اخبار
دوشنبه، 27 آذر 1396
سلول‌های بالغ هم می‌توانند باعث گسترش سرطان شوند

سلول‌های بالغ هم می‌توانند باعث گسترش سرطان شوند


پژوهشگران آمريکايي، سعي دارند با جلوگيري از تکثير سلول‌هاي بالغ، از گسترش سرطان در بدن جلوگيري کنند.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از مديکال اکسپرس، سلول‌هاي بنيادي با وجود تقسيم سريع، يک منبع اصلي سرطان هستند اما پژوهشي جديد حاکي از اين است که سلول‌هاي بالغ هم نقش مهمي در شروع سرطان دارند- يافته‌اي که ممکن است طرز فکر دانشمندان را در مورد منشا اين بيماري تغيير دهد.
پژوهشگران دانشکده پزشکي دانشگاه "واشنگتن" (Washington University) در آمريکا فهميده‌اند که سلول‌هاي بالغ، اين توانايي را دارند که به سلول‌هاي بنيادي در حال تقسيم تبديل شوند. درهر حال، هنگامي که سلول‌هاي قديمي به وضعيت سلول‌هاي بنيادي بازمي‌گردند، مي‌توانند حامل جهش‌هايي باشند که تا به امروز انباشته شده‌اند و زمينه را براي برخي از اين سلول‌ها فراهم کنند که به بافت سرطان‌زا تبديل شوند.
"جيسون ميلز" (Jason C. Mills,) ، محقق ارشد و استاد دانشکده پزشکي در زمينه دستگاه گوارش گفت: ما به عنوان دانشمند، توجه زيادي روي فهم نقش سلول‌هاي بنيادي در گسترش سرطان‌ها داشته‌ايم اما هيچ توجهي به سلول‌هاي بالغ صورت نگرفته است. به نظر مي‌رسد وقتي سلول‌هاي بالغ به وضعيت سلول‌هاي بنيادي در حال تقسيم بازمي‌گردند، مشکلاتي به وجود مي‌آيد که مي‌تواند به سرطان منجر شود.
اين يافته‌ها که روي موش‌ها و سلول‌هاي معده انسان همچنين سوالاتي را درباره چگونگي گريز سلول‌هاي سرطاني از درمان، پديد آورده است.
هدف بيشتر درمان‌هاي سرطان، متوقف کردن رشد سرطان با استفاده از منع سلول‌ها از تقسيم سريع است. معمولا، چنين درمان‌هايي، سلول‌هاي بنيادي را مورد حمله قرار مي‌دهند اما لزوما مانع بازگشت سلول‌هاي بالغ به وضعيت سلول‌هاي شبه بنيادي نمي‌شوند.
"مگان راديک" (Megan Radyk)، نويسنده ارشد اين پژوهش و دانشجوي فارغ‌التحصيل در آزمايشگاه "ميلز" (Mills) گفت: در درمان‌ سرطان، سلول‌هاي بنيادي هدف قرار مي‌گيرند، زيرا سلول‌هاي بنيادي زياد تقسيم مي‌شوند، اما اگر سلوهاي بالغ، براي درمان بافت‌هاي آسيب ديده به ‌کار گرفته شوند، اين درمان‌ها مشکل اصلي را حل نخواهند کرد. اگر سرطان عود کند، ممکن است دليل آن، عدم برخورد با سلول‌هاي بالغ اصلي باشد که رفتار سلول‌هاي شبه بنيادي را به دست آورده‌اند. اين موضوع مي‌تواند به ضايعات سرطان‌زا و احتمالا سرطان منجر شود.
پژوهشگران با مطالعه روي موش‌هايي با آسيب روي پوشش معده، مانع فراخواني سلول هاي بنيادي براي کمک به بافت آسيب ديده شدند.
آنها روي معده تمرکز کردند زيرا "جيسون ميلز"، مدير مرکز بيماريهاي گوارشي در دانشگاه واشنگتن است و اينکه آناتومي معده، تشخيص سلول‌هاي بنيادي از سلول‌هاي بالغ که وظايف خاصي را انجام مي‌دهند، آسان‌تر مي‌سازد.
در آزمايش روي موشها، حتي بدون سلول‌هاي بنيادي، سرطان پيشرفت داشت زيرا سلول‌هاي بالغ معده به وضعيت سلول بنيادي بازگشتند تا بافت آسيب ديده را ترميم کنند.
پژوهشگران با تحليل نمونه‌هاي بافت 10 بيمار مبتلا به سرطان معده، متوجه شدند همان سلول‌هاي بالغ در معده به وضعيت يک شبه سلول بنيادي تغيير يافتند و تقسيم سريع را آغاز کردند.
اکنون، آزمايشگاه "ميلز" در تلاش براي شناسايي داروهايي است که ممکن است با پيشگيري از تکثير و تقسيم سلول‌هاي بالغ، شرايط سرطان‌زا را متوقف کنند.
به گفته پژوهشگران آزمايشگاه "ميلز"، دانستن اين موضوع که اين سلول‌ها، به افزايش خطر ابتلا به سرطان منجر مي‌شوند، ممکن است کمک کند داروهايي را براي حفظ سلول‌هاي بالغ از تقسيم و تکثير سريع پيدا کنيم. اين موضوع ممکن است در پيشگيري سرطان نه تنها در معده و دستگاه گوارش بلکه در سرتاسر بدن، مهم باشد.
اين پژوهش به صورت آنلاين در مجله "گوارش شناسي"" (Gastroenterology) منتشر شده است



منبع:
ايسنا