اخبار
ﺳﻪشنبه، 14 آذر 1396
 اهمیت مصرف مسکن قبل از «عمل سنگ‌شکنی»

اهمیت مصرف مسکن قبل از «عمل سنگ‌شکنی»


نتایج پژوهشی که توسط محققان ایرانی انجام‌شده نشان می‌دهد که استفاده از دیکلوفناک سدیم تأثیر مشابهی همچون استامینوفن کدئین در تسکین درد ناشی از سنگ‌شکنی خارج از بدن با امواج شوک دارد و استفاده از آن‌ها باعث رضایت بیشتر بیماران می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین معضلات جامعه امروزی است که 1 تا 15 درصد افراد در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند. امروزه روش‌های درمانی جراحی و غیر جراحی متنوعی برای خارج نمودن سنگ کلیه در دسترس است که شایع‌ترین روش غیر جراحی، سنگ‌شکنی خارج از بدن با امواج شوک یا اصطلاحا ESWL است.
همکاری بیمار در حین سنگ‌شکنی، در قطعه‌قطعه کردن سنگ ضروری است، لذا استفاده از مسکن مناسب و با عارضه کم در ایجاد این همکاری مهم است. با به کار بردن مسکن، می‌توان عمده درد حاصل از عبور امواج از جلد را تسکین داده و آرامش و بی‌حرکتی بیمار را تأمین نمود. بنابراین، درد یکی از مشکلات حین عمل ESWL است که متخصص بیهوشی درصدد کاهش آن است.
به همین منظور گروهی از محققین دانشگاه علوم پزشکی همدان باهدف مقایسه اثر قرص دیکلوفناک سدیم و قرص استامینوفن کدئین بر روی کاهـش درد حین سنگ‌شکنی برون اندامی با امواج شوکی، به مطالعه 3 گروه 30 نفری از بیماران پرداختند. درمجموع 90 بیمار از افراد مراجعه‌کننده به بخش سنگ‌شکنی بیمارستان شهید بهشتی شهر همدان که کاندید سنگ‌شکنی بودند، وارد مطالعه شدند.
 در گروه اول و دوم یک ساعت قبل از عمل، به ترتیب قرص استامینوفن کدئین (حاوی 625mg  استامینوفن + 20mg  کدئین) و قرص دیکلوفناک سدیم (50 mg) به‌صورت خوراکی تجویز شد و گروه سوم قبل از عمل، هیچ دارویی دریافت نکرد.
سپس شدت درد حین سنگ‌شکنی برحسب مقیاس چهارگزینه‌ای درد یا در اصطلاح پزشکان، Four point Scale سنجیده شد و از بیماران خواسته شد در صورت داشتن درد، متصدی سنگ‌شکنی را مطلع کنند.
بنا بر نتایج به‌دست‌آمده، با توجه به این‌که افراد شرکت‌کننده ازنظر سن و جنس و وزن باهم تفاوت معناداری نداشتند، استفاده از استامینوفن کدئیـن و دیکلوفناک نسبت به گروهی که مسکن دریافت ننمودند، سبب کاهش دوز مورفین مصرفی بعد از عمل شد.
کارخانه‌ای و همکارانش که اجرای این تحقیق را به عهده داشته‌اند، می‌گویند: «درمجموع می‌توان این‌گونه بیان نمود که تأثیر مسکن استامینوفن کدئین، همچون دیکلوفناک بوده و باعث کاهـش دوز موردنیاز مخدر بعد از عمل می‌شود».
این محققین اشاره نموده‌اند که در مطالعه فوق، بیشترین شدت درد در هنگام سنگ‌شکنی به روش ESWL را بیمارانی تجربه نمودند که یک ساعت قبل از سنگ‌شکنی دارویی به آن‌ها داده نشده بود.
محققین با توجه به نتایجی که در این مطالعه به‌دست‌آمده افزوده‌اند: « استامینوفن کدئین در تسکین درد و جلب رضایت بیماران، رقابت تنگاتنگی با دیکلوفناک سدیم داشته و تقریباً به همان میزان مؤثر است. درمجموع بر اساس این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت درصورتی‌که استامینوفن کدئین یا دیکلوفناک به‌صورت خوراکی و یک ساعت قبل از عمل ESWL به بیماران داده شود، به لحاظ بالینی هم درد کمتری را احساس می‌نمایند و هـم رضایت بیشتری را از ESWL ابراز می‌نمایند».
نتایج مطالعه فوق به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی در مجله علمی «دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان» به چاپ رسیده است.


منبع:
ايسنا