اخبار
ﺳﻪشنبه، 07 آذر 1396
افزایش خطر ابتلا به دیابت با استفاده از دهانشویه

افزایش خطر ابتلا به دیابت با استفاده از دهانشویه


محققان دانشکده پزشکي دانشگاه هاروارد مي‌گويند دهانشويه باکتري‌هاي مضر براي تنفس داخل دهان را از بين مي‌برد، اما استفاده بيش از حد از آن با افزايش خطر ابتلا به ديابت و پيش‌ديابت و چاقي مرتبط است.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از تک‌تايمز، يافته‌هاي يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد که استفاده از دهانشويه اغلب با خطر بالايي براي ابتلا به ديابت نوع 2 در افرادي که شرايط لازم را دارند، همراه است و احتمال ابتلا به بيماري متابوليکي را افزايش مي‌دهد.
جديدترين پژوهش محققان دانشکده پزشکي دانشگاه هاروارد نشان مي‌دهد استفاده بيش از اندازه از دهانشويه ممکن است خطر ابتلا به ديابت را افزايش دهد.                                               
محققان در مطالعه جديد منتشر شده، داده‌هاي به دست آمده از بيش از 900 فرد داراي اضافه وزن يا چاق را که بخشي از مطالعات بزرگسالان "سن خوان" در پورتوريکو بودند، بررسي کردند.
"کامودي يوشيپورا" پژوهشگر از دانشکده بهداشت عمومي هاروارد و همکارانش دريافتند که شرکت کنندگاني که طي يک دوره 3 ساله حداقل دو بار در روز از دهانشويه استفاده مي‌کردند، در مقايسه با افرادي که کمتر استفاده مي‌کردند 55 درصد بيشتر در معرض خطر ابتلا به ديابت و پيش‌ديابت هستند. پيش ديابت وضعيتي است که در آن اگرچه قند خون تاحدودي بالاست، ولي بيمار همه ملاک‌هاي ديابت را ندارد.
اين در حالي است که گروه دوم 30 درصد در معرض خطر ابتلا به ديابت يا پيش‌ديابت بودند.                                                     
محققان در مطالعه خود نوشتند: برآوردها پس از اضافه کردن فاکتورهاي درآمد، تحصيلات، بهداشت دهان، شرايط دهان، اختلالات تنفسي خواب، رژيم غذايي (گوشت فرآوري شده، ميوه و مصرف سبزيجات)، مصرف داروها، گلوکز ناشتا، CRP و غيره مشابه بود.                                   
اکثر دهانشويه‌ها حاوي مواد کشنده باکتري هستند و به منظور جلوگيري از رشد باکتري‌ها در دهان که باعث ايجاد پلاک و تنفس بد مي‌شوند، استفاده مي‌شوند.     
در يک مطالعه در سال 2016، محققان شواهدي را يافتند که يک دهانشويه مي‌تواند باکتري‌هاي گنوره‌آ(عامل بيماري سوزاک) را در دهان و گلوي مردم کنترل کند.
محققان مي‌گويند در حاليکه مايع ضد باکتري براي کشتن باکتري‌هاي مضر دهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مي‌تواند همه ميکروب‌هاي مفيد که از ابتلا به چاقي و ديابت جلوگيري مي‌کنند و نيز ميکروب‌هايي که به بدن کمک مي‌کنند تا اکسيد نيتريک توليد کند، از بين ببرد.
اکسيد نيتريک به تنظيم ميزان انسولين بدن کمک مي‌کند که نقش مهمي در تنظيم متابوليسم، تعادل انرژي و حفظ سطح قند در بدن دارد.
"يوشيپورا" گفت: بسياري از اين مواد ضدباکتري در دهانشويه انتخابي نيستند. به عبارت ديگر، آنها باکتري‌هاي خاصي را هدف قرار نمي‌دهند و در اصل، اين ترکيبات مي‌توانند روي طيف وسيعي از باکتري‌ها عمل کنند.
محققان همچنين گفتند که با از بين رفتن باکتري‌هاي مفيد در دهان ممکن است باکتري‌هاي مضر رشد کنند و بنابراين محدود کردن استفاده از دهانشويه تنها يک بار در روز توصيه مي‌شود.


منبع:
ايسنا