اخبار
ﺳﻪشنبه، 28 آذر 1396
اثرات مفید "کتامین" در کاهش افکار خودکشی

اثرات مفید "کتامین" در کاهش افکار خودکشی


محققان مجددا اثرات ضد افسردگي کتامين را مورد بررسي قرار دادند و يافته ها حاکي از آن است که اين دارو به سرعت تاثيرگذار است.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از گيزمگ، داروي کتامين که اخيرا به دليل خواص توهم زا به دارويي تفريحي تبديل شده بود، اکنون به سبب ويژگي‌هاي ضدافسردگي قدرتمند خود مورد ارزيابي مجدد محققان قرار گرفته است. مطالعات اخير نشان مي‌دهد که اين دارو مي‌تواند در کاهش سريع افکار خودکشي در بيماران موثر باشد.
طي دهه اخير، دانشمندان پيشگام در اين عرصه، اثرات ضد افسردگي کتامين را مورد بررسي قرار دادند که نتايج اين بررسي غيرمنتظره بود. اين داروي قديمي در دهه 1960 به عنوان داروي بيهوشي توسعه يافت ولي سرعت آن در اثرات ضد افسردگي بسيار قوي بوده است، به طوري که تعداد "کلينيک‌هاي کتامين" در آمريکا افزايش يافت که وظيفه تحويل دارو با قيمتي بالا به بيماران را بر عهده داشتند.
مطالعات جديد صورت گرفته توسط دانشکده پزشکي دانشگاه کلمبيا، سرعت درمان بخشي و اثرات ضد افسردگي اين دارو را روي بيماراني که افکار خودکشي در آنها حاد بود، مورد توجه قرار داد.
اين اولين مطالعه در اين زمينه است که مستقيما خودکشي بيماران مي پردازد، اين در حالي است که مطالعات پيشين تنها نشانه‌هاي عمومي افسردگي را مورد بررسي قرار داده‌اند.
مايکل گرونبوم، سرپرست اين تحقيق مي‌گويد: داروهاي ضد افسردگي که در حال حاضر در دسترس هستند، بر کاهش افکار خودکشي در بيماران افسرده موثر هستند، اما ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثر داشته باشند. دارندگان افکار خودکشي و افسردگي نيازمند درمان‌هايي هستند که سريعا در کاهش افکار خودکشي موثر واقع شوند. به ويژه در مواقعي که در معرض خطر بالا قرار دارند.
اين در حالي است که در حال حاضر هيچ درماني براي کاهش سريع افکار خودکشي در بيماران افسرده وجود ندارد.
در اين مطالعه 80 بيمار باليني مبتلا به " افکار خودکشي قابل توجه " مورد بررسي قرار گرفتند و به آنها دوز کمي از کتامين و يک آرامبخش به نام ميدازولام " midazolam "  که معمولا براي کاهش افکار خودکشي حاد در بيماران خطرناک تجويز مي شود، تزريق شد. 24 ساعت پس از تزريق، گروهي که کتامين دريافت کرده بودند، بهبود چشمگير تري در کاهش افکار خودکشي نسبت به گروه دريافت کننده ميدازولام داشتند.
شايد بخش قابل توجه اين مطالعه پيگيري هايي بود که به مدت شش هفته ادامه داشت و نشان مي داد که اثرات کتامين به مدت طولاني قوي باقي مي ماند. همچنين گروه دريافت کننده  کتامين در مواردي چون خلق و خوي، افسردگي و خستگي بهبود يا فتند که نشان مي دهد اين  دارو داراي اثر ضد افسردگي است و همچنين در کاهش افکار خودکشي تاثيري سريع دارد.
مطالعات متعددي در رابطه با کتامين به عنوان يک روش جديد و با دوام براي درمان اختلالات افسردگي انجام شد و نگرشي قابل توجه راجع به اثرات غير منتظره اين دارو ايجاد شد که به راه هاي مختلفي هم چون پزشکي و تفريحي براي بيش از نيم قرن استفاده شده است.
نتايج اين مطالعه در "مجله روانپزشکي آمريکا" (American Journal of Psychiatry ( منتشر شد.



منبع:
ايسنا