اخبار
دوشنبه، 25 اردیبهشت 1402
 شبیه‌سازی صدای سیاره‌های دیگر با یک نرم‌افزار جدید

شبیه‌سازی صدای سیاره‌های دیگر با یک نرم‌افزار جدید

یک نرم‌افزار پیشرفته جدید به دانشمندان کمک می‌کند تا صدای سیاره‌های دیگر را ایجاد کنند و این پیشرفت می‌تواند به جستجوی حیات فرازمینی کمک کند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از تاکر، یک پژوهشگر بریتانیایی برنامه‌ای ایجاد کرده است که می‌تواند صدای محیط‌های‌ ماورایی را تولید کند و پیش‌بینی کند که صدای انسان در سیاره‌های دور ممکن است چگونه تغییر کند.

تیموتی لیتون (Timothy Leighton)، استاد اولتراسونیک و آکوستیک زیر آب در دانشگاه ساوث‌همپتون، می‌گوید: برای دهه‌ها، دوربین‌هایی را به سیاره‌های دیگر منظومه شمسی فرستاده‌ایم و چیزهای زیادی از آنها آموخته‌ایم. با این حال، تا ماموریت‌های اخیر به مریخ، هرگز نشنیده بودیم که صدای سیاره‌های دیگر چگونه است.

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که دانشمندان می‌توانند از صدا در سیاره‌های دیگر برای درک ویژگی‌هایی استفاده کنند که در غیر این صورت برای تعیین آن‌ها به تجهیزات گسترده و گران قیمتی نیاز دارند. برای مثال، با استفاده از صوت می‌توان ترکیب شیمیایی سنگ‌ها، تغییرات دمای اتمسفر یا ناهمواری زمین را مشخص کرد. این صداهای فرازمینی می‌توانند به جستجوی حیات بیگانه نیز کمک کنند.

به عنوان مثال، لیتون از قمر اروپا سیاره مشتری استفاده کرد که سطح آن قابل سکونت به نظر نمی‌رسد، اما در زیر پوسته یخی آن اقیانوسی وجود دارد که می‌تواند به طور بالقوه میزبان حیات باشد.

وی می‌گوید: ایده ارسال یک کاوشگر طی یک سفر هفت ساله به فضا، سپس حفاری یا ذوب کردن بستر این قمر، چالش‌های قابل توجهی از نظر مالی و فناوری ایجاد می‌کند. اقیانوس قمر اروپا ۱۰۰ برابر عمیق‌تر از اقیانوس منجمد شمالی است و کلاهک یخی آن تقریبا ۱۰۰۰ برابر ضخیم‌تر است. با این حال، به جای ارسال یک کاوشگر فیزیکی، می‌توانیم اجازه دهیم امواج صوتی به بستر دریا رفته و برگردند و کاوش انجام دهند.

جو منحصر به فرد سیاره‌های بر سرعت و جذب صوت تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، جو نازک و غنی از دی اکسید کربن مریخ صدای بیشتری نسبت به زمین جذب می‌کند و باعث می‌شود صداهای دور ضعیف‌تر به نظر برسند.

لیتون می‌افزاید: پیش‌بینی چگونگی حرکت صدا برای طراحی و کالیبره کردن تجهیزاتی مانند میکروفون و بلندگوها بسیار مهم است. گوش دادن به صداهای سیاره‌های دیگر نه تنها برای اهداف علمی، بلکه برای سرگرمی نیز مفید است. فیلم‌های علمی-تخیلی اغلب جهان‌های دیگر را به‌صورت بصری به تصویر می‌کشند، اما اغلب نحوه صداگذاری آن جهان‌ها کیفیت لازم را ندارد.

این نرم‌افزار جدید برای پیش‌بینی‌ و پخش صدای جهان‌های دیگر در آسمان‌نماها و موزه‌ها استفاده خواهد شد. در مورد مریخ، صداهای واقعی ثبت شده توسط تیم آمریکایی-اروپایی ماموریت استقامت و ماموریت ژورنگ چین گنجانده‌ خواهد شد.

شنوایی در مریخ چقدر متفاوت خواهد بود؟

در سال ۲۰۲۲، جدیدترین مریخ‌نورد ساخته‌ دست بشر، نخستین سرنخ‌ها را در مورد صدای سیاره سرخ برای انسان فراهم کرد. مریخ‌نورد رباتیک استقامت (Perseverance) ناسا آنچه را که دانشمندان «صدای محیط» در مریخ می‌نامند، با موفقیت ثبت کرد.

این مریخ‌نورد با استفاده از یک میکروفون با طراحی خاص، صدای بادهای مریخ را برای اولین بار ثبت کرد. پژوهشگران خاطر نشان می‌کنند که اگر بشر به سیاره سرخ سفر کند، صداهای بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز در طیف شنیداری انسان قرار می‌گیرند.

جو سیاره‌های دیگر با سیاره ما بسیار متفاوت است. در حالی که برای شکستن دیوار صوتی در سیاره ما باید با سرعت ۱۲۲۴ کیلومتر بر ساعت حرکت کنید، در مریخ این سرعت به تنها ۸۶۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

منبع: ایسنا