوچه‌های شهر شگفتی»؛
انتشارات حوض نقره: جلد اول و هفدهم «خاطرات بچه‌ی چلمن»، «۲ تا قزمیت» و جلد اول «تیمی شاسکول»؛
نشر جمال: «خدایا اجازه!»، «خاطرات خدا»، «د مثل دوستی» و «عسل مثل یه قصه»؛
کتاب‌های پروانه (کودک‌ونوجوان به‌نشر): مجموعه سه‌جلدی «ماجرای دشت مرموز»، «مجموعه داستان‌های صمیم» و «مجموعه شعر کی بود کی بود»؛
انتشارات محراب قلم: «قصه‌های دوستی به‌خاطر دوستی»، «بدن انسان» از مجموعه چراهای شگفت‌انگیز و «آداب معاشرت» از دائرةالمعارف کوچک من؛
انتشارات میچکا: «مشاهیر خندان»، «اسم من بی‌حوصلگی است» و «بوسه‌هایی برای بابا»؛
انتشارات مدرسه: «روش‌ها و راهبردهای تقویت دقت و توجه»، «روش‌ها و راهبردهای تقویت حافظه»، «دقت در دیکته‌نویسی» و مجموعه چهارجلدی «خودم داستان می‌خوانم»؛
انتشارات هوپا: مجموعه «تام گیتس»، «سلام نابغه»، «داسی دایناسی» و مجموعه «بچه‌محل نقاش‌ها»؛
انتشارات نردبان: مجموعه کتاب‌های کار «کومون»، مجموعه «دالی‌بازی»، «کی چی کجاست» و مجموعه «فرانکلین»؛
موسسه فرهنگی منادی تربیت: «ماجراهای زنبور کوچولو»، «عبای آسمون» و «قصه‌های کوچولو برای بچه‌های کوچولو»؛
نشر برکه: «خرگوش آبی کوچولو»، «خرگوش‌خانم و کت جادویی» و «روبات چوبی و شاهدخت کُنده‌ای»؛
انتشارات مهر کودکانه پرستو: «داستان اولین‌های من»، «ماجراهای آشپزی سامان و فینگیل»؛
انتشارات کیوی: «مجموعه گپ‌وگفت‌های مهم»، «گربه بدجنس» و «دختر آن‌طرفِ دیوار».

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

منبع: ایبنا