اخبار
یکشنبه، 24 اردیبهشت 1402
چهارمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

چهارمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارمین روز خود را هم پشت سر گذاشت.

 

به گزارش ایسنا، چهارمین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شنبه، بیست و سوم اردیبهشت‌ماه، با آغاز روزهای کاری هفته شروع شد.

همه‌ساله در اولین روز کاری از هفته، نمایشگاه کتاب روز خلوتی را سپری می‌کند؛ هرچند امسال نسبت به سال گذشته مراجعه‌کنندگان بیشتری برای شنبه آمده بودند اما همچنان روز خلوتی بود. 

بازدیدکنندگان اغلب ساعت مراجعه خود را به صبح و قبل از گرمای هوا و یا  خنکای عصر و ساعت پایانی موکول می‌کنند؛ به همین سبب جمعیت بسیاری قبل از باز شدن درها، در مصلی هستند. برخی از ناشران هم معتقد بودند نسبت به سال گذشته، مراجعه‌کنندگان و فروش بیشتری داشته‌اند و برخی هم آن را به میزان سال قبل می‌خواندند.

معمولا در ایام هفته شاهد اردوهای دانش‌آموزی در نمایشگاه کتاب هستیم. روز شنبه نیز چند گروه دانش‌آموزی به نمایشگاه کتاب مراجعه کرده بودند که بیشتر از بخش کودک و نوجوان و آموزشی بازدید می‌کردند.

در سال‌های گذشته، در کنار صف غذا، گاهی صفی هم برای کتاب و نویسنده شکل می‌گرفت اما امسال  این موضوع در چند روز گذشته کمتر به چشم می‌آمد مگر برای یکی دو ناشر.

فعالیت‌های فرهنگی همچنان در بخش‌های مختلف نمایشگاه از جمله کوشک، گوشه نقد و سالن یاس ادامه دارد، برخی از برنامه‌ها مخاطبان را جلب می‌کند و گاه این اتفاق نمی‌افتد. البته گاهی هم محلی برای استراحت بازدیدکنندگان است که هم نفسی بگیرند برای ادامه بازدید و هم در جریان موضوع نشست و بحث قرار بگیرند.

امسال غرفه‌های مشاور کتاب هم در بخش‌های مختلف به چشم می‌خورد و کارشناسانی برای معرفی کتاب در آنجا حضور دارد که راهنمای بازدیدکنندگان است. البته برخی از ناشران می‌گویند مخاطبانی می‌آیند که کتاب را نمی‌شناسند و فقط برش‌هایی از کتاب‌ها را در اینستاگرام دیده‌اند و حتی نمی‌دانند اصلا کتاب درباره چیست یا دنبال کتاب ارزان هستند و موضوع کتاب در مرحله دوم اهمیت است.


روز شنبه پای وایت‌بردها و دیوار آزاد که به نظرسنجی درباره حجاب اختصاص دارد، بحث و گفت‌وگو درباره این موضوع همچنان داغ بود. علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه در این‌باره گفت: گفت‌وگو درباره مسائل فرهنگی در بستر نمایشگاه بهترین روش است و این دیوارنوشت‌ها همچنان ادامه‌دار خواهند بود. البته افرادی هم طبعا نظرات ضد و نقیض دارند که درباره آن‌ها گفت‌وگو می‌شود. البته مدیر بحث هم در آن‌جا حضور دارد و طبعا از تنش کنترل‌نشده و خشونت احتمالی که ممکن است گفت‌وگو  را مسیر خود خارج کند، جلوگیری می‌کند.

همچنین به گفته سخنگوی نمایشگاه کتاب،  نمایشگاه در روز سوم در بخش مجازی و حضوری، فروش ۷۰ میلیاردی را تجربه کرده است. او می‌گوید: دستگاه‌های کارت‌خوان ۳۵ میلیارد تومان برای فروش حضوری در نمایشگاه ثبت کردند؛ البته با توجه به خرید نقدی، کارت به کارت و دستگاه غیر از بانک عامل که ممکن است باشد، یک‌سوم به این مبلغ اضافه می‌کنیم و نمایشگاه ۴۵ میلیارد تومان فروش به خود دیده است.
در بخش مجازی نیز، مجموعا ۲۵ میلیارد تومان کتاب به فروش رفت که   ۱۸ میلیارد تومان آن برای ناشران و ۷ میلیارد تومان هم مربوط به کتابفروشان است. در مجموع میزان فروش کتاب در بخش مجازی و حقیقی حدود ۷۰ میلیارد تومان را ثبت کرده است.

حضور پرفورمنس‌های چهره‌های ادبی از عمر خیام و سعدی و حافظ و فردوسی گرفته تا جلال آل احمد از روز اول نمایشگاه یکی از بخش‌هایی است که توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند و بازار سلفی و عکس با آن‌ها داغ است.

 

 

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از ۲۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شده تا ۳۰ اردیبهشت ادامه دارد  و از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلی میزبان مخاطبان است.

منبع: ایسنا