اخبار
ﺳﻪشنبه، 28 آذر 1396
مریخ وارونه از زاویه دید مدارگرد "مارس اکسپرس"

مریخ وارونه از زاویه دید مدارگرد "مارس اکسپرس"


مدارگرد "مارس اکسپرس " در آخرين تصاوير ارسالي خود، چشم‌انداز وارونه‌اي از سياره مريخ ارائه داد.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از گيزمگ، مدارگرد "مارس اکسپرس" (Mars Express) اکنون نزديک به 14 سال است که به دور سياره سرخ‌رنگ (مريخ) مي‌چرخد و به طور ثابت، تصاوير خارق‌العاده و داده‌هاي ارزشمند علمي ارسال مي‌کند. تازه‌ ترين تصوير ارسالي اين مداگرد که اخيرا توسط آژانس فضايي اروپا منتشر شده در 19 ژوئن سال 2017 گرفته شده و چشم‌انداز نادري به شکل وارونه و با زاويه باز از مريخ به همراه قطب شمالي يخي در قسمت پايين آن نشان مي‌دهد.
"مارس اکسپرس"، اولين ماموريت ميان‌سياره‌اي آژانس فضايي اروپا بود. اين مدارگرد علاوه بر مدارگردي، يک "سطح‌نشين" به نام "بيگل 2" (Beagle 2) را حمل مي‌کرد که متاسفانه با موفقيت به سطح مريخ نرسيد و گم شدن آن رسما در فوريه سال 2004 اعلام شد.
در طول يک دهه بعد، ناسا "بيگل 2" را روي سطح مريخ پيدا کرد و مشخص شد که اين سطح‌نشين در حقيقت با موفقيت به سطح مريخ رسيده ولي در مستقر کردن پنل‌هاي خورشيدي خود ناموفق بوده است.
از سوي ديگر اين مدارگرد سالها تصاويري عالي از مريخ را با موفقيت ارسال مي‌کرده است. اگرچه در فضا هيچ جهت مشخصي وجود ندارد، قطب شمال سيارات معمولا در قسمت بالا و قطب جنوب در قسمت پايين نشان داده مي‌شوند، اما اين تصوير جديد با زاويه باز به ما يک چشم‌انداز "وارونه" با خط استوا در قسمت بالا و قطب شمال در قسمت پايين را ارائه مي‌دهد
اين تصوير با يک دوربين استريو با وضوح بالا هنگام حرکت مدارگرد از شمال به جنوب در 19 ژوئن گرفته شده است.
اين تصوير علاوه بر ارائه يک عکس زيبا از راس قطب شمال مريخ، يکي از آتشفشان‌هاي بزرگ اين سياره را مشخص مي‌کند. در قسمتي از اين تصوير مي‌توان بزرگترين آتشفشان مريخ را کنار منطقه‌اي با قطر 1000 کيلومتر ديد. اگر از زاويه ديد بالاي "کوه آلبا"(Alba Mons) نگاه کنيم، با کوه آتشفشاني "آسکريوس"(Ascraeus Mons)  دومين آتشفشان بلند اين سياره با قله‌اي که تا ارتفاع 15 کيلومتر از ابر پوشيده شده است، مواجه مي‌شويم.



منبع:
ايسنا