اخبار
دوشنبه، 14 مهر 1399
روشی نوین برای اعتبار سنجی نمونه‌های "کریسپر"

روشی نوین برای اعتبار سنجی نمونه‌های "کریسپر"


شرکت"Samplix " سرویس جدیدی را برای ارائه شفافیت بیشتر به فناوری پیشرفته ویرایش ژن کریسپر ایجاد کرده است. سرویس خدماتی نمونه‌هایی از ژنوم‌های مهندسی شده را دریافت، اصلاح و مدیریت می کند.

 

به گزارش ایسنا، محققان با استفاده از روش ضبط توالی غیرمستقیم Xdrop، ، قطعات دی.ان.ای طولانی را که حاوی یک توالی تشخیص از نواحی ویرایش شده کریسپر است ، غنی می‌کنند. سپس دی.ان.ای غنی شده را تا زمانی که روی ترتیب سنج ریز منفذ آکسفورد خوانده میشود ، برای بازسازی جزئیات هرگونه بازآرایی ساختاری ، چندریختی تک-نوکلئوتید  یا سایر تغییرات ناخواسته، توالی می‌دهند.
" Xdrop "فناوری اختصاصی شرکت" Samplix" برای غنی سازی مناطق ژنومی بیش از ۱۰۰ کیلوبایت دی.ان.ای ژنومی با وضوح تک مولکولی است. برخلاف سایر روش‌های غنی سازی، هدف Xdrop ™ برای انتخاب کارآمد فقط به یک توالی کوتاه در ناحیه مورد نظر یا در کنار آن نیاز دارد. پس از انتخاب هدفمند ، تقویت جابجایی چندگانه به تک مولکول‌های دی.ان.ای تقسیم شده در قطرات اعمال می‌شود.
محققان مطالعه گفتند: تیم تحقیق و توسعه ما توانست نشان دهد که Xdrop ™ می‌تواند عملیات حذف و بازآرایی‌های ناخواسته رخ داده در حین ویرایش کریسپر را مشخص کند که این کار با روش‌های معمول استفاده شده غیر قابل شناسایی است.
به‌طور خلاصه کریسپر، تکنولوژی برش و چسباندن ژن‌ها در دی.ان.ای است. این روش بر پایهٔ سیستم دفاعی هدف‌مند تخریب دی.ان.ای بنا شده که اولین بار در پروکاریوتها مشاهده شده‌است.
ویرایش ژن به مجموعه‌ای از فناوری‌ها می‌گویند که به دانش‌مندان توانایی تغییر در دی.ان.ای را می‌دهد. این روش‌ها این امکان را می‌دهند که مواد ژنتیکی در جای خاصی از ژنوم، حذف، اضافه یا تغییر داده بشوند..


منبع:
 ایسنا