اخبار
شنبه، 18 آذر 1396
ساخت قدرتمندترین کارت گرافیک برای رایانه‌های خانگی

ساخت قدرتمندترین کارت گرافیک برای رایانه‌های خانگی


معروف‌ترين شرکت توليدکننده پردازنده‌هاي گرافيکي در دنيا اقدام به ساخت قوي‌ترين کارت گرافيک براي رايانه‌هاي شخصي کرده است.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از گيزمگ، شرکت "انويديا"(Nvidia) نامي است که گيمرها مدت‌هاست آن را مي‌شناسند، اما آخرين پردازنده گرافيکي آن نتوانسته بود رضايت آنها را جلب کند.
انويديا با پردازنده جديد خود موسوم به "تايتان V"(Titan V)، دانشمندان و محققان را به کار گرفته و قدرتمندترين پردازنده گرافيکي در جهان را براي رايانه‌هاي شخصي روانه بازار کرده است.
براي تبديل يک رايانه به يک ابررايانه هوش مصنوعي، تايتان V با معماري گرافيکي Volta ساخته شده است و داراي قدرت 9 برابر اسب بخار بيشتر نسبت به مدل قبلي است.
اين پردازنده 21.1 ميليارد ترانزيستور دارد و همچنين داراي هسته‌هاي تانسور جديد است که به طور خاص براي آموزش عميق و ارائه 110 ترافلاپس(10 به توان 12) عمليات مميز شناور در ثانيه براي مقابله با سخت‌ترين پردازش محاسبات در شبيه‌سازي‌هاي علمي طراحي شده است.
فلاپس به معني عمليات مميز شناور در ثانيه، مقياسي براي سنجش کارايي پردازشگرهاي رايانه است.
فلاپس واحد اندازه‌گيري سرعت پردازش داده‌ها توسط رايانه است. هر ترافلاپس معادل يک تريليون (يا 10 به توان 12) عمليات مميز شناور بر واحد ثانيه است.
تا پايان سال 2010، سريع‌ترين پردازشگر رايانه، پردازشگر Intel Core i7 980 XE بود که سرعت پردازشي برابر 107.55 گيگافلاپس داشت.
معماري Volta شامل محاسبات و پردازش محاسبات با توجه به اضافه کردن اعداد صحيح مستقل موازي و مسير داده هاي شناور به کار گرفته شده است تا بهتر کار کند.
علاوه بر اين، ترکيب حافظه کش(cache) L1 و واحد حافظه مشترک بايد عملکرد و همچنين برنامه‌ريزي ساده را بهبود بخشد.
سازنده با وجود افزايش قدرت پردازش مي‌گويد که تايتان V در مقايسه با نسل قبلي که با پاسکال طراحي شده بود، دو برابر بهره‌وري انرژي دارد.
تايتان V توسط "جنسن هوانگ" بنيان‌گذار و مديرعامل شرکت انويديا در کنفرانس سالانه NIPS در لانگ بيچ کاليفرنيا معرفي شد و در حال حاضر با قيمت 2 هزار و 999 دلار در دسترس است.


منبع:
ايسنا