اخبار
ﺳﻪشنبه، 28 آذر 1396
ساخت اولین جت مافوق صوت تجاری جهان

ساخت اولین جت مافوق صوت تجاری جهان


شرکت "لاکهيد مارتين" در توافق جديدي با شرکت "آريون" يک گام به سمت تحقق روياي هواپيماهاي مافوق صوت تجاري برداشتند.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از گيزمگ، در دنياي مهندسي هوا فضا، مسابقه ساخت نخستين هواپيماي غيرنظامي مافوق صوت داغ شده است.
شرکت‌هاي فناوري هوافضاي "آريون"(Aerion) و "لاکهيد مارتين"(Lockheed Martin) به همراه چندين رقيب بزرگ ديگر که در حال حاضر بر روي ساخت جت‌هاي مافوق صوت مسافربري کار مي‌کنند، اولين حمل و نقل هوايي فرست کلاس تجاري را با اين نوع از هواپيماها هدف قرار داده‌اند.
اين شرکت‌ها به تازگي شراکت خود را براي ساخت و توسعه اولين جت مافوق صوت تجاري جهان اعلام کردند.
"آريون" چندين سال از فعاليت خود را در توسعه جت مافوق صوت تجاري خود موسوم به "AS2" سپري کرده است که در اين راه ابتدا در زمينه آيروديناميک و طراحي ساختاري با ايرباس همکاري کرد و سپس با صنايع هوايي "GE Aviation" در زمينه توسعه يک موتور مافوق صوت شريک شد.
اين آخرين اعلاميه در زمينه شراکت با "لاکهيد مارتين" براي همکاري در همه مراحل بعدي توسعه در جت‌هاي مافوق صوت تجاري از مهندسي تا توليد است.
"اورلاندو کارواليو"، معاون اجرايي لاکهيد مارتين مي‌گويد: پس از بررسي اوليه ما از تکنولوژي آيروديناميک آريون، نتيجه‌گيري ما اين است که طرح مفهومي "Aerion AS2" منجر به سرمايه‌گذاري بيشتر زمان و منابع مالي از طرف ما مي‌شود. ما متعهد هستيم که در زمينه پيشرفت فناوري هوا و فضا تلاش کنيم و مشتاق بررسي مشارکتي هستيم که مي‌توانيم با آريون تاريخ هواپيمايي را متحول کنيم.
آريون در اين سال‌ها به صورت ماهرانه يک پيشرانه جت جديد سه موتوره در سال 2014 طراحي کرده است. آخرين طراحي، دو موتور خارجي را در زير بال‌ها قرار داده و موتور سوم را در دم کار گذاشته است.
آريون در حال حاضر برآورد مي‌کند که AS2 براي اولين پرواز خود تا سال 2023 آماده خواهد شد، اما چندين شرکت ديگر در حال رقابت هستند تا اولين شرکتي باشند که اولين هواپيماي مافوق صوت غيرنظامي دنيا را بسازند.
براي مثال شرکت هوافضاي "اسپايک" در اوايل سال جاري نمونه اوليه هواپيماي بدون سرنشين مافوق صوت خود موسوم به "SX-1.2" را مورد پرواز آزمايشي قرار داد که نسخه کوچک و بدون سرنشين هواپيماي مسافربري "S-512" اين شرکت است و قرار است در سال 2021 به طور رسمي معرفي شود.
ناسا نيز بر روي طرح‌هاي خود براي ساخت يک هواپيماي مسافربري مافوق صوت کار مي‌کند، که براي اولين پروازهاي آزمايشي در سال 2021 و با همکاري لاکهيد مارتين آماده مي‌شود.
مهارت و تجربه لاکهيد مارتين در زمينه مهندسي هواپيماهاي مافوق صوت ثابت شده است، چرا که اين شرکت با طراحي و ساخت هواپيماي جنگي مافوق صوت شناخته شده است. بنابراين اگر شرکتي داراي دانش فني براي انتقال فناوري هواپيماهاي مافوق صوت جنگي به يک حالت تجاري باشد، آن شرکت قطعا لاکهيد مارتين است.
وعده داده شده که ساليان آتي براي طرفداران هواپيماهاي مافوق صوت هيجان انگيز باشد.



منبع:
ايسنا