اخبار
ﺳﻪشنبه، 07 آذر 1396
مبارزه با مالاریا با پهباد و گوشی هوشمند

مبارزه با مالاریا با پهباد و گوشی هوشمند


محققان دانشگاه "ولز آبريستويت" قصد دارند در يک برنامه جامع با استفاده از گوشي‌هاي هوشمند و پهپاد به مقابله با مالاريا در اين کشور بپردازند.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از انگجت، مبارزه با مالاريا پيشرفت‌هاي زيادي داشته است اما همچنان محققان معتقدند که کارهاي زيادي مانده است که بايد انجام شود تا اين بيماري ريشه‌کن شود.
يکي از روش‌هاي معمول در مقابله با اين بيماري استفاده از اسپري‌هاي ضد لارو پشه‌هاي مالارياست. اما اين روش‌ علاوه بر هزينه بالايي که دارد بسيار زمان‌بر است و امکان استفاده از اين اسپري در تمام منطقه آلوده وجود ندارد و به همين دليل هميشه بخشي از آلودگي باقي مي‌ماند.
محققان دانشگاه "ولز آبريستويت"(Wales' Aberystwyth) در همکاري با سازمان مبارزه با مالارياي تانزانيا، قصد دارد با استفاده از پهپاد مناطق آلوده را که پشه‌هاي مالاريا در آنها زاد و ولد بيشتري دارند را مورد رصد قرار دهند.
در اين پروژه از پهپادهاي "فانتوم 3 دي.جي.آي"(DJI Phantom 3) استفاده خواهد شد که مي‌تواند به راحتي يک درياچه را در 20 دقيقه به طور کامل پوشش دهد و داده‌هاي آن طي چند ساعت مورد ارزيابي قرار بگيرد.
در قدم اول مناطق آلوده به صورت بهينه اسپري مي‌شوند و در قدم بعدي داده‌هاي پهپادها به گوشي‌هاي هوشمند داده مي‌شود تا روند اسپري‌پاشي و پيشرفت کار مورد نظارت قرار بگيرد.
اين روش نگراني‌هايي را در رابطه با ساکنان محلي و همچنين حيات وحش منطقه ايجاد مي‌کند که مسئولان اعلام کرده‌اند با استفاده از شبيه‌سازي‌هايي که انجام مي‌شود تلاش مي‌شود تا در صورت حضور حيوانات در اطراف مناطق عمليات سم‌پاشي به صورت بي‌خطري مديريت شود و البته مي‌بايست به ساکنين در رابطه با اين برنامه آموزش‌ها و هشدارهاي کامل داده شود.
مالاريا مهم‌ترين بيماري انگلي و يکي از مسايل مهم بهداشتي تعدادي از کشورها بخصوص کشورهاي گرمسيري دنيا است.
 بيماري مالاريا با نام‌هاي ديگري چون پالوديسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب ناميده مي‌شود.
اين بيماري به صورت عفونت حاد در بيشتر موارد وخيم و گاهي طولاني و با ويژگي‌هاي تب متناوب و لرز، کم‌خوني و بزرگي طحال و گاه با ويژگي‌هاي ساده يا کشنده ديگر خودنمايي مي‌کند. اهميت اين بيماري به خاطر شيوع زياد و مرگ‌ومير قابل توجه‌است. انگل مالاريا توسط يک تيره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل مي‌شود که اين تيره شامل چندين گونه است.
کلمه مالاريا يک کلمه ايتاليايي و به معناي هواي بد(Mal-Aria) است و منظور از آن تعريف بيماري با ويژگي‌هاي تب متناوب است که ايتاليايي‌ها در گذشته وجود آن را ناشي از هواي بد و مناطق باتلاقي مي‌دانستند. همواره با گرم شدن زمين، شيوع اين بيماري افزايش مي‌يابد.


منبع:
ايسنا