اخبار
دوشنبه، 27 مرداد 1399
 ساخت آجرهایی برای ساخت و ساز در ماه توسط هندی‌ها

ساخت آجرهایی برای ساخت و ساز در ماه توسط هندی‌ها


نیم قرن پس از گام نهادن نخستین انسان بر روی کره ماه، چندین شرکت خصوصی از کشورهای مختلف اعلام کردند که قصد دارند پایگاه های دائمی را در سطح ماه ایجاد کنند اما اخیرا محققان هندی یک گام مهم در جهت ساخت و ساز در فضا برداشته‌اند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، دانشمندان سازمان پژوهش‌های فضایی هند(ISRO) و موسسه دانش هند(IISc) در مطالعه اخیر خود یک فرایند پایدار برای ساختن سازه‌های آجر مانند در ماه ایجاد کرده‌اند.
طی این مطالعه محققان از علوم دو رشته مختلف زیست شناسی و مهندسی مکانیک برای ساختن این ساختارهای آجر مانند استفاده کردند.
دانشمندان نشان داده‌اند که رسوب کلسیت ناشی از خوردگی میکروبی(MICP) می‌تواند با استفاده از شبیه ساز خاک ماه(LSS) ساختارهای تلفیقی(آجرهای فضایی) ایجاد کند.
در این روش، خاک ماه استخراج و از باکتری و صمغ گوار برای محکم کردن خاک و ساخت این سازه ها استفاده می‌شود و سپس دانشمندان می‌توانند از این ساختارهای آجر مانند برای ایجاد سازه‌هایی در سطح ماه استفاده کنند.
به گفته محققان هزینه ارسال یک پوند(۴۵۳ گرم) مواد به فضا ۷۵۰ هزار روپیه( حدود ۱۰ هزار دلار) است. در حالی که در این فرآیند جدید، محققان از اوره( که می‌تواند از ادرار انسان به دست آید ) و خاک ماه به عنوان مواد خام برای ساخت و ساز در سطح ماه استفاده می‌کنند که این موضوع هزینه را نیز کاهش می‌دهد. به همین ترتیب در این روش آنها از کربن کمتری استفاده می کنند و این خوب است چرا که آنها از صمغ گوار به جای بتن استفاده می‌کنند. این روش همچنین می‌تواند برای ساختن آجرهای پایدار روی زمین مورد استفاده قرار گیرد.
"آلوک کومار"(Aloke Kumar) ، استادیار گروه مهندسی مکانیک موسسه دانش هند گفت: بعضی از ارگانیسم‌ها می‌توانند از طریق مسیرهای متابولیکی مواد معدنی تولید کنند. یکی از باکتری‌ها به نام "Sporosarcina pasteurii" کریستال‌های کربنات کلسیم را از طریق یک مسیر متابولیکی به نام چرخه اورئولتیک(ureolytic cycle) تولید می‌کند و طی آن از اوره و کلسیم استفاده می‌کند تا این کریستال‌ها را بعنوان محصول فرعی تشکیل دهد.
برای ایجاد آجر، دانشمندان ابتدا باکتری ها را با یک شبیه ساز خاک ماه مخلوط کردند. در مرحله بعد ، آنها اوره و کلسیم مورد نیاز را به همراه ماده استخراج شده از صمغ گوار به آن اضافه کردند. محصول نهایی پس از چند روز ایجاد شد و دارای استحکام و قدرت قابل توجهی بود.


منبع:
 ایسنا