اخبار
پنجشنبه، 04 اردیبهشت 1399
 پلمیری که در اثر تابش امواج فرابنفش تخریب می‌شود

پلمیری که در اثر تابش امواج فرابنفش تخریب می‌شود


دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا پلیمر جدیدی توسعه داده‌اند که می تواند در اثر تابش اشعه فرابنفش تخریب شود.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، این پلاستیک با قابلیت تخریب سریع می‌تواند در صورت رها شدن در محیط آبی در اثر تابش اشعه فرابنفش تخریب شود.
خورشید ساطع‌کننده پرتو فرابنفش در هر سه باند UVA, UVB و UVC به مقدار فراوان است ولی به سبب ویژگی جذب UV در لایه اوزون اتمسفر، ۹۹ درصد تابش فرابنفشی که به زمین می‌رسد از نوع باند (کمتر مضر)UVA است.
"بریس لیپینسکی" (Bryce Lipinski) محقق اصلی این مطالعه گفت: این ماده می‌تواند تجمع مداوم و طولانی مدت پلاستیک در محیط را کاهش دهد.
دانشمندان ۱۵ سال گذشته را صرف ساختن این پلاستیک که" پلی پروپیلن اکسید ایزوتاکتیک" یا "iPPO" نام دارد، کرده‌اند.
پلاستیک پلی پروپیلن اکسید ایزوتاکتیک هنگام قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش (۳۶۵ نانومتر)تخریب می‌شود که به این فرایند تخریب نوری (تخریب نوری) گفته می‌شود.
لیپینسکی خاطرنشان کرد: پلاستیک پلی پروپیلن اکسید ایزوتاکتیک در استفاده معمولی پایدار است ، اما هنگام قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش، سرانجام تخریب می شود. تغییر در ترکیب پلاستیک در هنگام قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش در آزمایشگاه به راحتی قابل مشاهده است اما به طور معمولی و خارج آزمایشگاه ممکن است این فرایند چندان واضح نباشد. میزان تخریب بستگی به شدت نور دارد، اما در آزمایشگاه بیش از نیمی از طول زنجیره پلیمر پس از ۳۰ روز در معرض نور قرار گرفتن، تخریب شد.


منبع:
 ایسنا