اخبار
دوشنبه، 27 آذر 1396
استفاده از نانوذرات برای مقابله با اختلالات ریوی

استفاده از نانوذرات برای مقابله با اختلالات ریوی


پژوهشگران آلماني، با انتقال آنتي‌بيوتيک از طريق نانوذرات، روشي براي درمان بيماري‌هاي ريوي ابداع کرده‌اند.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از زي نيوز، دانشمندان موفق شدند با استفاده از نانوذراتي که آنتي‌بيوتيک‌ها را به شکل موثرتري به مقصد انتقال مي‌دهند، روش تاثيرگذاري در درمان عفونت‌هاي تنفسي کشنده ابداع کنند.
بيماري " فيبروز سيستيک" (cystic fibrosis)، يک اختلال ارثي کشنده است که به ريه‌ها و سيستم گوارشي آسيب مي‌رساند.
در اين بيماري، ريه به حدي آسيب مي‌بيند که بيماران اغلب بر اثر اين مشکل، جان خود را از دست مي‌دهند يا وادار به پيوند ريه مي‌شوند. درمان دائمي با آنتي‌بيوتيک‌هاي استنشاق شده، نقش مهمي در اين موضوع دارد.
اگرچه در اين درمان نمي‌توان کاملا از تجمع باکتري‌ها اجتناب کرد، اما مي‌تواند براي مدت طولاني بيماري را تحت کنترل نگه دارد.
باکتري‌ها نه تنها با گسترش مقاومت بلکه با رشد سلول‌هاي موسوم به "زيست‌لايه" در زير لايه‌اي از مخاط که بيشتر مانند يک صفحه محافظ، راه باکتري‌ها را در رديف‌هاي پايين‌تر مسدود مي‌کند، از خود دفاع مي‌کنند.
"دگمار فيشر" (Dagmar Fischer)، استاد فناوري دارويي در دانشگاه "ينا" (Jena) در آلمان مي‌گويد: معمولا، اين داروها با استنشاق کردن به بدن وارد مي‌شوند. سپس، مسير پيچيده‌اي در بدن براي رسيدن به پاتوژن‌ها(بيماري‌زاها) طي مي‌کنند و بسياري از آنها به مقصد نمي‌رسند.
پژوهشگران براي غلبه بر اين دفاع قوي، عوامل فعال مانند آنتي‌بيوتيک توبرامايسين را در پليمري از جنس پلي‌استر، قرار مي‌دهند.
بنابراين پژوهشگران نانوذره‌اي خلق کردند که در آزمايشگاهي که پيشتر در آنجا وضعيت کنوني ريه را در يک حالت ثابت و همچنين پويا شبيه‌سازي کرده بودند، مورد آزمايش قرار گرفتند.
پژوهشگران کشف کردند که نانوذره، در ميان شبکه شبه اسفنجي لايه مخاط، راحت‌تر انتقال مي‌يابد و در پايان، بدون هيچ مشکلي قادر به نابود کردن پاتوژن خواهد بود.
علاوه بر اين، پوشش اضافي به کار رفته از جنس پلي‌اتيلن گليکول، نانوذره را براي سيستم ايمني، تقريبا نامرئي مي‌سازد.
پژوهشگران خاطرنشان کردند: همه مواد حامل نانو، سازگار با محيط زيست، تجزيه‌پذير، غيرسمي و درنتيجه براي انسان، بي‌ضرر هستند


منبع:
ايسنا