اخبار
ﺳﻪشنبه، 29 مهر 1399
 ارگانیسم‌های تک‌سلولی که میکروبیوم‌ها را کنترل می‌کنند

ارگانیسم‌های تک‌سلولی که میکروبیوم‌ها را کنترل می‌کنند


پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که نوعی از ارگانیسم‌های تک‌سلولی می‌توانند به کنترل میکروبیوم‌ها بپردازند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه نیویورک ابوظبی"(NYU Abu Dhabi) انجام شده است، نشان می‌دهد که ارگانیسم‌های غیرباکتریایی تک سلولی موسوم به "یوکاریوت"(Eukaryote) می‌توانند میکروبیوم‌ها را با ترشح مولکول‌های کوچکی در اطراف سلول‌های خود کنترل کنند.
پژوهش‌هایی که در دهه گذشته انجام شده‌اند، نشان داده‌اند که بیشتر یوکاریوت‌ها برای زنده ماندن، به میکروبیوم‌ها نیاز دارند. اگرچه دانشمندان می‌دانند که انسان‌ها، مرجان‌ها و گیاهان چگونه میکروبیوم‌ خود را کنترل می‌کنند اما از اینکه چگونه یوکاریوت‌های تک‌سلولی مانند میکروگلیاها این کار را انجام می‌دهند، اطلاعی ندارند.
میکروبیوم‌ها در انسان‌ها می‌توانند بر فرآیند هضم، ویژگی‌های فیزیکی، وزن، آسیب‌پذیری نسبت به بیماری و حتی سلامت روحی اثر بگذارند. میکروبیوم‌ها می‌توانند به پایداری مرجان‌ها کمک کنند و به آنها امکان دهند که در برابر تغییرات محیطی دوام بیاورند. میکروبیوم‌ها می‌توانند مواد مغذی ضروری را برای درختان فراهم کنند که رشد جنگل‌ها و درختان را امکانپذیر می‌سازند. میکروبیوم‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگری را که میکروگلیاها برای زنده ماندن به آنها نیاز دارند، فراهم می‌کنند.
پژوهشگران در این پروژه دریافتند که یوکاریوت‌های تک‌سلولی می‌توانند رفتار و رشد میکروبیوم‌ها را با تقویت میکروب‌های سودمند و پیشگیری از نزدیک شدن میکروب‌های مضر کنترل کنند و به دانشمندان امکان دهند که بفهمند چگونه ارگانیسم‌هایی مانند میکروگلیاها می‌توانند باکتری‌های اطراف را تحت کنترل درآورند.
یافته‌های این پژوهش به دانشمندان امکان می‌دهند که پیش‌بینی کنند چگونه تغییرات آب و هوایی بر شیلات و ترکیب گاز جو تأثیر می‌گذارد. همچنین، پژوهشگران با کمک یافته‌های این پژوهش می‌توانند تکامل یوکاریوت‌های تک‌سلولی را بهتر درک کنند.
این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.

منبع:
 ایسنا