اخبار
شنبه، 12 آذر 1401
 برداشتن تومور سرطانی توسط ربات جراح برای اولین بار

برداشتن تومور سرطانی توسط ربات جراح برای اولین بار

 

یک ربات جراح برای اولین بار موفق به شد یک تومور سرطانی شش سانتی‌متری را از گلوی یک مرد ۶۱ ساله خارج کند.

 

 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک ربات در بیمارستان سلطنتی گلوسسترشایر(GRH) واقع در بریتانیا در یک جراحی که می‌توان آن را اولین دانست، با برداشتن یک تومور سرطانی از گلوی یک بیمار ۶۱ ساله، جان وی را نجات داد.

اکنون حال عمومی مارتین نوجنت، بیمار ۶۱ ساله پس از اینکه یک تیم جراحی متشکل از سیمون هیگز و استیو هورنبی، جراحان بیمارستان سلطنتی گلوسسترشایر، از یک ربات به نام ورسیوس(Versius) که یک ربات مدرن و پیشرفته است، برای عمل جراحی او استفاده کردند، خوب است و روحیه بالایی دارد.

نوجنت می‌گوید: فرصتی دیگر برای دیدن نوه‌ها، فرزندانم و همسرم برای من بسیار مهم است. تیم جراحی این بیمارستان، زندگی من را نجات داد و من برای همیشه از آنها برای این کار سپاسگزار خواهم بود.

بیمارستان GRH اولین بیمارستان در بریتانیا است که برنامه دستگاه گوارش فوقانی(GI) را با ربات ورسیوس که سال گذشته در این بیمارستان نصب شد، آغاز کرد.

یک رویکرد جراحی با حداقل دسترسی با ورسیوس

جراحان دستگاه گوارش با ورسیوس یک ازوفاژکتومی(مِری‌برداری) موفق انجام دادند و یک تومور شش سانتی‌متری را از مِری نوجنت خارج کردند. معده بیمار پس از برداشتن تومور باید برداشته و دوباره به مِری وصل می‌شد.

مری‌برداری یا ازوفاژکتومی(Esophagectomy) به ‌معنای برداشت تمام یا قسمتی از مری به‌ همراه عروق لنفاوی اطراف ناحیه عمل است. انجام این عمل بیشتر برای بیمارانی است که در مسیر مری خود تومور دارند و بهترین زمان جهت جلوگیری از گسترش تومور هنگامی است که زودهنگام تشخیص داده شود. با این عمل، بقای عمر بیمار نیز افزایش می‌یابد.

پیش از این، عمل جراحی روی مری که یک لوله عضلانی است که غذا را از دهان به معده می‌برد، از طریق جراحی باز انجام می‌شد، اما استفاده از ربات جراحی ورسیوس امکان یک جراحی تنها با ایجاد حفره‌ای به اندازه یک سوراخ کلید و حداقل دسترسی را فراهم کرد.

آنا رادوک، مدیر بیمارستان گفت: بسیار عالی است که می‌بینیم تیم‌هایی از چندین تخصص در GRH از ورسیوس برای روش‌های درمانی پیچیده سرطان مانند این استفاده می‌کنند. ما می‌دانیم که جراحی با تهاجم حداقلی، نتایج را برای بیماران بهبود می‌بخشد و می‌تواند منجر به بهبود سریع‌تر شود و جراحی رباتیک به فعال کردن این رویکرد حداقلی کمک می‌کند.

جراحی با دسترسی حداقلی و کمترین تهاجم ممکن، برش‌های کوچک‌تری را در بدن همراه با کاهش درد، عوارض و جای زخم پس از عمل ایجاد می‌کند.

توانایی ورسیوس در انجام جراحی‌های معمول و پیچیده

هیگز یکی از جراحان بیمارستان GRH می‌گوید: برای ما مهم بود که ورسیوس را به بیمارستان بیاوریم تا بیمارانی را که نیاز به جراحی‌های معمولی و جراحی‌های پیچیده‌تر دارند، جراحی کند تا بیماران از صحت و دقتی که جراحی رباتیک به همراه دارد، بهره‌مند شوند.

وی افزود: دستگاه گوارش فوقانی یک بخش بسیار شلوغ است و استفاده از ورسیوس به معنای آغاز دوره جدیدی برای این تخصص است، زیرا تعداد بیشتری از بیماران، جراحی با دسترسی حداقلی را دریافت خواهند کرد و با این فناوری با کیفیت بالا درمان خواهند شد.

نوجنت ۶۱ ساله می‌داند که اولین بیمار در بریتانیا است که از این طریق جراحی شده است. وی می‌گوید: واقعاً شگفت‌آور است که چنین اتفاقی در شهر کوچک ما در حال رخ دادن است، به ‌ویژه وقتی به شهرهای بزرگی مانند لندن یا منچستر فکر می‌کنید. سال گذشته آن‌قدر درد داشتم که نتوانستم شام کریسمس بخورم. به سرعت وزن کم کردم و فکر می‌کنم امسال آن را جبران کنم و از این بابت بسیار شکرگزارم که فرصتی دیگر برای لذت بردن از کریسمس برایم فراهم شده است.

منبع: ایسنا