اخبار
دوشنبه، 09 دی 1398
 توسعه باتری‌های لیتیوم-گوگرد چاپی تمام جامد توسط کره‌ای‌ها

توسعه باتری‌های لیتیوم-گوگرد چاپی تمام جامد توسط کره‌ای‌ها





پژوهشگران کره‌ای در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه باتری‌های لیتیم-گوگرد یا لیتیم-سولفور دو قطبی چاپ شده تمام جامد شده‌اند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، دانشمندان کره‌ای یک باتری لیتیوم-گوگرد الفبایی را در  بال یک "صفحه خمیده"(curved plane) ایجاد کردند.
دانشمندان دانشگاه "UNIST" کره جنوبی اخیرا باتری‌های لیتیم-گوگرد یا لیتیوم-سولفور دو قطبی چاپ شده تمام جامد با ظرفیت بالا و مقاوم در برابر آتش توسعه داده‌اند که هم از نظر کیفیت و هم کارایی از بسیاری از باتری‌های لیتیم-گوگرد معمولی بهتر است.
طی این مطالعه دانشمندان فناوری چاپ که باتری‌هایی را تولید می‌کند که گویا حروف یا تصاویر بر روی اشیاء حک شده‌اند را با فرایند الکترولیت دو لایه پلیمری که مسئله کاهش عمر باتری را حل می‌کند، با یکدیگر ادغام کردند تا مسئله کوتاه بودن عمر باتری‌های لیتیوم-گوگرد را حل کنند.
باتری لیتیم-گوگرد یا لیتیم-سولفور گونه‌ای از باتری‌های قابل شارژ هستند که در آن از آند لیتیمی و کاتد گوگرد برای ذخیره‌سازی الکتریسیته استفاده شده‌ است.
باتری‌های لیتیوم-گوگرد از لیتیوم به عنوان ماده الکترود منفی و گوگرد به عنوان ماده الکترود مثبت استفاده می‌کنند. اگرچه چگالی انرژی این باتری‌ها در حدود چندین برابر بیشتر از باتری یون لیتیوم است، اما ترکیبات گوگرد(پلی سولفید) که طی روش شارژ و رهاسازی تولید می‌شوند، عمر باتری‌ها را کاهش می‌دهند. ترکیب گوگرد به سمت کاتد حرکت می‌کند و یک فیلم نازک روی سطح کاتد ایجاد می‌کند و مانع از توسعه یون‌های لیتیوم می‌شود که مسئول افزایش قدرت هستند.
"سی هی کیم"(Se-Hee Kim) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: سلول‌های لیتیوم-گوگرد دارای الکترولیت جامد دو لایه دارای چرخه عمر بیش از دو برابر در مقایسه با سلول‌های لیتیوم-گوگرد دارای الکترولیت‌های مایع معمولی هستند. الکترولیت‌هایی که در ساخت این باتری از آنها استفاده کرده‌ایم جامد هستند و از یک ژل نرم خم شده برای افزایش پایداری مکانیکی و شیمیایی باتری استفاده می‌کنند. آنها همچنین سبب افزایش "ولتاژ عملیاتی"(operating voltage) باتری می‌شوند.
یافته‌های این مطالعه در مجله "Advanced Energy Materials"منتشر شد.


منبع:
ایسنا