اخبار
شنبه، 09 دی 1396
88 درصد جمعیت ایران باسواد هستند

88 درصد جمعیت ایران باسواد هستند


قزوین - ایرنا- معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب فقط نیمی از مردم ایران سواد داشتند،گفت: اکنون 88 درصد جمعیت کشور باسواد هستند.

 

به گزارش ایرنا، محمد مهدی زاده روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت هفته سوادآموزی در قزوین افزود: به برکت پیروزی انقلاب و با تلاش های انجام شده در حوزه علم آموزی طی چهار دهه گذشته شاهد رشد نزدیک به 40 درصدی جمعیت با سواد کشور بوده‌ایم.
معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی همچنین گفت: رسالت ما دیگر آموزش 'بابا آب داد، نان داد' نیست بلکه تلاش داریم علاوه بر سواد به مخاطبان خود درس های بهتر زندگی کردن را نیز یاد دهیم.
مهدی زاده ادامه داد: با چنین رویکردی داشتن مدرک تحصیلی به معنای باسوادی نیست بلکه داشتن روحیه جسارت، شجاعت و زندگی جمعی و همزیستی به همراه دانش به معنای با سوادی است.
وی همچنین افزود: اجرا و پیشبرد چنین رویکردی نه با بخشنامه و دستورالعمل بلکه درگرو تغییر از خود ماست تا با عوض کردن دیدگاه ها شیوه های دیگری برای تربیت فرزندانمان داشته باشیم.
معاون آموزش سازمان نعضت سوادآموزی با بیان اینکه والدین امروز فرزندان خود را از مسئولیت اجتماعی معاف کرده اند،افزود: تا زمانی که والدین و معلمان به دنبال شاگرد اولی و پزشک شدن فرزندان باشند اوضاع به همین شکل خواهد بود.
وی با بیان اینکه آموزش با کیفیت حق جامعه ایرانی و فرزندان ماست،افزود: در تک تک منازل ما گلادیاتوری چون کنکور وجود دارد تا فرزندان ما تحت فشار در منزل مانده و برای کنکور درس بخوانند در حالی که اینها سمی است که ناآگاهانه به خورد فرزندان خود می دهیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: امروزه برای تربیت درست فرزندان خود آنها را تحت فشار گذاشته ایم که این صحیح نیست بلکه باید از طریق روش های مناسب نوجوانان و جوانان را پرورش دهیم.
وی با بیان اینکه حقوق اجتماعی نخستین چیزی است که باید آن را یاد بگیریم،افزود: مراکز یادگیری محلی که سال های اخیر تاسیس شده بستر مناسبی برای تغییر رویکردهاست و افراد در این مراکز تمرین مشارکت، مدیریت و همزیستی می کنند.
مهدی زاده در ادامه تقویت سوادآموزی را موضوعی همگانی دانست و خواستار مشارکت سایر دستگاه ها و همچنین همه شهروندان در این زمینه شد.
هفتم دی ماه به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان روز سوادآموزی نامگذاری شده است.
براساس سرشماری سال 95، 808 هزار و 503 نفر از جمعیت استان قزوین باسواد و 30 هزار و 892 نفر نیز بیسواد هستند.


منبع:
ایرنا