اخبار
چهارشنبه، 15 مرداد 1399
 توسعه تراشه‌ای نوین برای دستگاه‌های زیست پزشکی

توسعه تراشه‌ای نوین برای دستگاه‌های زیست پزشکی


محققان "دانشگاه پردو"(Purdue University) در تلاشند تا از فناوری میکرو تراشه در دستگاه‌های قابل کاشت و سایر محصولات پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند برای بهبود عملکرد دستگاه‌های زیست پزشکی از جمله مواردی که برای نظارت بر مبتلایان به گلوکوم و بیماری های قلبی استفاده می‌شود، استفاده کنند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلور، محققان دانشگاه "پردو" در مطالعه اخیرشان یک تراشه فرستنده فرکانس رادیویی کاملاً قابل کاشت را برای گره‌های حسگر بی سیم و دستگاه‌های زیست پزشکی ایجاد کردند.
این تراشه فرستنده کمترین مقدار انرژی را برای هر بیت دیجیتال منتشر شده تا به امروز مصرف می‌کند. تراشه فرستنده مذکور با روشی مشابه فناوری ارتباطات در تلفن‌های همراه و ساعت‌های هوشمند کار می‌کند، اما فرستنده مذکور از جهتی نیز متفاوت است و آن کوچک بودنش است و میزان مصرف انرژی آن نیز کم است و بنابراین می‌توان از آن برای نظارت بر فشار بیماران مبتلا به گلوکوم و بیماران مبتلا به بیماری قلبی استفاده کرد. آب‌سیاه یا گلوکوم(glaucoma) اصطلاحی برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با علت‌های متفاوت ولی اثری بالینی و مشترک بر روی چشم و عصب بینایی و وابسته به فشار داخل چشمی است.
"هانسراژ بامرا"(Hansraj Bhamra) محقق این مطالعه گفت: فرستنده بخشی جدایی ناپذیر از این نوع دستگاه‌ها است و این موضوع سبب تسهیل ارتباط بی‌سیم بین گره حسگر یا دستگاه زیست پزشکی و یک برنامه تلفن هوشمند می‌شود. کاربر می‌تواند به سادگی دستگاه را از طریق یک برنامه تلفن هوشمند راه اندازی کند و داده‌های بیوفیزیولوژیکی را در زمان واقعی دریافت کند. فرستنده در این حالت یک نظارت ۲۴ ساعته بر بیماران مبتلا به گلوکوم دارد.
یافته‌های این مطالعه در مجله "IEEE Transactions on Circuits and Systems II" منتشر شده است.



منبع:
 ایسنا